Tellers cv "privatief" of bij "gemeenschappel

olav delahaye
Berichten: 59

TELLERS PRIVATIEF OF COLLECTIEF ;

#31 , 23 jul 2008 11:40

het is niet zo eenvoudig een, voorstelling te geven van een gans andere zienwijze

De thermostaat en de klep regelen de warmwatertoevoer aan elke appartement afzonderlijk .Zonder enige twijfel zijn dat privatieve onderdelen die onafhankelijk kunnen bediend worden van elk ander .
De teller dient echter om een maatstaf te berekenen voor de verdeling van de kosten van brandstof . Om dat te kunnen moet men eerst de de totale te verdelen brandstof berekenen en daarna delen door de som van alle indexverschillen van alle appartementen en winkels die gebruik maken van het systeem. Daarna bekomt men een eenheids prijs per uur/m³ . Dit wordt dan vermenigvuldigd met het indexverschil van de eigendom die men wenst te belasten met zijn aandeel in die kosten . Op die manier blijkt duidelijk dat men geen berekening kan maken voor één appartement of winkel zonder al de anderen erin te betrekken .
Kan men nu nog beweren dat de tellers cv ( of warm water) privatief zijn ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#32 , 25 jul 2008 17:59

Tellers zijn al dan niet privatief omdat dit op die manier vermeld is in de basisakte. Dit heeft niets te maken met de functie van deze tellers.
Waar het op aankomt is wie verantwoordelijk is voor de opvolging van hun "goede werking". Vermits de syndicus de enige is ( in onze mede-eigendom tenminste ) die toegang heeft tot het chauffagelokaal is hij de enige die kan vaststellen wanneeer een teller niet ( heeft ) (ge) werkt.
Daarom werd beslist geregeld de tellerstanden in het mededelingenkastje uit te hangen. Er is eveneens in onze mede-eigendom een procedure beslist door de AV voor de vervanging van defecte tellers ( en kleppen ).
De mede-eigenaar dient eerst te worden verwittigd en in overleg met de syndicus wordt de herstelling uitgevoerd ( op kosten van de betrokken mede-eigenaar ) Weigert de betrokken mede-eigenaar dan geldt de toepassing van de "beperkte volmacht" aan de syndicus. Deze werd door de AV gegeven omdat er een betwisting was gerezen tussen de syndicus en drie mede-eigenaars naar aanleiding van de beslissing van de syndicus, op eigen houtje, de tellers te vervangen. De mede-eigenaars werden niet geraadpleegd en hadden vragen bij het optreden van de syndicus.
M.i. blijven tellers en kleppen "privatief", zolang dat zo in de basisakte staat.
Mocht men toelaten dat interpretaties en filosofieën van syndici de mede-eigenom gaan bepalen, dan is zeker het hek van de dam.
Graag reacties en ervaringen van mede-eigenaars in andere gebouwen.

YoeriS
Berichten: 271

#33 , 25 jul 2008 19:44

het is niet zo eenvoudig een, voorstelling te geven van een gans andere zienwijze

De thermostaat en de klep regelen de warmwatertoevoer aan elke appartement afzonderlijk .Zonder enige twijfel zijn dat privatieve onderdelen die onafhankelijk kunnen bediend worden van elk ander .
De teller dient echter om een maatstaf te berekenen voor de verdeling van de kosten van brandstof . Om dat te kunnen moet men eerst de de totale te verdelen brandstof berekenen en daarna delen door de som van alle indexverschillen van alle appartementen en winkels die gebruik maken van het systeem. Daarna bekomt men een eenheids prijs per uur/m³ . Dit wordt dan vermenigvuldigd met het indexverschil van de eigendom die men wenst te belasten met zijn aandeel in die kosten . Op die manier blijkt duidelijk dat men geen berekening kan maken voor één appartement of winkel zonder al de anderen erin te betrekken .
Kan men nu nog beweren dat de tellers cv ( of warm water) privatief zijn ?
Bent u bekend met de term "onroerend door bestemming"?
Zo is vee op een boerderij onroerend, maar laat er geen twijfel over bestaan dat het nog steeds over koeien gaat en in se nog altijd roerende goederen zijn.

Analoog met uw heel tellerverhaal, het is niet omdat er een gemeenschappelijk belang is, dat de statuten moeten gewijzigd worden om van privatief naar de gemeenschap te schakelen.

Toch een rare denkwijze die jij er op aanhoudt hoor.

Reclame

olav delahaye
Berichten: 59

#34 , 26 jul 2008 11:52

Yoeris , in uw laatste bericht zegt u dat mijn zienswijze een " rare zienswijze " is . Vlak voordien heeft Luc op 20 juli om 12.40 een mededeling geplaatst zeggende dat in zijn, basisacte de tellers warm water gemeenschappelijk zijn ;Als U mijn bedenking " raar " vind en die van Luc niet dan zijt U helemaal niet meer geloofwaardig omdat u twee maten en gewichten hanteert.Reken er dan maar niet op dat ik U de gegevens doorgeef van het vonnis uit Luik waar men de minderheids-positie aanziet als een blokkade van een beslissing van een meerderheid en dzt de rechteer zelf heeft inbgegerpen ..U vind dat vonnis misschien ook "raar" .
Wat M Mortier betreft : U hebt weeral onwaarheden verteld : oorspronkelijk was voorzien dat elke medeeigenaar aan de hand van de uitgehangen opnames zijn eigen tellerlevolutie zou opvolgen en indien er abnormiliteiten zouden gevonden worden de syndicus daarvan in te lichten . Dat is een absurde redenering want wie gaat nu aan de syndicus
gaan mededelen dat er een abnormaliteit is in zijn tellerverloop bestaat , terwijl die na herstel in zijn nadeel zou uitvallen . Bovendien verwijt u mij dat ik de toegang tot de telllers ontzeg aan iedere medeeigenaar. Indien de VME beslist had de tellerstanden te laten uithangen in de gang had ze dan beter gedaan toen te beslissen de cv kelder open te laten .Op die manier zouden er geen opnames meer moeten gedaan worden ,en iedereen kon zijn eigen tellerstand opvolgen . Maar zelfs de meesten doen dat niet . Overigens als de AV "beslist " dat ik de tellerstanden opvolg dan zijn daar twee pertinente opmerkingen op : Een dergelijke opvolging betekent dat men ook moet opvolgen wie en wanneer een eigenaar aanwezig is in het gebouw, en dat is gestapo werk . Een syndicus kan toch geen agenda invullen telkens als er een eigenaar aankomt of vertrekt . enkel de eigenaar kan dat weten.Diens aanwezigheid kan alleen maar aanleiding zijn tot verbruik . De beste manier om de goede werking van een twijfelachtige teller te te testen is uiteraard na te kijken of de termostaat de teller activeert, en wat als enkel met of zonder slechte bedoelingen de toegang tot het appartement ontzegt .

YoeriS
Berichten: 271

#35 , 26 jul 2008 13:06

U praat weeral maar eens langs de kwestie door...

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#36 , 06 aug 2008 20:52

Syndicus Delahaye mag dan wel beweren dat ik "onwaarheden" vertel ( zie zijn bericht za jul 26, 2008 10:52 am.
Ik nodig iedereen uit mijn bericht te lezen van di jul 15, 2008 10:52 pm.
Daarin staat klaar en duidelijk dat het de SYNDICUS is die bij de telleropname kan vaststellen of er abnormaal ( hoog of laag ) verbruik is.
Dan dient hij door de bevoegde chauffagist de teller en de warmtetoevoerklep te laten controleren.
Als een syndicus zijn eigen geschriften ( notulen van een BAV ) verloochent dan kan men zich afvragen waar de rechtszekerheid blijft en welk vertrouwen de mede-eigenaars nog in hun syndicus mogen stellen.
Zou dit te rijmen vallen met de deontologie van de syndicus ?

kareltje
Berichten: 5

#37 , 09 okt 2008 22:02

Indien de tellers privatief zijn en de brandstof gemeenschappelijk dan is er een probleem. Een niet werkende of defecte teller zou dan door de syndicus niet kunnen worden hersteld of vervangen tenzij er toestemming is door de betrokken eigenaar. Indien de betrokken eigenaar dan weigert te herstellen of te vervangen(want hij heeft er zelf voordeel bij gezien hij gratis verwarming geniet ten koste van de medeeigenaars) ontstaat er een probleem ten opzichte van de andere eigenaars. Stel U voor dat in een gebouw op termijn alle tellers defect zijn, wie zal dan de brandstof betalen. Ik kan mij volgen met de mening van Dhr Olav, die duidelijk enkel tot doel heeft de eigenaars te behoeden tegen misbruiken. Wie kan daar nu iets op tegen hebben? Enkel iemand die er zelf voordeel uit haalt?
Wie zou het leuk vinden dat zijn buur zich verwarmd op uw kosten?
Het is reeds overduidelijk dat Dhr mortier medeeigenaar is en Dhr Delahaye Syndicus; dat deze het niet met elkaar kunnen vinden. Neem allebei uw verantwoordelijkheid en er is geen probleem meer.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#38 , 13 okt 2008 12:27

U praat weeral maar eens langs de kwestie door...

olav delahaye
Berichten: 59

#39 , 09 jul 2010 21:51

<Wat betreft de BA : ER staat in onze BA NERGENS dat de cv tellers privatief zijn .,dus zijn ze gemeenschappelijk .

Vandebos
Berichten: 16087

#40 , 10 jul 2010 01:25

Mag ik alle partijen vriendelijk doch dringend verzoeken de discussies beschaafd te houden?

Doel van dit forum is nog steeds het verstrekken van advies, NIET het uitvechten van persoonlijke vetes.

Laten alle kibbelaars dit als enige en laatste waarschuwing beschouwen!

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#41 , 19 jul 2010 18:05

Voor de eigenaar is het precies omgekeerd : het bestaan van de tellers noopt hem tot betaling in verhouding met zijn verbruik, hetgeen geen voordeel is maar een nadeel .
Daar kan ik niet mee akkoord gaan.

In mijn geval bedraagt het gemiddeld jaarverbruik van mijn appartement per quotiteit ongeveer 48% van het gemiddelde 2002-2008. Dus zonder die meters zou ik het dubbele betalen.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#42 , 20 jul 2010 15:56

<Wat betreft de BA : ER staat in onze BA NERGENS dat de cv tellers privatief zijn .,dus zijn ze gemeenschappelijk .
Zonder enige stelling in te nemen over de inhoud van de discussie, vraag ik me af waarom je het nodig vindt om na 2 jaar deze discussie opnieuw op te rakelen?

Vandebos
Berichten: 16087

#43 , 20 jul 2010 16:33

Blijkbaar de ex-syndicus die zich deze zaak opeens opnieuw herinnert?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”