Servitudeweg

HansL
Topic Starter
Berichten: 1

Servitudeweg

#1 , 05 apr 2008 15:22

Beste,

We hebben al enkele jaren een geschil met de buren om een servitudeweg. De weg bevindt zich op onze grond en de buren moeten er langs om hun paarden te verzorgen en hun weide te onderhouden met de tractor. Ze hebben meerdere weides en moeten soms ook het weggetje gebruiken om hun paarden te voet naar een andere weide te brengen.

Ook wij gebruiken het weggetje regelmatig om onze auto, of die van bezoekers te laden of te lossen.
Nu is het al regelmatig gebeurd dat de buurman uit frustratie, omdat onze auto er staat, een deuk erin slaat of hem bekrast. Dit interesseerde ons niet zo veel omdat er al veel deuken in stonden, maar we hebben de wagen, een oldtimer Volkswagen bus, onlangs volledig gerestaureerd en dan is het niet fijn als er weer een deuk inzit of de, toch wel vrij dure, lak ernstig beschadigd wordt Ook is het onlangs gebeurd dat de buurman zijn paard achteruit duwde, naar de auto van een bezoeker toe, met als gevolg dat het paard de achterruit van de auto instampte. Om de goede vrede te bewaren, negeerden we deze gebeurtenissen telkens. Maar nu begint het gewoon wat te veel te worden. Iedere keer als we de auto op het weggetje zetten om te laden of te lossen, of heel soms om kleine onderhoudswerken eraan uit te voeren, moeten de buren er langs met hun paarden. Of dit nu om 8 uur 's morgens is, om 9 uur 's avonds, bij hevig regenweer of bij vriestemperaturen, altijd moeten ze er langs met hun twee paarden, en zeg nu zelf, om 8 uur 's avonds zet je toch geen paarden meer buiten?

Ook rijden ze vaak met hun auto met duizelingwekkende snelheid door het weggetje, waardoor we al meer dan eens opzij zijn moeten springen om niet omver gereden te worden.

Dit kan zo niet langer en ik ben niet van plan mij nog langer te laten ergeren door de buren.

Wat kan ik hieraan doen zodat deze pesterijen ophouden?
Mag ik een (ongesloten) poort zetten?
Mag ik een tractorsluis installeren?
Of wat zou de beste oplossing zijn?

Met vriendelijke groeten,

Hans
Laatst gewijzigd door HansL op 15 apr 2008 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vlaamie
Berichten: 80

#2 , 05 apr 2008 20:38

Het is wel logisch dat je buur de paarden om 8u 's avonds buiten zet. Paarden hebben geen vast waak-slaapritme en slapen (staand) zowel overdag als 's nachts. (Ze hebben ook niet veel slaap nodig) Paarden hebben ook geen vaste etenstijden en grazen dag en nacht door.

Om op je vraag te antwoorden:
Vernieling aan de auto is vandalisme en dus strafbaar. Als het gebeurd door het paard ipv de buur, kan je buur aansprakelijk gesteld worden op basis van artikel 1385 Burgerlijk Wetboek: "De eigenaar van een dier, of, terwijl hij het in gebruik heeft, degene die zich ervan bedient, is aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, hetzij het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was."

In verband met de pesterijen, verwijs ik je door naar het volgende topic (zie antwoord van j.demoor): http://www.juridischforum.be/forum/view ... highlight=

Indien nodig: een actuele versie van het Burgerlijk Wetboek vind je hier: http://www.fisconet.fgov.be/nl/?frame.d ... =burgw!INH

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#3 , 05 apr 2008 21:26

als ik mij niet vergis met hetgeen ik hier al op dit forum heb gelezen, kan u ook een bordje plaatsen aan de begin van de weg "private weg" al dan niet met een bord verboden toegang ( da rond, wit van binne rode rand langst buiten )


u heeft natuurlijk ,als ik mij niet vergis, het recht om u eigendom ( dat wegje ) af te sluiten.

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 06 apr 2008 15:02

U betwist niet dat U op een bepaalde plaats een recht van doorgang of een recht van overgang moet verlenen aan de eigenaars van een ander perceel.

U betwist de juiste ligging van die "weg" niet.

U betwist de breedte van die "weg" niet.

U mag op geen enkele manier uw erfdienstbaarheid verminderen:
- door de doorgang te beletten of te bemoeilijken wat de breedte betreft
- idem, wat het tijdstip op de dag betreft
- idem, wat de duur van de hinder betreft.
- idem, wat het aanbrengen van een poort/sluis/ketting/... betreft.

Enkel voor uw eigen behoeften laden en lossen kan (hoogstens, en dan nog altijd niet als U over een andere mogelijkheid beschikt), maar dat is een zichtbare activiteit waarbij U de auto/kar/aanhangwagen eigenlijk niet verlaat en die niet langer kan duren dan het laden en lossen zelf.
U heeft het over uw auto die daar "staat" en over onderhoud: dat lijkt me niet hetzelfde.

Als U iets wil ondernemen, moet U op zoek gaan naar de TITEL waardoor deze erfdienstbaarheid is gevestigd (een geschrift: een overeenkomst of een vonnis). Het kan zijn dat U daarvoor de geschiedenis van de percelen moet reconstrueren tot meer dan 100 jaar terug. Dan kunt U nagaan of het gebruik overeenstemt met deze titel.

U kan uiteraard een bord hangen "private eigendom - verboden toegang" maar dat geldt dan niet voor de genieters van de erfdienstbaarheid.

De genieters van de erfdienstbaarheid moeten hun recht wel op een normale manier gebruiken, dat houdt ook in: zich voortbewegen met een normale snelheid aangepast aan de omstandigheden. U kunt ze daar op aanspreken.

********************************************************

Een pseudoniem is aangewezen bij het gebruik van om het even welk forum (maar misschien is de gebruikte naam niet uw echte naam).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”