Tuinmuur/scheidingsmuur

Caroline6
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Tuinmuur/scheidingsmuur

#1 , 26 okt 2018 06:55

Ik heb een bouwaanvraag ingediend voor het bouwen van een woning met tuinberging. De berging staat achteraan in de tuin, tegen de perceelsgrens. Onze tuin grenst achteraan aan de tuin van de achterburen. Zij hebben reeds een berging staan met een houten schutting ernaast. Wij willen graag een terras maken naast onze berging. Het uitzicht hiervan zou niet zo fraai zijn gezien we een stuk op de buren hun snelbouwsteen zouden zien en een stuk op hun houten platen. Wij hebben dan beslist om nog een muur op de perceelsgrens te zetten (vertrekkend vanuit onze berging), zodat we mooi 1 geheel in onze gevelsteen hebben. Op termijn kunnen we dan ook een overdekt terras maken. Dit mag ook volgens de bouwvoorschriften aangezien je in principe over heel de breedte van het perceel een berging mag zetten.

Onze buren hebben echter bezwaar hiertegen ingediend. Dit heeft onze vergunningsaanvraag al enorm vertraagd. Erger nog: nu beslist de gemeente dat wij op onze kosten de muur langs onze buren hun kant moeten afwerken met hun gevelsteen. Is dit wettelijk? Welke stappen kan ik ondernemen? Beroep aantekenen leidt enkel tot vertraging en die kunnen we nu echt wel missen.

PS: Nog interessant om weten: De tuin van onze achterburen grenst ook voor ongeveer 1 meter aan onze naaste buren. Zij gaan een berging zetten over gans de breedte, dus ook daar zullen de achterburen op een stuk muur zien.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 okt 2018 12:25

Uiteraard. Je zet zelf een muur, omdat je niet op snelbouw wil zitten kijken maar je laat vervolgens wel je buren op snelbouw kijken...

Hier in mijn stad is dat ook zo, kies je er voor om iets op de perceelgrens te zetten, of er vlak tegen, dan moet dat proper afgewerkt worden.

Wil je dat niet, dan moet je maar op je eigen kant van het perceel blijven.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”