meerderheid van stemmen

J.P
Topic Starter
Berichten: 52

meerderheid van stemmen

#1 , 17 mei 2008 01:44

betekend dit op 4 appartementen 3/4 of gaat het hier over het aantal 1000 dat eenieder bezit.
Verder had ik graag willen vragen ofdat een eigenaar die in een echtscheiding verwikkeld is (echtgenote is mede eigenaar van het appartement) nog geldig kan stemmen op een vergadering zonder een volmacht van zijn bijna ex vrouw die in het buitenland woont?

vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 17 mei 2008 12:11

betekend dit op 4 appartementen 3/4 of gaat het hier over het aantal 1000 dat eenieder bezit. Hier kan ik niet volgen. Uw vraag is onvolledig.Verder had ik graag willen vragen ofdat een eigenaar die in een echtscheiding verwikkeld is (echtgenote is mede eigenaar van het appartement) nog geldig kan stemmen op een vergadering zonder een volmacht van zijn bijna ex vrouw die in het buitenland woont? U meldt dat uw echtgenote eigenaar is. Betekent dit dat u niet in onverdeeldheid mee eigenaar bent van het pand? Is dit zo, dan impliceert dit dat u als "derde" NOOIT zonder volmacht mag/kon stemmen. Het nazien/navragen door een syndicus of er eigenaars in onverdeelheid eigenaar zijn, is iets wat raar of zelden gebeurt (ook niet altijd evident om dit na te gaan). Nochtans voorziet het B.W. dat onverdeelde eigenaars een mandataris dienen te kiezen om aan de beraadslagingen deel te nemen.

vriendelijke groeten

J.P
Topic Starter
Berichten: 52

#3 , 17 mei 2008 12:37

ik zal de vrag beter opstellen:

4 appartementen 2 van 205/1000 en 1 van 268/1000 en 1 van 298/1000 wie heeft de meeste stemmen ,is het iedereen evenveel of kan het dat de eigenaars met de grootse appartementen steeds een meerderheid van stemmen hebben.

Niet ik ik maar een van de andere eigenaars is aan het scheiden beiden werkte en beiden zijn nu op pensioen de echtgenoot woont nog in de woonst tot aan de uitspraak van zijn echtscheiding waarna de woonst waarschijnlijk zal verkocht worden , zijn echtgenote woont in het buitenland

Zopas is er een nieuwe Syndicus aangesteld en zijn er enkele voorstellen gestemd ,daarom de vraag kan deze eigenaar die geen volmacht heeft van zijn echtgenote die toch ook mede- eigenaar is van het appartement zomaar stemmen zonder haar volmacht? zij is toch voor de helft eigenaar van het eigendom


vriendelijke groeten en bedankt bij voorbaat
J.P

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 17 mei 2008 14:20

ik zal de vrag beter opstellen:

4 appartementen 2 van 205/1000 en 1 van 268/1000 en 1 van 298/1000 wie heeft de meeste stemmen ,is het iedereen evenveel of kan het dat de eigenaars met de grootse appartementen steeds een meerderheid van stemmen hebben. Deze met 298/1000sten heeft de meeste stemmen als hij fysiek of via volmacht vertegenwoordigd is. Tijdens een vergadering wordt steeds gestemd op het aantal fysiek of via volmacht aanwezige aandelen. Let wel, eerste vergadering kan maar doorgaan wanneer de helft +1 van de eigenaars en de helft van het aantal aandelen aanwezig is. Bij jullie moeten er dus minstens 3 eigenaars aanwezig zijn + minstens 500/1000sten. Zoniet dient een tweede vergadering te worden georganiseerd. Naar stemming toe werkt het als volgt: De VME wil beslissen over het schilderen van de trapzaal. Er zijn geen strengere bepalingen in de statuten zodat de wettelijke meerderheid, welke in dit geval 3/4de of 75% is, dient te worden gehanteerd. Er zijn 678/1000sten aanwezig en dus 3 eigenaars (2x 205/1000 en 1x 268/1000). Als stemmingsmeerderheid dient dan 75% van 678 te worden behaald (en dus niet op 1000sten rekenen maar wel op de effectief aanwezige aandelen!)
Niet ik ik maar een van de andere eigenaars is aan het scheiden beiden werkte en beiden zijn nu op pensioen de echtgenoot woont nog in de woonst tot aan de uitspraak van zijn echtscheiding waarna de woonst waarschijnlijk zal verkocht worden , zijn echtgenote woont in het buitenland

Zopas is er een nieuwe Syndicus aangesteld en zijn er enkele voorstellen gestemd ,daarom de vraag kan deze eigenaar die geen volmacht heeft van zijn echtgenote die toch ook mede- eigenaar is van het appartement zomaar stemmen zonder haar volmacht? zij is toch voor de helft eigenaar van het eigendom Hier leid ik dus uit af dat beide eigenaars voor de helft eigenaar zijn wat met zich meebrengt dat ze zich dus in een gewone onverdeeldheid bevinden, elk voor 50% eigenaar. De ene eigenaar KAN NIET zonder volmacht/mandaat van de andere eigenaar stemmen! Zie artikel 577-6§1 B.W.


vriendelijke groeten en bedankt bij voorbaat
J.P

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 19 mei 2008 10:29

“Art.577-6.§ 1...In geval van verdeling van het eigendomsrecht van een kavel, of wanneer dit het voorwerp is van een gewone onverdeeldheid, wordt het recht om aan de beraadslagingen van de algemene vergadering deel te nemen geschorst totdat de belanghebbenden de persoon aanwijzen die dat recht zal uitoefenen...§ 4. Iedere medeëigenaar beschikt over een aantal stemmen dat overeenstemt met zijn aandeel in de gemeenschappelijke gedeelten...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Een meerderheid van drie vierden van de stemmen = 3/4 stemmen die overeenstemmen met hun aandeel in de gemeenschappelijke gedeelten.

‘in een echtscheiding verwikkeld’ zijn houdt nog niet in dat er ‘verdeling van het eigendomsrecht van een kavel‘ is,of deze ‘het voorwerp is van een gewone onverdeeldheid‘.

Tijdens dit verwikkeld zijn in een echtscheiding geldt dan nog in het wettelijk huwelijksstelsel:”Art.1416.Het gemeenschappelijk vermogen wordt bestuurd door de ene of door de andere echtgenoot die de bestuursbevoegdheden alleen kan uitoefenen, onder gehoudenheid voor ieder van hen om de bestuurshandelingen van de andere te eerbiedigen.”(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

J.P
Topic Starter
Berichten: 52

#6 , 19 mei 2008 14:55

Beste Pedro en J.Demoor

Beiden hartelijk bedankt voor uw antwoor(den) hiermee begrijp ik de werking van het ME weer wat beter.Heb ook alles van artikel 577 afgedrukt en ga nu mijn basis akte en mede eigendom akte eens goed bekijken.

Vriendelijke groeten

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”