Jacuzzi op dakterras problemen

Wimke1971
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Jacuzzi op dakterras problemen

#1 , 21 okt 2018 17:14

Beste,

Wij huren sinds een tijdje een appartement met dakterras.

Een paar weken geleden hebben we daar een jacuzzi laten op zetten.
Na een paar dagen verzakt dat terras plots en breekt de waterleiding die er onder ligt, met schade tot gevolg.

Bij navraag blijkt dat de verhuurder dit dakterras niet heeft aangevraagd en dat dit vroeger gewoon een plat dak was, dat duidelijk niet voorzien is op dit extra gewicht van 2500 kg...

Wie is nu in fout?
De verhuurder?
Wij omdat we er een jacuzzi opgezet hebben?
De firma die er een dakterras van gemaakt heeft op vraag van de verhuurder?

Graag dringend advies aub!
Alvast bedankt!
Groetjes
Wim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 okt 2018 17:32

Had je de toelating om dit daar te plaatsen?

En 2500kg op een dak terras die er niet voor voorzien is, dit is om problemen vragen, dit is het gewicht van meer dan 35 volwassen personen.

Als je geen schriftelijke toelating geeft van de verhuurder zal de kosten voor u zijn !

De aannemer die dit gemaakt geeft moet normaal geen rekening houden met zo een last !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Wimke1971
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 okt 2018 17:50

Ik had geen toelating dat is juist, maar ik wist niet dat dit een gewoon “plat dak”was... Ik dacht dat dit een stevig dakterras was. Nu blijkt dat de huurder dit nooit aangevraagd had. Kan ik me hier dan niet op beroepen?
Vg
Wim

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 okt 2018 18:11

Ik denk dat je nergens zal kunnen op beroepen, je zou zelf eer je dit op een terras zet eerst moeten zien of de ondergrond wel stevig genoeg is, ik heb redelijk wat baden gezet en altijd was mijn eerste bekommering de stevigheid van de vloer, en meestal heb ik dit versterkt zelfs voor een gewoon bad van maximum 200kg als het gevuld is !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KJ86
Berichten: 2662

#5 , 21 okt 2018 19:48

Ik zou in ieder geval de aannemer die de jacuzzi geplaatst heeft in gebreke stellen.

Plat dak moet niet verstevigd worden voor een dakterras dat in functie staat van particulier gebruik. Met vergunning was het dus hetzelfde terras geweest.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 21 okt 2018 20:02

Als ik me niet vergis is de gewone draagkracht van een vloer 200 Kg / m² . Voor een plat dak is dat zelf minder, zeggen en schrijve maar 100 Kg. Niet verwonderlijk dat je er doorgezakt bent. Je zal voor de schade moeten opdraaien. Het is niet omdat er geen vergunning is voor dat terras, dat je een vrijgeleide krijgt dat zomaar af te breken. Potje breken, potje betalen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 okt 2018 20:06

De draagkracht van een platdakconstructie bedraagt standaard 1 kN, ofwel honderd kilogram per vierkante meter.
Nu rekent men 3kN dus 300kg per m²,
En hoeveel m² is een jacuzzi K die met water 2500kg weegt ??

meestal is een jacuzzi 5m² X 100 (300) = 500kg of 1500kg dus is een goed dak terras die niet met beton is dit zeer gevaarlijk zonder te laten berekenen van een architect !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lukasi
Berichten: 1139

#8 , 22 okt 2018 15:25

Plat dak moet belastbaar zijn voor 350kg /m². Beloopbaarheid, sneeuw en margemeting.
Een plat dak is geen dakterras. Dakterrassen worden genoteerd voor een belasting van maximum 850kg /m²
Daktuin is geen dakterras is geen plat dak, daar nemen ze als veiligheidsmarge 1200kg /m²

De plaatser van dit bad moet weten dat hij voor plaatsing de draagkracht moest checken.
De eigenaar mag zomaar niet zonder vergunning van een plat dak een dakterras maken.
De opdrachtgever had zich moeten vergewissen dat dit dak deze extra constructie kon dragen.

Ik denk dat het gaat uitdraaien op gezamenlijke verantwoordelijkheid en de peer dus door 3 delen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”