overlast bomen

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

overlast bomen

#1 , 20 dec 2018 15:05

Beste leden,

Het gemeente- of provinciebestuur heeft jaren geleden langs de weg voor onze woning 2 boompjes geplant op de strook voor de nutsvoorzieningen.
Deze strook hadden wij voordien bedekt met grind.
Kleine bomen worden groot en bezorgen ons nu nogal wat overlast.
Ik weet niet welke soort het is maar bij een droge zomer beginnen de bladeren al in juli te vallen en dat duurt vele maanden tot de bomen volledig kaal zijn.
Dit jaar was er nog een bijkomend probleem: de bomen produceren bessen en die vallen in trossen naar beneden tussen ons grind en op de oprit.
De bladeren opruimen tussen het grind valt nog mee maar de smurrie die de bessen achterlaten is bijna niet te verwijderen.
Hier bovenop laat de overbuur zijn bomen (een 20-tal) de vrije loop, snoeien doet hij niet en bladeren opruimen evenmin.
Zodra 'het vallen van de bladeren' begint, zijn onze nevenbuur en ik de pineut en krijgen wij de volle laag. Wij hebben maandenlang geen propere oprit meer, de bladeren liggen voor de deur en waaien binnen zodra de deur opengaat. Bij onze nevenbuur blokkeert het schuifhek regelmatig door opgehoopte bladeren.
De voorbije maanden zag ik af en toe gemeentepersoneel het gras maaien op de strook voor de nutsvoorzieningen bij de overbuur en de bladeren van fietspaden en uit de rioolroosters verwijderen.
Ik heb toen uit ongenoegen een mail naar de groendienst van onze gemeente gestuurd en gevraagd of ze onze strook ook wilden proper houden en kreeg een vage belofte.
Toen ze enige tijd later weer bij de overbuur bezig waren en het fietspad (ook bij ons) zuiver maakten maar niet onze grindstrook heb ik een tweede, iets hardere, mail gestuurd en zijn ze de grindstrook komen doen maar ik kreeg wel direct een mail over 'burgerzin .....'. en sedertdien ligt onze grindstrook er vuiler dan ooit bij.
Dus 2 maten en 2 gewichten.
Kan ik een verzoek indienen bij de Vrederechter of wat denken jullie?
Mvg/Geert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 dec 2018 16:06

Vraag aan de vrederechter een verbod voor de wind om te waaien, en probleem is opgelost.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 20 dec 2018 16:33

Van wie is "onze grondstrook " en "het grind"?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 20 dec 2018 17:43

Vraag meteen aan de vrederechter de gemeente te verplichten uw tapijten te komen stofzuigen en de uitlaatgassen van uw auto te zuiveren. De bomen mogen dat toch niet doen als ze bladeren hebben.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

willyboy
Berichten: 897

#5 , 20 dec 2018 18:14

Iedere kenner spreekt altijd over vrederechter alsof het niets is (misschien wel voor mensen met geld)
Om gemeente te DAGVAARDEN bij vrederechter kost 300 euro . Een advocaat hoeft niet echt . Indien je die wenst aan 150 euro/h ? Soms eens denken ...is dit het waard ? Het gaat tenslotte over aanplantingen die niet op uw perceel staan . Zal de vrederechter de boom laten wegnemen ? De kans is eerder klein .
Zit in zelfde geval . 50kg bladeren werden met hulp van wijkagent toch weggehaald na mijn opkuis . Meer dan 10 mails heeft het gekost om stadsdiensten wakker te maken . Antwoord van stadsbestuur ...we hebben 36 miljoen schulden . We besparen op werkingskosten .

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 20 dec 2018 20:03

Heb vanmiddag ook alle afgevallen bladeren, die door de regen een papje waren geworden, op een hoop geveegd voor mijn huis, en op een hoop op een grasperkje aan de overkant gelegd. De gemeente wou enkel maar komen vegen in de lente, volgens hun planning. Door die smurrie zijn ook 2 duikers volledig verstopt. Na hevige regent zal de brandweer moeten komen om de kelders leeg te pompen. :evil:

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 21 dec 2018 08:19

Kelders leegpompen?

Wie betaalt de schade in (en aan) die kelders, als de oorzaak ligt bij gebrekkig onderhoud van de afwatreringen?

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

#8 , 21 dec 2018 09:51

Wie geen last heeft van afvallende bladeren van een ander kan het idd. in het belachelijke trekken. Ik heb ze jarenlang opgekuist, heb zelfs bij de gemeente aangedrongen om een bladcontainer te plaatsen maar ik kan nu door gezondheidsproblemen geen bladeren meer opruimen. Het gaat hier bovendien niet om overlast gedurende een paar dagen per jaar maar om bijna 6 maanden per jaar en het is vooral frustrerend omdat het gemeentepersoneel soms met 2-3 man gras maait en bladeren opruimt bij de overbuur.

KJ86
Berichten: 2663

#9 , 21 dec 2018 23:11

Als je het zelf niet meer kan, is het tijd voor de volgende generatie om verantwoordelijkheidszin / burgerzin te tonen.
Eisen stellen over de regelmaat van onderhoud gefinancierd door de gemeenschap lijkt mij ongeoorloofd. Het is ook verkeerd van u om openbaar terrein te verharden met grind. Als je er geen grind had gesmeten zouden de bladeren en bessen gewoon verdwijnen in het grasmachine op het moment dat de gemeente de bermen komt afrijden, de rest verteerd en dringt in de bodem.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 dec 2018 10:22

Zoon heeft geen enkel boom, zijn hof ligt vol met bladeren van naaste buur met zeer veel hoge bomen.

Enkele jaren geleden heeft deze naar de vrederechter geweest en het antwoord, de natuur is wondermooi en deze kleine en onschuldige lasten moet men ervoor over hebben.
En de kous was af .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

#11 , 23 dec 2018 12:02

Bij ons mag grind en er ligt veel meer grind dan gras; is voor de gemeente ook voordeliger, moeten op die stroken niet maaien.
De bomen zijn er pas later gekomen. Wij hebben pech dat er aan onze perceelbreedte van 20m 4 exemplaren staan en voor de rest van de weg slechts 1 kleine om de 50m..

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”