inrit verbreden

ma1
Topic Starter
Berichten: 2

inrit verbreden

#1 , 27 apr 2008 15:46

Voor de woning hebben we 20 jaar geleden op de scheiding een voortuinmuurtje geplaatst van 40cm hoog met een inritopening voor de garage van 4m breed. Deze inritopening wensen we te verbreden tot ongeveer 7m breed, zodat we voor de woning twee auto's kunnen plaatsen op privé grond. De vraag is of we de inrit mogen verbreden zonder (bouw-)vergunning, vermits het voortuinmuurtje maar 40cm hoog is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 27 apr 2008 18:38

Ik weet het niet.
Maar ik zou in elk geval de bouwvergunning van het huis bekijken en zien wat daarin is opgenomen aan bepalingen i.v.m. de oprit en het muurtje.

Als daar niets over instaat, moet U eens gaan zoeken op de site van vlaanderen.be om te zien wat U mag doen inzake voortuinmuurtjes (ik vermoed dat U geen bouwvergunning nodig heeft om een muurtje van die hoogte te bouwen op uw grond, al paalt die muur dan aan de openbare weg - dan denk ik evenmin dat U een vergunning nodig heeft om het af te breken).

Dan denk ik dat het er ook nog van af hangt of U aan een gemeenteweg of aan een gewestweg woont.

In de veronderstelling dat U aan een gemeenteweg woont, zal wellicht ook de trottoirsteen verlaagd moeten worden?

*************************************

Ik denk wel dat U als eigenaar het recht heeft om de volledige breedte van uw perceel als staanplaats te gebruiken. Let op: als U in een verkveling woont (van na 1962 dus) is het goed mogelijk dat er vanuit de verkavelingsvergunning beperkingen in uw bouwvergunning zijn opgenomen die dit regelen.

Zjef
Berichten: 156

#3 , 27 apr 2008 22:45

Er kunnen ook gemeentelijke reglementen zijn die dit al of niet toelaten. In Antwerpen mag het bijvoorbeeld niet.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 29 apr 2008 15:15

“Art.3.Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende werken, handelingen en wijzigingen, die uitgevoerd mogen worden voorzover ze niet strijdig zijn met de voorschriften van stedenbouwkundige verordeningen, bouwverordeningen, verkavelingsverordeningen, ruimtelijke uitvoeringsplannen, plannen van aanleg, verkavelingsvergunningen, bouwvergunningen of stedenbouwkundige vergunningen, onverminderd de bepalingen van andere van toepassing zijnde regelgeving :8° de volledige afbraak van vrijstaande bouwwerken of constructies, mits aan alle van de volgende vereisten voldaan is :...c) de grondoppervlakte bedraagt minder dan 100 vierkante meter;9° de plaatsing van de volgende afsluitingen :c) voortuinmuurtjes in metselwerk met een maximale hoogte van 50 centimeter...”(14 APRIL 2000. - Besluit van de Vlaamse regering tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen en van de werken, handelingen en wijzigingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).

Onder voornoemde voorwaarden vereist het afbreken van een voortuinmuurtje over een lengte van (7-4) meter dus geen stedenbouwkundige vergunning.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Zjef
Berichten: 156

#5 , 29 apr 2008 20:48

Geen stedenbouwkundige vergunning, maar kan, zoals in Antwerpen, in strijd zijn met een stedenbouwkundige verordening.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”