mijn schouw gebruikt door gebuur

gosseye
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

mijn schouw gebruikt door gebuur

#1 , 16 nov 2018 16:30

Een probleem met de gebuur.
De uitlaat van de verwarming komt in een schouw op mijn dak en in mijn huis.
Die schouw wordt nooit gekuist(geen attesten 10 jaar bewaren en in strijd met milieu.
Dat kan bij mij voor brand zorgen,kan ik die schouw laten verwijderen.(die wordt door mij niet gebruikt)
Met vriendelijke Groeten.
Jacques Gosseye

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gosseye
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 nov 2018 16:35

een probleem met de gebuur.
De uitlaat van de verwarming(gebuur) komt in een schouw op mijn dak en in mijn huis.
Die schouw wordt nooit gekuist(geen attesten 10 jaar bewaren en in strijd met milieu.
Dat kan bij mij voor brand zorgen,kan ik die schouw laten verwijderen.
Met Vriendelijke Groeten
Jacques Gosseye

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 16 nov 2018 20:11

Langs waar en hoe komen die rookgassen van de buurman dan in uw schouwpijp terecht? Dat kan hij toch niet stoemelings gedaan hebben, en dat zie je toch?
Jij hebt het recht uw schouw af te breken, en het dak dicht te leggen. Je dient hem wel te verwittigen, best per aangetekende brief met ontvangstbewijs, en daarin geeft je hem bvb 14 dagen de tijd om zijn rookgassen op een wettelijke wijze naar buiten te leiden, en dus niet via uw schouw.
Doet hij ondertussen niets, heeft hij pech en is de kans groot dat hij binnenkort in de kou zit.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 16 nov 2018 20:56

Ik denk niet dat de buur de schouw van TS gebruikt. Maar dat de gassen die uit de schouw van de buur komen op het dak neerslaan in de schouw van TS en zo hun weg zoeken in het huis van TS.
Vermoedelijk twee schouwen die zij aan zij staan.

De tekst van TS is niet duidelijk. Kan op twee manieren worden gelezen.
Ik kan me niet voorstellen dat de buurman een gat heeft gemaakt in een gemene muur om
zo de schouw van TS te kunnen gebruiken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 16 nov 2018 21:24

...........
Ik kan me niet voorstellen dat de buurman een gat heeft gemaakt in een gemene muur om
zo de schouw van TS te kunnen gebruiken.
Ik ben daar niet zo zeker van, je moest eens weten welke toeren doe-het-zelvers uithalen. Dikwijls beseffen ze niet hoe gevaarlijk ze bezig zijn. En die toestand kan ook al verschillende eigenaars geleden ontstaan zijn.

Een andere mogelijkheid, heb ik ook al gezien, is dat de voegen tussen de stenen niet helemaal, of helemaal niet meer goed aansluiten, en dan ruik je gewoon wat ie aan het verbranden is. Toch eens nazien, en handelen zoals Thomas Moore aanraadt.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 17 nov 2018 09:33

Best eens een erkende schoorsteenveger contacteren en die de schouw eens laten nakijken. Heb je gelijk deze kosten aan buurman reclameren. Heeft hij de schouw bewust in gebruikt hebben genomen, zal je waarschijnlijk toch naar VR moeten stappen om alles hersteld te krijgen.

gosseye
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 nov 2018 09:29

De schouw passeert wel in mijn huis en op mijn dak ,maar er zijn 2 pijpen,één wordt door hem gebruik maar het geeft niet dat wij de eventuele klodden hebben zeker op de zolder,voegen die loskomen en zo,en het gevaar op brand daar ze niet gekuisd wordt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 nov 2018 10:16

de eventuele klodden hebben zeker op de zolder,voegen die loskomen en zo,en het gevaar op brand daar ze niet gekuisd wordt.
Met wat stook u gebuur ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gosseye
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 nov 2018 17:22

tot 2017 mazout,nu gaz maar het geeft er niet toe de schouw is nooit gekuist geweest,volgens milieu staan er daar zware boetes op.

bosprocureur
Berichten: 6858

#10 , 19 nov 2018 17:44

tot 2017 mazout,nu gaz maar het geeft er niet toe de schouw is nooit gekuist geweest,volgens milieu staan er daar zware boetes op.

Ha ja, en hoe zwaar wegen die boetes dan wel ? We hebben het toch over niet onderhouden schouwen in privéwoningen?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 19 nov 2018 17:52

Is dat wel uw schouw?
Blijkbaar een oude woning, mogelijk ooit tweewoonst geweest.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

gosseye
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 nov 2018 09:27

1937,oorspronkelijk door 1 eigenaar gebouwd waarvan hij in 1 woonde en het ander verhuurde,hoe dan ook boetes kan de VR opleggen,hoeveel vindt je op internet. en toch heb ik er last van,wat moet ik doen,want met de gebuur kunt je niet spreken(het is een vrouw altijd moeilijk nietwaar)en het is mijn schouw je ziet ze in mijn huis, zolder en dak.

bosprocureur
Berichten: 6858

#13 , 20 nov 2018 10:17

Twee huizen, één eigenaar, die misschien indertijd wat creatief te werk gegaan is bij het verdelen van de schouwkanalen. Dat lijkt me naar een erfdienstbaarheid te uwen laste te gaan, en dan kan u niet zomaar gaan afsluiten of afbreken. Kenners van die materie moeten mij maar terechtwijzen, indien niet correct.

Belangrijkste is : u hebt er last van. Hebt u last van gassen die binnenkomen? Heeft de gemeente een milieudienst ?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 20 nov 2018 11:38

Zoals reeds eerder gezegd zijn de voegen mogelijks uitgekankerd.
Enige oplossing is het voeren van de schouw (er een pijp insteken voor zover de schouwpijp groot genoeg is.)
Met wat wordt er gestookt? Indien gas kan een smallere pijp voldoen, maar voor stookolie, hout of kolen is er een grotere diameter nodig. indien dat niet mogelijk is, zal er een nieuwe schouw moeten gebouwd worden door de buur. Zit er bij de buur ook nog een schouwlichaam aan zijn kant? Zie je op het dak een dubbele schouw, dus één aan uw kant van het huis, en één aan haar kant?
Gezien buurman de overlast veroorzaakt zijn dat kosten voor de buur.
Indien niet vrijwillig, dan zal je via de vrederechter moeten gaan. Probeer daarom vooraf al een attest te hebben van ofwel brandweer en/of milieudienst van uw gemeente. Anders zal VR mogelijk een gerechtelijk deskundige aanstellen en die kosten veel geld.,
Je kan die kosten wel recupereren als het vonnis in uw voordeel wordt uitgesproken.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 20 nov 2018 11:44

TS mag die schouw inderdaad niet afbreken..
Ik stel vast dat weerom een vraag werd gesteld waarbij nodige informatie werd achtergehouden.
Mijn vermoeden bleek te kloppen....Op dit forum leer je letterlijk tussen de regels van de vraag lezen!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”