Omheining wordt door buur als klimrek gebruikt

Vapeurke
Topic Starter
Berichten: 6

Omheining wordt door buur als klimrek gebruikt

#1 , 16 mei 2008 10:02

beste,

Toen wij ons huis kochten, 20 jaar geleden, was de tuin helemaal omheind met Bekaertdraad door de de eerste eigenaars. Na een paar jaar kregen we problemen met een buur die de hele straat tegen mekaar opzet, en die opeens beweerde dat we maar es moesten aantonen dat de omheining wel van ons was.
We hebben daar nooit op gereageerd, wetende dat hij toch gewoon uitdaagt. Afgelopen herfst hebben we de hele tuin opnieuw aangelgd en erikamatten geplaatst tot de haag groot genoeg is om voor voldoende privacy te zorgen. Buur heeft er nu niks betrs op gevonden dan wilde bramen te planten en onze omheining(die verstopt zit achter de matten) als klimrek te gebruiken. De bramen groeien enorm snel, oook langs onze kant en woekeren in onze jonge beukenhaag. Het heeft geen zin om met hem te praten, dan plant hij dubbel zoveel bramen.
Ik verwijder de takken zoveel mogelijk maar het is een onbegonnen werk.
Mijn vragen:
-Kan hij eisen dat wij aantonen dat die omheining de onze is?(daar betsaan waarschijnlijk geen papieren meer van...)
-Kunnen wij iets doen tegen die bramen, of moeten we daarvoor naar de vrederechter?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 16 mei 2008 13:23

Art.35...Fruitbomen van welke soort ook mogen als leibomen,aan elke kant van de muur tussen twee erven ,geplant worden zonder dat een afstand in acht wordt genomen.Is de muur niet gemeen,dan heeft alleen de eigenaar het recht hem als steun voor zijn leibomen tegebruiken.(Veldwetboek 7 oktober 1886).

Hieruit kan afgeleid worden dat NIET-fruitbomen,zoals BEUKEN,niet mogen geplant worden tegen een scheidingsmuur zonder dat een afstand in acht wordt genomen,tenzij wederzijds akkoord.

Vapeurke
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 17 mei 2008 11:01

Bedankt voor uw reactie, maar ze lijkt me eigenlijk naast de kwestie.

Mijn vraag is, of de buurman zomaar bramen mag planten en laten groeien tegen ONZE omheining, die volledig op onze grond staat.
Hij weigter ze te verwijderen, dus, mag ik ze wegnemen, doodspuiten, of eisen dat hij ze verwijdert?

En is het MIJN taak aan te tonen dat de omheining die er 20 jaar geleden al stond toen wij het huis kochten, en OVERDUIDELIJK ons stuk grond afbakent, wel degelijk onze eigendom is?

Zo kan hij verdorie opeens eisen dat ik aantoon dat mijn kinderen de mijne zijn!!

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 17 mei 2008 12:33

Bedankt voor uw reactie, maar ze lijkt me eigenlijk naast de kwestie.
Hoezo naast de kwestie?

Een levende haag moet minstens op een halve meter en hoogstammige bomen op 2 m van de scheidingslijn staan.

Uw beuken zijn GEEN fruitbomen(zie eerder bericht) dus moet u zelf de afstand tussen de beide percelen respecteren. Iets wat u volgens mij niet doet!!

U kan dus moeilijk van uw buurman eisen dat hij de regels gaat respecteren als u diezefde regels zelf aan uw laars lapt!

Een beroep doen op de vrederechter zou wel eens (zware?) gevolgen kunnen hebben en dan heb ik niet over uw relatie met uw gebuur!

Vapeurke
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 17 mei 2008 18:25

Beste , ik denk dat u mij van in het begin verkeerd hebt begrepen.
De omheining staat volledig op onze grond en is ook volledig onze eigendom. Onze beukenhaag staat op 60 cm van onze omheining, de leibomen op 2,5 meter.
De buur liet vroeger al zijn bomen en takken overgroeien, we hebben die jarenlang op zijn verzoek zelf gesnoeid, tot het te erg werd en we hem ter verzoening bij de vrederechter hebben opgeroepen. Hij heeft vanaf toen gesnoeid maar de verstandhouding was helemaal zoek. Hij is toen op alle mogelijke manieren beginnen treiteren, waarop wij zelden of nooit gereageerd hebben.
Hij plant al zijn struiken vlak tegen de draad, zonder dat we er ooit een opmerking over hebben gemaakt.
Tot hij al zijn bouwafval tegen onze omheining begon te stapelen en we de politie gevraagd hebben tussen te komen. Op dat ogenblik eiste hij dat wij zouden aantonen dat de omheining wel degelijk de onze was.OOk daar zijn we niet op ingegaan. Uit frustratie pest hij verder, en heeft hij nu dus wilde bramen geplant tegen de omheining, die meters overgroeien en ook door de draad en de erikamatten kruipen.
Op mijn verzoek te snoeien grijnst hij. Ik snoei ze zelf maar ben het nu meer dan beu.

Dus was mijn vraag: kan hij eisen dat ik bewijs dat mijn eigendom mijn eigendom is?
En kan hij zomaar die bramen planten tegen MIJN omheining?

Hopelijk was dit duidelijker.

Efjoma
Berichten: 232

#6 , 18 mei 2008 17:20

Je buur gebruikt de afsluiting blijkbaar als steun voor zijn bramen. Dat is een recht dat hem enkel toekomt indien hij eigenaar is. Het is dus m.i. aan hem om te bewijzen dat hij eigenaar is.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#7 , 18 mei 2008 18:02

een verklaring van de vorige eigenaars dat zij die draad toen hebben geplaatst :?:

Gebruiker47
Berichten: 92

#8 , 21 mei 2008 13:40

Als de omheining op jullie grond staat is deze jullie eigendom (niemand plaatst iets dat van hem is op een ander zijn eigendom), anders zou deze op de scheiding staan.
Ga eens langs bij plaatselijke aannemers van afsluitingen en dan maar hopen dat zij hun facturen lang bijhouden (of dat vorige eigenaar deze niet zelf geplaatst heeft en materiaal zelf aangekocht).
Maar vooral : de vrederechter. Als je nogmaals de politie erbijhaalt laat PV opstellen van alle onregelmatigheden en dit toon je aan de vrederechter. Die handelt vlug ingeval van pesterijen.
En stel je niet te zwak op : het is jou afsluiting want staat op jou grond.

Vapeurke
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 21 mei 2008 14:50

Bedankt voor alle reacties.
Ik heb ondertussen de bouwheer van ons huis gecontacteerd en die zal klaar en duidelijk op papier zetten dat hij en hij alleen op zijn kosten de omheining heeft geplaatst op zijn(nu onze) grond.
Ook de firma die dit deed is bereid te getuigen, alhoewel ze niet meer over de factuur beschikken.
En buren die hier al woonden toen dit huis gebouwd werd, willen ook bevestigen dat de eerste eigenaar de omheining heeft geplaatst.
De vervelende buur heeft trouwens maar een aantal jaar later zijn stuk grond gekocht!!

We gaan nu nog eens een aangetekend schrijven sturen naar die buur en hem vragen de bramen te verwijderen. Indien hij weigert laten we een deurwaarder komen en ALLE onregelmatigheden vaststellen, waarna we naar de vrederechter zullen stappen. Het spelletje heeft lang genoeg geduurd.
Ik hou u zeker de hoogte!

Gebruiker47
Berichten: 92

#10 , 21 mei 2008 15:42

Straffe taal, goed zo.
Een deurwaarder? Op wiens kosten? Politie kan dit ook vaststellen en daarbij kun je gebuur verwittigen dat bij niet ingaan op de eisen een deurwaarder zal worden aangesteld met kosten en gerechtelijke stappen!
Het blijft je gebuur, vergeet dat niet. Met alle nodige bewijzen in de hand toch nog eens de voorzichtige weg proberen.

Goed van jou dat je ons op de hoogte houdt.

Vapeurke
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 21 mei 2008 17:08

Hier zijn wij niet de enige die al negatieve ervaringen hebben met de lokale politie; weigeren van pv's op te maken, onbeschoft, vriendjespolitiek...rijkswacht vroeger was heel correct, maar nu.....

Indien ik een deurwaarder laat komen en buur wordt later eventueel veroordeeld, draait hij op voor de kosten. Heeft een vriend van ons ook al meegemaakt ivm het aanvechten van een erfdienstbaarheid.
Komt het tot een proces, dan zullen we ook vragen dat het behandeld wordt als tergend en roekeloos geding, proces kon makkelijk vermeden worden als buur zich zou gedragen en de wet zou naleven.
Denk dus dat we meteen zullen doorbjten nu en effectief een deurwaarder laten komen.

Wat de voorzichtige weg betreft...die hebben we al altijd proberen te bewandelen, maar tevergeefs. Het spelletje duurt al ruim 15 jaar nu.
En niet met ons alleen, maar hier wonen allemaal oude mensen(wij zijn inwijkelingen en veel jonger) die uit angst hun mond houden en hem in alles zijn zin laten doen, want als je die tegen je hebt..............

We hebben proberen praten, uiteindelijk buur moeten oproepen ter verzoening, ook wegens zijn weigeren om te snoeien....maar hij is bijzonder rancuneus en weigert zich bij de zaak neer te leggen , integendeel, elke kans tot pesterijen wordt aangegrepen. Katten vergiftigen, honden verwonden scheldpartijen, stenen in onze vijver...altijd heel goed gedaan, achterin de tuin, zonder getuigen, dus woord tegen woord...
U begrijpt dat wij dit niet eeuwig kunnen (willen)blijven verdragen....

Vapeurke
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 09 jun 2008 10:09

Zoals beloofd hou ik u op d e hoogte.
We hebben de buur nogmaals een beleefd briefje gestuurd om te vragen dat hij zijn bramen zou verwijderen.
Hij is langsgekomen, en heeft toegegeven dat heel de zaak op een "misverstand" berust...
Reeds jaar en dag wordt er in de straat door een andere buur ruzie gestookt, er is geen huis waar hij geen ambras mee heeft. Wij zijn "inwijkelingen" en hebben ons nooit laten intimideren. Daardoor is die andere iedereen gaan opstoken, en uit schrik hebben de meesten(oude mensen) zich laten doen.
Ook onze buur...

Hij heeft zich nu verontschuldigd, ik heb mijn hand uitgestoken en gevraagd dat die zever op zou houden, het leven is veel te kort om ruzie te maken.
Blijkbaar is hij dus gaan inzien waar de bron van alle kwaad zit.
We hebben handen geschud en in de loop van de week komt de tuinman de bramen verwijderen.
De klucht van de omheining is meteen ook opgelost.

Fijne dag nog, de mijne kan al niet meer stuk!

simonjo
Berichten: 285

#13 , 09 jun 2008 12:43

Hallo,

Fijn voor jou dat de zaak alsnog in der minne opgelost raakte.

Zo zie je maar weer dat er slechts 1 rotte appel nodig is om de boel opeen te zetten en te intimideren.

Dat merk ik ook in onze appartementsblok waar slechts 2 eigenaars (mijn buur en ik) openlijk opkomen voor een rechtvaardig beleid. Terwijl de anderen het niet eens zijn maar beven voor de terreur van 1 koppel met connecties bij de syndicus.



mvg, Jo

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”