hoe verloning amateur syndicus wettelijk regelen?

Zebrapatti
Topic Starter
Berichten: 13

hoe verloning amateur syndicus wettelijk regelen?

#1 , 15 apr 2008 14:57

Stel: ik wil syndicus worden van het kleine appartementsgebouw waarin ik woon. Mag dat? Ik ben geen geschoolde syndicus.

Ik heb al een baan. Moet ik me dan laten registreren als zelfstandige in bijberoep? Of als freelance syndicus of conciërge? (als dat al bestaat) Moet er btw betaald worden? Moet de VME mij inschrijven bij de RSZ en sociale lasten betalen? Moet ik facturen of onkostennota's uitschrijven? Wat met de terugbetaling van kosten zoals postzegels, papier etc...? Hoe deze extra inkomsten aangeven aan de fiscus (bovenop het loon van mijn andere baan)?

Alvast bedankt aan wie hier duidelijkheid kan in scheppen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 16 apr 2008 17:05

Stel: ik wil syndicus worden van het kleine appartementsgebouw waarin ik woon. Mag dat? Ik ben geen geschoolde syndicus.

Ik heb al een baan. Moet ik me dan laten registreren als zelfstandige in bijberoep? Of als freelance syndicus of conciërge? (als dat al bestaat) Moet er btw betaald worden? Moet de VME mij inschrijven bij de RSZ en sociale lasten betalen? Moet ik facturen of onkostennota's uitschrijven? Wat met de terugbetaling van kosten zoals postzegels, papier etc...? Hoe deze extra inkomsten aangeven aan de fiscus (bovenop het loon van mijn andere baan)?

Alvast bedankt aan wie hier duidelijkheid kan in scheppen.
Beste, u mag als mede-eigenaar zelf de functie van syndicus binnen jullie gebouw uitoefenen. Let wel, u heeft vanaf dat u wordt aangesteld (middels AV) dezelfde rechten en plichten als een beroepssyndicus behalve dat u geen BIV erkenning nodig hebt en dus ook de deontologie niet moet volgen. Wanneer u betaald wordt, dan geeft u de inkomsten in uw personenbelasting aan. In welk vak juist, dat vraagt u best eens aan iemand van de belastingen zelf. Ik denk misschien occasionele inkomsten of dergerlijke... Zorg er wel voor dat wanneer u zou worden aangesteld, dat u op de kosten van de VME voor u een polis burgerlijke aansprakelijkheid afsluit. Als u dan "in de fout" moest gaan en er zou een aansprakelijkheidsvordering tegen u worden ingesteld, dan dient u tenminste toch al niet nog eens voor uw eigen advocaatskosten op te draaien. Succes

Beachcomber
Berichten: 572

#3 , 16 apr 2008 17:43

Inkomsten moeten worden aangegeven onder 'diverse inkomsten'

Reclame

Zebrapatti
Topic Starter
Berichten: 13

#4 , 16 apr 2008 19:25

Bedankt voor deze info.
Dus jullie zijn zeker dat de VME mij nergens moet inschrijven en dat het volstaat dat ik de inkomsten aangeef? Ik wordt dan toch een werknemer van de VME? Vraagt de fiscus meer uitleg over die diverse inkomsten denken jullie?

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 17 apr 2008 16:19

Niets belet u syndicus te worden van het kleine appartementsgebouw waarin u woont.

De syndicus staat in principe niet onder iemands gezag en is dan ook geen werknemer.

“Art.4.§ 1. Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend...”(Wetboek BTW 3 juli 1969).

Indien enkel uw kosten vergoed worden en uw diensten niet onder bezwarende titel worden geleverd dan is er m.i.(Zie echter BTW-Handleiding,versie 1 juli 2004) geen uitoefening van een economische activiteit.

“Art.50.§ 1. De administratie van de BTW, registratie en domeinen kent een BTW-identificatienummer toe dat de letters BE bevat :1° aan elke belastingplichtige gevestigd in België, met uitzondering van de belastingplichtigen bedoeld in de artikelen 8 en 8bis, van de belastingplichtigen op wie de in artikel *56, § 2, bepaalde regeling van toepassing is en...”(Wetboek BTW).

* “Art.56...§2.De kleine ondernemingen waarvan de jaaromzet een door de **Koning vast te stellen bedrag niet overschrijdt, genieten belastingvrijstelling voor de leveringen van goederen en diensten die ze verrichten...”(Wetboek BTW).

** “Art.1.Als kleine ondernemingen voor de toepassing van artikel 56, § 2, van het Wetboek worden aangemerkt de belastingplichtigen van wie de jaaromzet gerealiseerd tijdens het voorgaand kalenderjaar niet meer bedraagt dan 5.580 EUR...”(K.B. nr.19,29 december 1992).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Zebrapatti
Topic Starter
Berichten: 13

#6 , 20 apr 2008 21:35

Hartelijk dank voor de accurate antwoorden. Dit is een geweldige site.

Nog twee vragen:
De VME moet geen sociale lasten betalen voor mij. Maar zal ik persoonlijk sociale lasten moeten betalen op de syndicusvergoeding?
Mag je ook syndicus zijn van het gebouw als je eigenaar bent van een appartement maar er niet woont? (eigendom = verhuurd dus)

Nogmaals dank.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”