aangrenzend huis, hoogte tuinmuur & inkijk

stephenr
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

aangrenzend huis, hoogte tuinmuur & inkijk

#1 , 21 nov 2018 10:20

Beste. Hieronder de situatie:

- Het betreft een halfopen bebouwing langs de kant van de buur waartegen ons huis gebouwd is.
- Ons huis staat aangrenzend, maar los van het huis. De muur (inclusief de doorlopende tuinmuur) van de buur is niet gemeenschappelijk, volledig eigendom van de buur.
- Er is een hoogteverschil tussen ons perceel en het terras van de buur. Dat van de buur ligt een meter hoger.
- De tuinmuur is niet gelijk in hoogte maar loopt trapgewijs af. Op het laatste stuk terras van de buur (+- 1m) is de muur letterlijk op hoogte van hun terrasvloer.

Bestaat er iets van regelgeving over minimale hoogte van de terrasmuur, ten einde inkijk te vermijden? ( Ik hoorde iets vaag over 1m90 maar vindt hier niets duidelijk over terug.)
Indien niet, mag ikzelf hiertegen, en op mijn perceel, een rechte muur bouwen, over de hele lengte, om die inkijk weg te werken?

mvg
Stephen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2018 12:07

Je zal eerder regelgeving vinden over de maximum hoogte van een afscheiding tussen tuinen. Voor zover ik weet is er nergens regelgeving die bepaald dat een afscheiding een bepaalde hoogte MOET hebben omwille van inkijk.

Dus als de voorschriften het toelaten, mag jij op uw stuk grond wel een muur bouwen om de inkijk te vermijden. Zolang je geen bouwvoorschriften, politiereglementen, ... overtreedt, kan dit.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”