verkoop woning met minderjarige erfgename

vinceknock
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verkoop woning met minderjarige erfgename

#1 , 12 nov 2018 10:09

Goeiemorgen,

In 2011 overleed mijn echtgenote. Op dit moment hadden we onze eigen woning en onze dochter van 3 jaar oud.
Door het overlijden is m'n minderjarige dochter ook deels eigenaar van de woning.

Indien ik nu het huis wens te verkopen, wat zijn de zaken waar ik rekening mee moet houden ?
Destijds begreep ik van de notaris dat, afhankelijk van de duurtijd sinds het overlijden, een bepaald percentage van de opbrengst van de verkoop naar m'n dochter gaat en voor haar beschikbaar wordt op haar 18e verjaardag. Klopt dit ?

Hoe gaat dat in z'n werk ? Heeft iemand zicht op de te volgen procedure en de percentages aub ?

Bij voorbaat dank.

Mvg
Vincent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 nov 2018 10:26

U heeft recht op het vruchtgebruik over de volledige woning, afhankelijk van uw leeftijd heeft u recht op een percentage van de woningwaarde. Uw dochter is eigenaar van de helft in naakte eigendom.

Als u niet thuis bent in de materie zou ik u aanraden een bezoekje te brengen aan de notaris (die u sowieso zal nodig hebben indien u wenst te verkopen).

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”