Aanpassing huishoudelijk reglement

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

Aanpassing huishoudelijk reglement

#1 , 25 nov 2018 08:16

Hallo,

ik ben eigenaar van een appartementsgebouw en wil ingevolge het niet naleven van de voorwaarden door sommige huurders mbt het poetsen van de gemene delen zoals bepaald in het huishoudelijk reglement, dit aanpassen. Hoe pak ik dit best aan. Moet ik elke huurder het HHR opnieuw laten ondertekenen?

Nu is het zo dat iedereen geacht wordt zijn deel te onderhouden. Zijn deel is bv degene die op GLVL woont de onderste gang, die op het 1ste woont de trap tot het eerste + overloop op het eerste enz.

Sommige huurders kuisen nooit. Ik wil nu een beurtrol opstellen zodat bv elke week alles gepoetst wordt door één huurder. 5 huurders wil dus zeggen, dat iedereen alles eens moet poetsen om de 5 weken. Andere huurders kunnen er dan ook beter op toezien dat er gepoetst is.

Gemakkelijkst voor mij is een poetsfirma inschakelen, maar de meeste huurders willen natuurlijk geen meerkosten. Toeval wil dat natuurlijk degene die nooit poetst wel een firma wil laten komen.

Kan ik mijn huurders wel verplichten gemene delen te poetsen? Wat als een huurder zijn been breekt bij het vallen van de trap in een gemeen deel?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#2 , 25 nov 2018 09:29

Na wat zoekwerk, blijkt allemaal zo simpel niet...
Ik ben als eigenaar natuurlijk persoon, kan ik dan wel gebruik maken van dienstencheques?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 25 nov 2018 09:54

Dienstencheque hiervoor gebruiken kan niet denk is. En als je één mede-eigenaar de hele trapzaal laat kuisen kan dit als zwartwerk worden aanzien.
Best een externe persoon of firma aanstellen. De huurders moeten er zich maar naar schikken. Jij bent de verhuurder en dus de baas. 1 huurder kan u toch zijn wil niet opleggen. Stuur hem misschien vooraf nog eens een AS met de melding dat bij een volgende vaststelling van het niet kuisen van zijn deel er een kuisploeg zal komen.
Hang ook al een papier uit in de lift en/of trapzaal waarin het probleem kenbaar maakt (zonder namen te noemen) en maak ook duidelijk wat de gevolgen voor iedereen gaan zijn. Iedereen zal wel weten wie de oorzaak ervan is.

Reclame

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#4 , 25 nov 2018 10:10

Ja, maar welke firma gaat komen om één uur te kuisen? Bovendien mag ik een huurder niet verplichten te kuisen. In feite moeten ze dat vrijwillig doen.
Stel als een huurder nalaat en ik zou het zelf doen als eigenaar en €20 euro aanrekenen, dan zou ze mij nog kunnen beschuldigen van zwartwerk.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 25 nov 2018 12:03

De gemene delen zijn toch uw eigendom. Daar mag je dus zelf werk uitvoeren.
Als mijn vrouw me nog eens vraagt om onze living te stofzuigen als de werkvrouw ziek is dan ga ik zeggen dat het niet kan omdat het zwartwerk is :idea: :idea: :idea: !
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 25 nov 2018 13:09

natuurlijk mag je daar zelf werk uitvoeren. Maar ik kan me best voorstellen dat TS het niet echt ziet zitten om dat ook effectief om de week zelf te gaan doen. Blijft dan nog dat ik me vragen stel over de vergoeding die daar mag tegenover staan??
En de werkvrouw m/v/x vervangen voor werk in uw privé, daarvoor moet je wel in overleg met uw medebewoner, vrees ik :shock: :shock:

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 25 nov 2018 13:55

De eigen vergoeding calculeer je dan gewoon in de huur. Maar dat gaat wel eerst met nieuwe huurders.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”