scheidingsmuur

scheidingsmuur
Topic Starter

scheidingsmuur

#1 , 17 mar 2006 23:20

hallo,

wij willen een achterbouw zetten. Op of net naast de perceelgrens heeft onze buur een betonplaat staan waarop een pergola is bevestigd. Wij moeten dus fundering plaatsen en een muur bouwen:
hierover 2 vragen:
- hij beweert dat die betonplaten moeten blijven staan, dus niet wegmogen, klopt dit of niet?
- die nieuwe muur die wij willen bouwen, moet die op de perceelgrens staan (dus de helft op zijn en de helft op onze grond) of moet die volledig op onze grond staan (de buur beweert: volledig op onze grond)

Hij is nogal intimiderend, we willen zo graag een antwoord hierop, dank u bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 18 mar 2006 07:44

M.i heeft Uw buurman tweemaal GELIJK! (artt. 646,661 Burgerlijk Wetboek)

De nieuwe muur zal U op uw EIGEN perceel moeten plaatsen en de betonnen scheidingsmuur laten staan.

sperwer
Berichten: 1155

#3 , 18 mar 2006 09:47

en je heb zelf een bouwvergunning nodig voor die achterbouw. je kan alle regelgevingen over bij bouwen gratis krijgen op de gemeente

Reclame

amedeus
Berichten: 3

#4 , 01 apr 2006 22:26

hallo

amedeus
Berichten: 3

#5 , 02 apr 2006 23:35

Goeie avond,
Er is gisteren iets misgelopen. Sorry. Dit wou ik U zeggen:
In de daarvoor bestemde zone mag u een acherbouw zetten; toelating daarvoor op de gemeente, nadat U zich daar vooraf heeft laten inlichten over de stedeboudkundige voorschriften, zoals de toegelaten plaatsing, afmetingen en materialen van het gebouw.
Normaal zal de zijmuur van het gebouw OP de grens met uw gebuur moeten staan (schrijlings dus). Ofwel opminimum 3m daarvan.
De betonmuur van uw gebuur die op of vlakbij de grens staat, staat daar waarschijnlijk niet volgens de normale voorschriften, maar dat is niet direkt ter zake, vermits U die door uw muur kunt vervangen. BW 659, 660 en 661.
Stedbouwkundige Voorschriften kunnen al wel eens verschillen; vergewis u dus op de gemeente of dit allemaal juist is.
ZEER BELANGRIJK: Vermijd ten allen prijze ruzie met uw buur. Hij zeker in 't begin als een moeilijk man overkomen; het is misschien een heel minzaam man, maar wij zijn allemaal nogal wantrouwig en vrezen een aanslag op have en goed, als de gebuur die we nog niet goed kennen met dingen afkomt zoals die van U. Stuur dus zeker geen aangetekende zendingen of een advokaat op hem af, maar speel gewoon open kaart en leg hem uit wat u van plan bent, dreig niet met afbraak of zo, (bespreek samen de kwestie, wat het best voor beiden is enz.
Stel hem voor dat U zijn muur door de Uw zult vervangen (op Uw kosten natuurlijk, hetgeen normaal is), dat U ook zult zorgen voor de herstelling van de pergola. De vriendschap met een gebuur is wel iets waard.
U kunt wel een landmeter ter hulp roepen. Best een zelfstandig landmeter uit de gemeente zelf met wat ervaring (vraag dat op de gemeente of bvb aan uw gebuur). Die kan gemakkelijk alles uitvissen wat u wilt weten, kan de presieze grens aanduiden, met uw gebuur onderhandelen, de nodige stappen zetten voor de toelating, registreren, en zonodig U verdedigen bij de vrederechter, indien het zover moest komen.
Ik hoop dat U binnen kort, samen met U gebuur een pintje kunt dringen onder zijn vernieuwde pergola.[/i]

amedeus
Berichten: 3

#6 , 02 apr 2006 23:36

Goeie avond,
Er is gisteren iets misgelopen. Sorry. Dit wou ik U zeggen:
In de daarvoor bestemde zone mag u een acherbouw zetten; toelating daarvoor op de gemeente, nadat U zich daar vooraf heeft laten inlichten over de stedeboudkundige voorschriften, zoals de toegelaten plaatsing, afmetingen en materialen van het gebouw.
Normaal zal de zijmuur van het gebouw OP de grens met uw gebuur moeten staan (schrijlings dus). Ofwel opminimum 3m daarvan.
De betonmuur van uw gebuur die op of vlakbij de grens staat, staat daar waarschijnlijk niet volgens de normale voorschriften, maar dat is niet direkt ter zake, vermits U die door uw muur kunt vervangen. BW 659, 660 en 661.
Stedbouwkundige Voorschriften kunnen al wel eens verschillen; vergewis u dus op de gemeente of dit allemaal juist is.
ZEER BELANGRIJK: Vermijd ten allen prijze ruzie met uw buur. Hij zeker in 't begin als een moeilijk man overkomen; het is misschien een heel minzaam man, maar wij zijn allemaal nogal wantrouwig en vrezen een aanslag op have en goed, als de gebuur die we nog niet goed kennen met dingen afkomt zoals die van U. Stuur dus zeker geen aangetekende zendingen of een advokaat op hem af, maar speel gewoon open kaart en leg hem uit wat u van plan bent, dreig niet met afbraak of zo, (bespreek samen de kwestie, wat het best voor beiden is enz.
Stel hem voor dat U zijn muur door de Uw zult vervangen (op Uw kosten natuurlijk, hetgeen normaal is), dat U ook zult zorgen voor de herstelling van de pergola. De vriendschap met een gebuur is wel iets waard.
U kunt wel een landmeter ter hulp roepen. Best een zelfstandig landmeter uit de gemeente zelf met wat ervaring (vraag dat op de gemeente of bvb aan uw gebuur). Die kan gemakkelijk alles uitvissen wat u wilt weten, kan de presieze grens aanduiden, met uw gebuur onderhandelen, de nodige stappen zetten voor de toelating, registreren, en zonodig U verdedigen bij de vrederechter, indien het zover moest komen.
Ik hoop dat U binnen kort, samen met U gebuur een pintje kunt dringen onder zijn vernieuwde pergola.[/i]

playmaker
Berichten: 14
Contacteer: Website

#7 , 06 jun 2006 15:46

Als ik uw uitleg op mijn topic (zie omheining) goed versta kan de buur altijd mijn omheining laten wegnemen.

Art.646. Iedere eigenaar kan zijn nabuur verplichten tot het afpalen van hun aan elkaar grenzende eigendommen. De afpaling geschiedt op gemene kosten.(Burgerlijk Wetboek).

Dan kan de topicstarter tock ook beslissen dat de betonnen platen ook wegmoeten. Of zie ik dat verkeerd?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”