wijziging verdeelsleutel

dual
Topic Starter
Berichten: 56

wijziging verdeelsleutel

#1 , 10 apr 2008 20:08

indien de verdeling van een mede-eigendom veranderd zijn er dan kosten?
kan me iemand zeggen hoeveel ongeveer?

bedankt
dual

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 10 apr 2008 21:15

indien de verdeling van een mede-eigendom veranderd zijn er dan kosten? Elke wijziging van de statuten dient het voorwerp uit te maken van een authentieke akte.
kan me iemand zeggen hoeveel ongeveer? Best aan Notaris vragen. De prijs hangt natuurlijk van de hoeveelheid werk af. Kan van een paar honderd naar een paar duizend euro gaan. Als je zegt dat de mede-eigendom verandert, wat bedoel je dan juist? De verdeling van de lasten of het totaal van de gemeenschappelijke aandelen?

bedankt
dual

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 10 apr 2008 21:16

U bedoelt wellicht een grond of een huis (onroerend goed).

Als er verschoven wordt binnen de oorspronkelijke mede-eigenaars (m.a.w. Jan die 20% had staat zijn deel af aan Piet die al 30% had), dan is er 1% registratierechten verschuldigd (+ de notariële akte).

Als U een "nieuwe" mede-eigenaar maakt, is het alsof U verkoopt aan hem, dus 10% of 12,5% reg.rechten.

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 10 apr 2008 21:27

U bedoelt wellicht een grond of een huis (onroerend goed).

Als er verschoven wordt binnen de oorspronkelijke mede-eigenaars (m.a.w. Jan die 20% had staat zijn deel af aan Piet die al 30% had), dan is er 1% registratierechten verschuldigd (+ de notariële akte).

Als U een "nieuwe" mede-eigenaar maakt, is het alsof U verkoopt aan hem, dus 10% of 12,5% reg.rechten.
Beste, u bedoelt waarschijnlijk een gewone onverdeeldheid tussen één of meer eigenaars die tezamen een grond of een kavel in eigendom hebben en waarvan dan Jan zijn deel wil afstaan (uit onverdeeldheid treden)? Indien u doelt op een gemeenschappelijk deel, dan kan dit niet zomaar want een appartementsmede-eigendom is een GEDWONGEN overdeeldheid waar men NIET VRIJWILLIG kan uittreden. Ik denk evenwel dat de vraag initieel betrekking heeft op hetgeen door mij gesteld tenzij ik me grondig vergis?
Aan dual om uitsluitel te geven.

dual
Topic Starter
Berichten: 56

#5 , 11 apr 2008 09:24

neen,
een van de eigenaars heeft zonder te vragen aan alle medeeigenaars een stukje bijgezet( 18m² wel een bouwvergunning verkregen),
alles is nu bij het vredegerecht.
maar ik wilde weten als er een overeenkomst komt of word opgelegd door de vrederechter( ik weet niet of dit mag) wat er moet betaald worden en door wie, op de originele plannen is er voor pand 2, 48m²(12% in de aandelen) voorzien en deze is nu 66m² geworden.
of kan de vrederechter om bepaalde redenen dit bouwwerk toelaten?
alvast bedankt voor jullie reactie.

dual

indien iemand interresse heeft om het dossier in te zien mag je altijd mailen naar belfil@live.be

dual
Topic Starter
Berichten: 56

#6 , 11 apr 2008 13:49

peter,
bedankt voor je reactie

gr
dual

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”