Aansprakelijkheid bij diefstal in gemeenschappelijke ruimte door nalatigheid medebewoners

sinterklaas25
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aansprakelijkheid bij diefstal in gemeenschappelijke ruimte door nalatigheid medebewoners

#1 , 21 nov 2018 18:42

Ik ben recent verhuisd naar een nieuw appartement, waar een parking met garageboxen en een fietsenstalling bij hoort. Deze parking is afgesloten van de straat met een poort. Niet alleen de bewoners van het appartementencomplex maken gebruik van de garageboxen op deze parking, aangezien deze ook verhuurd worden aan omwonenden. Ik maak zelf enkel gebruik van de fietsenstalling en zet mijn fietsen altijd goed op slot.
Het probleem is het volgende: de gebruikers van de garageboxen, in het bijzonder degenen die niet in het appartementencomplex wonen, laten de poort naar de parking regelmatig openstaan (ze rijden dus gewoon van de parking af zonder de poort te sluiten). Dit hoewel de eigenaar iedereen er regelmatig aan herinnert dat deze ten allen tijde gesloten moet worden.
Ik heb onlangs van enkele buren vernomen dat er in de vorige jaren hierdoor fietsen (die op slot stonden) zijn gestolen. Ik haal dit regelmatig aan bij de gebruikers van de parking zodat ze de poort altijd zouden afsluiten, maar tevergeefs. Aangezien ik niet wil dat mijn fietsen worden gestolen, vroeg ik mij af of ik hen kan zeggen dat zij aansprakelijk zullen zijn indien één van mijn fietsen gestolen zou worden nadat zij de garagepoort niet hebben afgesloten, en dat zij mij dus zullen moeten vergoeden.

Kortom: is het correct om te veronderstellen dat gebruikers van de gemeenschappelijke auto- en fietsenparking aansprakelijk zijn bij diefstal van eigendom op deze parking als gevolg van hun nalatigheid (in deze: het niet sluiten van de gemeenschappelijke garagepoort)?

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 nov 2018 20:16

Wat staat er hierover in de huurcontracten? Is er een algemeen reglement? Is er een syndicus?

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2018 21:16

Hoe gaat u bewijzen wie de poort niet gesloten zou hebben?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5410

#4 , 22 nov 2018 00:18

Kaart op de VME het probleem aan en probeer de investering te versieren van een automatische poort. t Zijn natuurlijk de garageeigenaren die dit merendeels zullen moeten betalen omdat de fietsstalling geen of bijna geen quotiteit heeft in de garage.

Jij kan zeggen wat je graag zegt rond aansprakelijkheid doch zo werkt recht niet. Voorzie desnoods pragmatisch in de muur verankerde ogen zodat je gesloten fiets niet kan meegenomen worden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”