afstand bomen tot grens met de straat of andere eigendom van de gemeente

geert.verachtert
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

afstand bomen tot grens met de straat of andere eigendom van de gemeente

#1 , 10 nov 2018 14:07

Een van onze perceelsgrenzen grenst niet met een buur maar met een speelveldje van de gemeente. Dit is een tijdelijke opzet want later kan hier een straat worden aangelegd om toegang te verlenen aan achterliggende bouwgrond die nog kan verkaveld worden.

De regels voor twee erven is de veldwetgeving, lees ik hier op het forum, en je moet voor hoogstambomen 2 meter afstand laten.

Ik ben geen jurist en het is me niet duidelijk wat de definitie van "erf" is. Geldt dit ook voor een grens waar de gemeente je buur is? En indien zo, zou het slim zijn om met hen een overeenkomst proberen te sluiten dat ik ze bv. op de scheiding mag zetten? Dat lijkt me win-win gezien dat ik dan gedeeltelijk voorzie ik gemeentelijk groen bij een speelplaatsje.

Ik zou ze ook kunnen zetten (op mijn eigendom, maar minder dan 2m afstand) zonder iets te vragen, duimen dat gedurende 30 jaar niemand iets opmerkt en daarna erfdienstbaarheid inroepen. Denk ik.

Onze tuin is nogal klein vandaar mijn wens om de ruimte te optimaliseren.

Wat denkt u?

mvg Geert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 10 nov 2018 19:31

Hoedanook mogen ook na 30 jaar geen takken overhangen. Snoei kan dus ten allen tijde gevorderd worden. In een klein tuintje horen nu eenmaal kleine boompjes.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 nov 2018 09:51

(en als ze die straat effectief komen aanleggen zal die te grote boom daar ook niet gezonder op worden)

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”