onderbuur wilt door mijn keuken een leiding leggen

mtantwerp
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

onderbuur wilt door mijn keuken een leiding leggen

#1 , 20 okt 2018 00:36

graag had ik advies gehad want ik geraak ten einde raad ... in augustus stond de aannemer van mijn onderbuur aan mijn deur (ze waren toen al enkele maanden beneden werken aan het verrichten) met de vraag of ze een gat mochten boren door de vloer en het plafond van mijn keuken. Dit omdat ze graag de leidingen van een nieuwe airco willen laten doorlopen met unit op het dak. Noch Ik zelf, noch de syndic en mede eigenaars waren op de hoogte van dit opzet.Het probleem is dat ze hebben ontdekt dat de gesupprimeerde vuilschacht ter hoogte van mijn keuken blijkbaar jaren geleden werd afgebroken door de vorige eigenaar en ze dus als oplossing door mijn keuken willen gaan. Een week daarna heb ik gevraagd om dit alles even te verduidelijken en stonden kwamen er 5 mensen (syndic, onderbuur, architect, aannemer en nog een persoon) over mijn vloer. Ik werd vooral bang gemaakt dat ik niet in mijn recht was omwille van de afbraak van de vuilschacht , iets waar ik niet verantwoordelijk voor ben en waarvan ik ook niet op de hoogte was. Uiteindelijk heb ik mijn medewerking verleend door met hen een compromis af te spreken, namelijk via een schacht achter mijn kast door te gaan en dit werd aanvaard. Toen de aannemer deze werken dan kwam uitvoeren zijn ze van gedachte veranderd (risico omdat ze een gasleiding zagen lopen) en werd er weer geopperd om door mijn vloer en plafond te boren.
Ik ben al meermaals geïntimideerd om dit snel te laten vooruitgaan , ik krijg nu zelfs het verwijt dat ik alles vertraag terwijl ik heel snel de compromis had goedgekeurd, en alles in gereedheid had gebracht dat ze binnen de week de werken mochten starten , het feit is dat ze nu weer met een ander werkplan komen dat ik minder zie zitten (breken door mijn vloer en plafond).Ik ben alleenstaande en zelfstandige en sta hier tegenover een aantal mensen die blijkbaar weten wat de wet op dit vlak voorschrijft , nochtans is er geen AV geweest en weet ook niemand van de mede eigenaars wat er op dit moment afspeelt. Toch is mijn enige vraag : klopt het dat ik verplicht wordt om hoe dan ook toe te laten dat ze door mijn keuken gaan? op mijn plan was er geen bewijs dat de vuilschacht er niet meer was. Ik woon hier nu reeds een 20 tal jaar en heb nooit enig probleem met andere eigenaars ondervonden. Alvast bedankt om advies te geven. mvg MT

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 20 okt 2018 17:04

Dus de onderbuur gaat - gebruik makende van gemene delen, de vuilschacht- een privé buis trekken naar het dak om dat een privé airco op de gemene delen (het dak) te zetten.
Als de vorige eigenaar die vuilschacht heeft afgebroken moet syndicus maar bij hem terecht gaan.
Bij mij weten zal hier toch een AV mee moeten over beslissen.

Dus zolang de zaak niet is uitgeklaard via de AV van de VME is het een no-go.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 20 okt 2018 17:44

Heeft die mede-eigenaar de toelating om een airco u op het gemeenschappelijke dak te zetten?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”