Ik hoop hier wat duidelijkheid te scheppen in mijn huidige situatie, want met de Syndicus en notaris geraak ik er niet uit.
Ik heb in maart 2018 een appartement gekocht. Nu krijg ik deze week de jaarafrekening van de Syndicus in de bus (periode 01/09/2017 - 31/08/2018), waar een herstelling aan het dak op gefactureerd staat. 165/365ste is aan mij aangerekend voor de periode dat ik eigenaar ben, de rest is aan de vorige eigenaar aangerekend. In de balans zie ik dat de faktuurdatum voor deze herstelling oktober 2017 is, deze herstelling is dus ruim een half jaar voor ik eigenaar werd uitgevoerd. Ik was niet op de hoogte dat er nog zulke hoge kosten waren, ik werd enkel meegedeelt dat het dak recent hersteld is en ik hier dus de komende jaren al geen kosten aan zou hebben.
Volgens de notaris ben ik aansprakelijk voor deze kosten aangezien de datum telt waarop de Syndicus dit aanrekent, maar in mijn ogen vind ik dit toch niet normaal aangezien ze nu plots (zonder hier enige eerdere melding van te maken) afkomen met een serieuze rekening.
In de verkoopakte staat volgende clausule, maar deze slaat volgens de notaris enkel op kosten van de Syndicus, en niet zaken die de Syndicus doorrekent aan de mede-eigenaars.
E. De verkoper heeft geen weet van enige kost, die de syndicus nog dient op te vragen aan de mede-eigenaars, verschuldigd te zijn aan de vereniging van mede-eigenaars. De verkoper dient de koper alleszins te vrijwaren voor de kosten, onstaan voor de overdacht, waarop de vereniging van mede-eigenaars alsnog aanspraak zou maken.
De factuurdatum van de dakwerker dateert van oktober 2017, dus deze is sowieso al voldaan, al weet niet ik niet met welk geld dit gedaan is.
Ik zit met de aankoop van dit appartement door mijn spaargeld heen, dit kan toch niet normaal zijn dat men 'plots' een gigantische factuur bovenhaalt van een half jaar voor ik eigenaar werd?
Jullie advies kan het verschil maken tussen kerstcadeautjes of geen kerstcadeautjes, dus alvast bedankt voor enige bijdrage