Ongegronde klacht geluidsoverlast buur

Dewolf
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ongegronde klacht geluidsoverlast buur

#1 , 17 nov 2018 16:24

Onze woning is half-open, de buur (politie-agent) staat bij het minste gerucht aan de deur om zijn beklag te doen. Blijkbaar hoort hij contactgeluiden zoals een keukenkast die dicht gaat en dergelijke. Op het minste volume aan muziek; wordt direct gereageerd; zelfs al duurt het maar een minuut. De isolatie is prima; het gaat over contactgeluiden. Een familiefeestje wordt altijd verstoord door de reclamerende politie-buur. Zelfs belde hij gisteren om 23h omdat hij muziek hoorde maar ... dat kwam van buiten, niet van mij! En zelfs geen excuses toen ik dat kon bewijzen..Nu, ik wil hier wel ver mee gaan tot vredegerecht of rechtbank want eigenlijk: overdag zijn dit toch normale leefgeluiden; de buur wenst de stilte van een kerk... Een gesprek kan maar draait enkel rond zijn eis tot volledige stilte.
Mijn vraag: ik wil dit - ' legaliseren' - ; dus geen gediscussieer maar bv een rechter die een vonnis stelt want kan en niet zodat hij niet meer kan reclameren bij het minste geluid. Maar hoe gebeurt de vaststelling: overdag zijn we meestal weg; een keukenkast slaat niet voortdurend dicht. Een te hoog muziekvolume (volgens hem) is mogelijk maar als het zo is; ook zeer kortstondig.
Kan een deurwaarder eisen om 'lawaai te maken' of kan die enkel vaststellen op het moment zelf maar wat als het dan stil is als hij er is? En wat is de grens van hoorbaar toegelaten geluid?
En ja, de buur is zelf een politieman dus kan hij misschien zelf een betekening maken en ons verder - terroriseren...
Iemand een deskundig antwoord tegen dit voor ons - stalkin - gedoe?

posting.php?f=51&mode=post#

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 17 nov 2018 17:02

aangezien de agent zelf betrokken partij is, kan hij of zijn collega's van de stad/gemeente/zone geen PV laten opstellen, dan moet er iemand van een andere stad, gemeente of zone komen.

vraag een gesprek aan met de commissaris van de stad/gemeente/zone en leg hem uit wat er zich voorvalt.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 17 nov 2018 17:57

Hij zal die contactgeluiden wel horen, maar wees hem een stapje voor. Elimineer deze geluiden zoveel als mogelijk door het plaatsen van zachte strippen onder stoelen, aan de keukenkasten,aan de deuren enz... Als het dan ooit tot een rechtszaak komt kan je al aantonen dat je al iets hebt gedaan, en staat hij zwakker

Reclame

adizal

#4 , 18 nov 2018 09:31

In elk geval gaat de politieagent zijn boekje te buiten. Hij zou zeker moeten weten dat overlast van geluiden moeten vastgesteld worden, niet door hem maar zoals Drone beschrijft door agenten uit een andere zone.
Wat die agent nu doet kun je omschrijven als een soort geluids stalking, voor het minste aan je voordeur staan. Ik zou eens gaan praten met zijn overste, de commissaris en benadrukken wanneer het gesprek met hem geen oplossing levert, u zich zult wenden tot de griffie van binnenlandse zaken om daar uw klacht neer te leggen. Dat helpt, heb dat al zelf menig keer ondervonden.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 nov 2018 10:44

De buurman klaagt als privépersoon bij u. Daar heeft hij even veel recht toe als ieder. Hij stelt geen proces-verbaal op en gaat dus zijn boekje niet te buiten.

Zijn overste staat hier dus ook los van, net als dat uw baas er geen zaken bij heeft als u in uw privé iets uitsteekt.

Als er werkelijk sprake is van belaging dan kan u hiervoor klacht indienen.

Als hij muziek kan horen die van bij u afkomstig is dan kan ik me wel inbeelden dat er inderdad sprake is van overlast. Er staat nergens bepaal hoe lang deze overlast moet duren.

@Adizal geen enkele politieagent zal onder de indruk zijn wanneer u melding maakt van
de griffie van binnenlandse zaken
.
Ten eerste omdat ze niet bestaat, ten tweede omdat er klacht moet ingediend worden bij de dienst intern toezicht/comité P of de AIG

adizal

#6 , 18 nov 2018 11:06

De buurman klaagt als privépersoon bij u. Daar heeft hij even veel recht toe als ieder. Hij stelt geen proces-verbaal op en gaat dus zijn boekje niet te buiten.

Een politieman = 24u op 24u politieman, dus kan niet prive optreden.


Zijn overste staat hier dus ook los van, net als dat uw baas er geen zaken bij heeft als u in uw privé iets uitsteekt.

Je kunt altijd een onderhoud vragen met de commissaris..

Als er werkelijk sprake is van belaging dan kan u hiervoor klacht indienen.

Als hij muziek kan horen die van bij u afkomstig is dan kan ik me wel inbeelden dat er inderdad sprake is van overlast. Er staat nergens bepaal hoe lang deze overlast moet duren.

Wat voor hem overlast betekend kan gevolg zijn van haantjesgedrag...

@Adizal geen enkele politieagent zal onder de indruk zijn wanneer u melding maakt van
de griffie van binnenlandse zaken
.
Ten eerste omdat ze niet bestaat, ten tweede omdat er klacht moet ingediend worden bij de dienst intern toezicht/comité P of de AIG


FOD BINNENLANDSE ZAKEN ... Je verzorgt verschillende administratieve taken op de griffie, zoals ontvangst en registratie van het beroep, oproepingen voor ...

Ik ga niet blijven zeveren tegen betweters hier op het forum. Zoek het uit...vroeger noemde het griffie nu misschien anders...

adizal

#7 , 18 nov 2018 15:55

Om nog betere info: Het is wat veranderd tegen vroeger, maar niettemin...

U heeft te maken met een burgerlijk probleem (burenruzie met een politieambtenaar, huurgeschil met een politiebeambte kan u best oplossen via (ombudsman, vrederechter.).

Dewolf
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 nov 2018 15:34

Bedankt voor de tips & adviezen. Feit is dat dit wereldje steeds - aan zeel trekt - ongeacht wie de vaststelling doet.
De vraag is vooral - ' is een vaststelling een momentopname - ' maw: 'als een deurwaarder komt als er niemand is of moet die komen op afspraak om ons 'lawaai' te horen maken' ...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 19 nov 2018 17:32

Voor een vaststelling door wie dan ook, moet er natuurlijk iemand aanwezig zijn die lawaai maakt. Anders is het een vaststelling van de stilte.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 nov 2018 18:52

Bedankt voor de tips & adviezen. Feit is dat dit wereldje steeds - aan zeel trekt - ongeacht wie de vaststelling doet.
De vraag is vooral - ' is een vaststelling een momentopname - ' maw: 'als een deurwaarder komt als er niemand is of moet die komen op afspraak om ons 'lawaai' te horen maken' ...
U kan niet laten vaststellen dat u geen lawaai maakt en al zeker niet door een deurwaarder.

Als uw buurman wil dat u vervolgt wordt voor geluidsoverlast dan moeten er daarvan vaststellingen zij door de politie. Nijzelf kan dat niet vaststellen gezien hij betrokken partij is. Hij heeft wel steeds het recht u aan te spreken wanneer er overlast is, tenminste zolang hij niet overdrijft en u dus belaagt

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”