Problemen met sanitair door verbouwing buren

hypoliet
Topic Starter
Berichten: 9

Problemen met sanitair door verbouwing buren

#1 , 25 nov 2018 16:45

Geachte Dames, Heren,
Op het bovenste verdieping van een appartementsgebouw waar ik woon hebben de nieuwe eigenaars als ze er kwamen één van de twee :idea: wc's afgebroken. Ik vermoed dat dit niet deskundig werd gedaan. Regelmatig hebben zij nu verstoppingen in de overgebleven wc, die ze proberen door te steken. Als er dergelijke verstopping is dan wordt mijn wc, op de 5e verdieping leeg geslurpt. Ook als zij doortrekken komt mijn wc leeg, en als ik er niet tijdig bij ben dan is mijn wc leeg en zit vol vuile vliegen en ander ongedierte.Via de syndicus werd een afspraak gemaakt met de firma die hier het sanitair heeft geplaatst. De firma gaf ons om 15 uur een afspraak. Intussen heeft de buurman een ander sanitair bedrijf laten komen en zijn buizen laten reinigen
De dag dat onze firma moest komen om 15 uur met de syndicus had de buur alles al geregeld opdat ze om 10 uur zouden komen, zonder de syndicus te verwittigen. De bewoner en iemand van de firma komt bij mij aanbellen, trekt de wc door, en alles werd in orde bevonden. Natuurlijk hij had zijn buizen door een ander laten reinigen Wanneer ik de bewoner van de 7e verdieping aanspreek, dan is er geen vuiltje aan de lucht, alles is bij hem in orde, zegt hij ! De firma beaamt.
Nu, geen maand later wordt mijn wc opnieuw leeggezogen.
Wat kan ik hiertegen beginnen, het probleem ligt bij hem, maar hij wilt het niet geweten hebben, en zijn vloer zal op moeten als hij het wilt laten oplossen.

Graag kreeg ik richtlijnen van hoe ik dat moet aanpakken.
Dank voor enige respons,
Hypoliet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 25 nov 2018 16:58

Hoe weet je dat allemaal?
Lijkt eerder dat het probleem bij u ligt als de andere bewoners dat probleem niet hebben.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

hypoliet
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 25 nov 2018 17:06

De bewoners boven mij, op de 6e verdieping hebben een identiek probleem. Hoe ik het allemaal weet: de man van de 7e verdieping heeft mij destijds vertelt over zijn wegname van één wc, zegt mij dat hij zijn wc moet doorsteken.

Reclame

George2
Berichten: 197

#4 , 25 nov 2018 17:36

Voor alle duidelijkheid, ik ben geen deskundige, maar ik heb ooit met een dergelijke situatie te maken gehad en ik laat u delen in mijn ervaring hiermee..
De gemeenschappelijke buis waar alle WC 's in uitkomen wordt (dacht ik) de verticale standpijp genoemd.
Deze buis wordt in een appartementsgebouw bovenaan belucht (be- en niet ont-), daarom staat ze in verbinding met de buitenlucht, meestal op het dak. Als er door werken of door een andere oorzaak een beschadiging is, waardoor deze standpijp niet meer belucht wordt, dan krijg je de door u beschreven toestanden. Het vallende water zal in de standpijp een onderdruk veroorzaken, waardoor andere WC,s worden leeggezogen.
De oplossing voor uw probleem. Deze verticale standpijp is gemeenschappelijk en daardoor eigendom en verantwoordelijkheid van de VME. U dient u dus te wenden tot de syndicus en hem te melden (en overtuigen) dat door een defect aan een van de installaties van de VME, u overlast ondervind. De syndicus dient een herstelfirma aan te spreken om de beluchting te onderzoeken en indien nodig te herstellen. Als dan blijkt dat die fout veroorzaakt is door de werken van uw bovenbuurman, dan dient hij de kosten hiervoor op hem te verhalen.
Nog een link met wat informatie http://www.joostdevree.nl/shtmls/standleiding.shtml

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 25 nov 2018 17:37

In dat geval lijkt het er sterk op dat de buur samen met zijn toilet de verluchting van de afvoer heeft afgebroken of onderbroken.

Vraag aan de syndicus dat hij de goede werking van die verluchting laat nazien.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

George2
Berichten: 197

#6 , 25 nov 2018 17:46

In dat geval lijkt het er sterk op dat de buur samen met zijn toilet de verluchting van de afvoer heeft afgebroken of onderbroken.

.
Dat is mogelijk, maar het is niet uit te sluiten dat er toevallig een andere oorzaak is. Alles zal afhangen van het verslag van de door de syndicus aan te duiden hersteller.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 25 nov 2018 19:55

Dacht ook onmiddellijk aan een afgebroken of verstopte primaire verluchting. Kan enkel worden vastgesteld via een camerainspectie.
Alhoewel als ik hier de veroorzaakte problemen zo lees, ik bijna 100 % zeker ben dat dit de oorzaak is. Mogelijke was deze verluchting aangesloten op de afgebroken WC. Syndicus vragen dit te laten onderzoeken.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 25 nov 2018 20:25

Het verklaart ook waarom enkel de twee bovenste appartementen het probleem hebben.
Lager is er al geen vacuum meer.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

hypoliet
Topic Starter
Berichten: 9

#9 , 26 nov 2018 10:19

Dag allen,
Heel hartelijk bedankt voor jullie degelijke antwoorden.
Ik zal jullie raad opvolgen en de syndicus vragen van dit eens en voor altijd te laten oplossing.
Wat een opluchting dat jullie het probleem begrijpen.
Dank en veel hartelijke groeten,
Hypoliet

hypoliet
Topic Starter
Berichten: 9

#10 , 29 nov 2018 14:46

Hello allen,
De feiten en de oplossingen die jullie mij bezorgden heb ik aan de syndicus overgemaakt. Intussen weet ik ook dat het plaatsten van een extra tochtbuisje op de afvoer van de overgebleven wc op het 7e verdiep een oplossing zou zijn.
Maar de syndicus wilt dat niet aanvaarden, en vraagt mij:
"U schrijft dat u zich heeft laten informeren, graag per kerende de schriftelijke, en bouwkundig onderbouwde versie van deze informatie zodoende we deze kunnen bestuderen."
Ik ben geen bouwvakker en kan daar niet op antwoorden, dus is het weer een stap voor niets geweest. En daarbovenop mag ik hem niet meer rechtstreeks mailen maar krijg ik een mailadres, die volgens mij het vergeetputje van het kantoor is, want via deze weg krijg ik nooit antwoord.
Zien jullie nog mogelijkheden van die wc-last af te komen, uiteraard via de syndicus, want wij mogen zelf geen leveranciers contacteren voor wat betreft de algemene delen. Wat de man van de 7e verdieping wel doet.
Hartelijk dank en oprechte groeten,
Hypoliet

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 29 nov 2018 16:04

Je kan ook nog steeds de syndicus dagvaarden voor de vrederechter, maar dan zal je hem eerst aangetekend ingebreke moeten stellen.
Informeer eens bij een degelijke gediplomeerde loodgieter ( niet zo een die enkel maar PVC buizen kan aan elkaar plakken) en laat hem de zaak eens bekijken en een rapportje schrijven (zal wel betalend zijn als het geen kennis is)
Het is eigenlijk de taak van de syndicus om dergelijke zaken op te lossen, gezien het een gebrek is aan een gemeenschappelijke leiding.
Hij had destijds al moeten reageren bij de afbraak van die WC gezien dat gevolgen had voor een gemeenschappelijk deel

hypoliet
Topic Starter
Berichten: 9

#12 , 30 nov 2018 11:17

Bedankt Mava,
Aan mijn eigen loodgieter heb ik het al gevraagd, maar die wilt geen verslagje maken. En dan moet ik nog binnen geraken in het appartement van de 7e verdieping. Die zal dat niet toelaten.
Hartelijk dank voor de hulp,
Hypoliet

George2
Berichten: 197

#13 , 30 nov 2018 19:18

Dat de syndicus niet geneigd was hiervoor actie te ondernemen had ik gevreesd. Hij moet dan actie ondernemen en wordt daarvoor niet meer dan vroeger betaald. Ik hoop dat u dit probleem gemeld heeft bij de syndicus als defect en niet als een gevolg van werken van de buren. Bij betwistingen tussen buren wil niemand betrokken worden, ook geen syndicus.

Wat kan u doen.
1) U kan de syndicus aangetekend schrijven en hem vragen dit defect te laten onderzoeken/herstellen. U kan hem voorstellen, de betaling hiervoor voorlopig op u te nemen, mits - als later uit het verslag van de herstelfirma blijkt dat het inderdaad een defect is - dat de VME de kosten toch op zich neemt en u dan terugbetaald, zelfs als uit het verslag moest blijken dat er een andere schadeveroorzakende partij is. . Natuurlijk moet u duidelijk stellen dat de door de syndicus aangestelde herstelfirma firma van het defect, een omstandig verslag dient af te afleveren na onderzoek/herstelling. Voor de herstelling van dit probleem heeft u helaas altijd tussenkomst nodig van de syndicus. Werkt de syndicus nog niet mee, dan kan dient u dit te behandelen als actiepunt op de jaarlijkse vergadering van de VME.

2) U kan ook een omweg gebruiken. Zorg voor een zak(je) zand in een emmer en zet die in uw WC. Als u het toilet niet gebruikt, neem dan het het zakje zand uit de emmer om het toilet hiermee luchtdicht af te sluiten. Indien er dan onderdruk in de verticale standbuis ontstaat, zal een ander toilet leeggezogen worden (het uwe is namelijk afgesloten) en na een tijdje zullen die bewoners hopelijk ook gaan klagen bij de syndicus. Plaats zeker dit item op de volgende vergadering van de VME en vraag daar om dit te laten onderzoeken/herstellen. Vermijd zorgvuldig een fout te leggen bij een andere bewoner door slecht uitgevoerde werken. Voor u is een defect en u dient strikt hiernaar te handelen. Als later de oorzaak door een andere partij veroorzaakt blijkt te zijn, dan kan de VME dit alsnog vorderen. U kan wel de herstelfirma tijdens hun interventie informeren van uw vermoeden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”