aandelen verhogen

delukke
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

aandelen verhogen

#1 , 25 okt 2018 14:32

Ik ben sinds 2002 eigenaar van een dakappartement, waarvan het dakterras ergens in de jaren 70 of 80 werd dichtgemaakt, en daardoor omgevormd tot een veranda.
Men beweert dat dit een beslissing was met meerderheid van stemmen op een Algemene Vergadering, maar dat er geen bouwvergunning was. Daarvan is voor het moment niets terug te vinden, we zoeken verder…
Op de laatste Algemene Vergadering beweerde de syndicus dat het aantal aandelen (momenteel 2600/100000) moet worden verhoogd, omdat die veranda een extra woonruimte vertegenwoordigt, vergeleken bij de andere (open) terrassen.
Met als gevolg (alzo de syndicus) dat het aantal aandelen voor de andere mede-eigenaars ook moet verhogen, wat alles weer duurder gaat maken voor iedereen. Klopt die bewering wel?
En hoeveel bedraagt die verhoging dan?
Mijn appartement is +/- 58 m2 groot, de verandavloer +/- 9,5m2, het volume is +/- 21m3.
Is er wel een bouwvergunning nodig als iemand zijn terras dichtmaakt? Tenslotte is dit geen gebiedsuitbreiding.
Of is er een nieuwe bouwvergunning nodig, als na afbraak, de veranda wordt teruggeplaatst?
De terrassen en de veranda worden afgebroken om dak en hoofddak te renoveren, en nadien met nieuwe vloeren, balustrades en windschermen / tussenschotten teruggeplaatst.
Samengevat: aandelen laten verhogen, is dit wettelijk, en is er een bouwvergunning nodig?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 25 okt 2018 17:20

"Met als gevolg (alzo de syndicus) dat het aantal aandelen voor de andere mede-eigenaars ook moet verhogen, wat alles weer duurder gaat maken voor iedereen. Klopt die bewering wel?

Neen dat is onzin.
De totaliteit van alle aandelen kan niet hoger zijn dan 100 percent.
Anders zou de VME winst maken op de kostenverdeling!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

delukke
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 okt 2018 10:22

Inderdaad, de bewering leek me tamelijk absurd, het totaal aantal aandelen voor het gebouw is 10.000, (en dat moet zo blijven) waarvan ik er 26 voor mijn rekening neem; de vraag is nu, hoeveel aandelen er bij komen, als ze de 10m2 van de veranda erbij rekenen...
De opmerking veroorzaakte wel heel wat gemor in bij de aanwezige mede-eigenaars, en ik heb geen zin om het hele eigenaarsbestand tegen mij te krijgen.
U bent al de tweede die me gelijk geeft, waarvoor dank

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 26 okt 2018 10:44

Als ze het totaal van 10.000 aandelen willen behouden, zullen ze het aantal aandelen van elke eigenaar moeten gaan herberekenen.

Is met die hele rompslomp het sop nog de kolen waard?

delukke
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 okt 2018 10:39

We gaan alle reacties verzamelen en ze gebruiken ter verdediging.
Maar de vraag blijft: mag men de aandelen wel verhogen omdat er 10m2 ruimte bijgekomen zou zijn? Die ruimte was er al, toen de veranda nog een terras was, en een onverwarmd lokaal valt toch niet te vergelijken bij een living of slaapkamer?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 27 okt 2018 12:19

Het vergroot de binnenruimte van het appartement.
Dus ja.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”