gemene muur

Roumba
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

gemene muur

#1 , 29 okt 2018 15:33

Ik heb mijn huis afgebroken en losstaand van de gemene muur (3cm isolatie) heropgebouwd. Onlangs heeft ook mijn buur zijn huis afgebroken inclusief de gemene muur, zonder mij hierin te raadplegen. Hij heeft een nieuw gebouw opgetrokken volledig op zijn perceel. Hierdoor is er op de plaats van de gemene muur een holle ruimte ontstaan met negatieve gevolgen voor de isolatie.

Kan ik van mijn buur eisen dat hij deze ruimte opvult met isolatie en waarop baseer ik me hiervoor?

hartelijk dank
Roumba

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 okt 2018 16:48

Was dat een gemene muur?

Jabbe
Berichten: 586

#3 , 29 okt 2018 17:44

Dit is wat Livios.be erover te zeggen heeft:
"De kosten van afbraak van de woning zijn uiteraard voor de buur. Vraag is wat er rest na afbraak van deze woning. Uw scheidingsmuur komt dan bloot te liggen, zo blijkt uit de vraagstelling. Vraag is vervolgens of uw muur een gemene muur dan wel een eigen scheidingsmuur is.

Een gemene muur is een muur die op de grenslijn van twee erven staat en die in mede-eigendom toebehoort aan de eigenaars van de door die muur gescheiden erven. De eigen scheidingsmuur daarentegen staat geheel op een van beide erven tot tegen de grens, en is eigendom door natrekking van de eigenaar van dit erf.

Een gemene muur is een gedwongen mede-eigendom doordat de gemeenschappelijkheid dient tot de erfscheiding van de percelen. Dit wordt ook mandeligheid genoemd. U dient aldus na te gaan wat het ‘statuut’ is van uw eigen muur die na afbraak van het pand van uw buur rest. Dit is niet altijd even makkelijk of duidelijk.

Vandaar dat de wetgever in art. 653 BW een vermoeden van mandeligheid heeft ingelast. Iedere muur die dient tot scheiding tussen van gebouwen, tot aan het minst verheven dak, wordt vermoed een gemene muur te zijn. Dit vermoeden kan aldus worden betwist.

Wij vermoeden dat uw muur een gemene muur betreft. Doordat uw buur zijn woning afbreekt, geeft hij zijn rechten op de mandeligheid op. Aan de mandeligheid van een muur komt immers, en ondermeer, een einde door het eenzijdig prijsgeven van zijn rechten in de muur en de grond (art. 656 BW).

Dit zou kunnen betekenen dat u zelf dient in te staan voor de isolatie van de muur. Indien daarna (in de toekomst) de aanpalende eigenaar een nieuw pand optrekt tegen uw muur zal er moeten betaald worden voor het gebruik van deze muur als scheidingsmuur. De muur wordt alsdan terug ‘gemeen’ gemaakt door uw buur."
Meer over gemene muur: http://www.landmeters-experten.be/meergemenemuur.html

In uw geval hebt u als eerste afgebroken en werd aldus de mandeligheid teniet gedaan. Ik vrees dat u met uw buur zal moeten overeenkomen om de ruimte te isoleren, wellicht op uw kosten.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 29 okt 2018 18:01

Buurman ging in de fout door zonder toelating van TS de gemene muur af te breken.
De nadelige gevolgen daarvan voor TS zijn voor rekening van de buurman.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 29 okt 2018 19:53

In uw geval hebt u als eerste afgebroken en werd aldus de mandeligheid teniet gedaan. Ik vrees dat u met uw buur zal moeten overeenkomen om de ruimte te isoleren, wellicht op uw kosten.
De mandelite muur stond er nog. TS heeft hem gebruikt om er zijn isolatie tegen te plaatsen en heeft dan een nieuwe muur gebouwd. Buurman heeft nu die mandelige muur afgebroken, zodat de isolatie van TS geen steun meert heeft en buurman heeft blijkbaar op zijn grond een nieuwe muur gebouwd. Er zou dus een ruimte tussen beide muren zijn van ongeveer 10 à 15 cm die buurman zal moeten opvullen.

Roumba
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 okt 2018 09:31

dat is inderdaad exact het probleem
bij mijn ingebreke stelling zou ik graag verwijzen naar de juridische grond waarop ik mij baseer om hem te dwingen deze ontstane holte op te spuiten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”