parkeerplaats mindervalide

Rvv
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

parkeerplaats mindervalide

#1 , 19 okt 2018 13:45

Doordat ik als mindervalide geen trappen meer kon doen ben ik verhuist naar
een nieuwbouw appartement die speciaal geschikt is voor
mindervaliden. Onder de appartementen zijn er 90 staanplaatsen en een 70tal
garages die 30cm kleiner zijn gebouwd dan op de plannen . Ik kocht er twee
als investering , met de bedoeling , van twee , een grote te maken .Doordat
de verkoper hem niet aan de afspraken hield was het onmogelijk twee naast
elkaar te kopen , tenzij via grotere kosten. Om een lang verhaal kort te
maken kregen we de toestemming om in de algemene ruimte op een mindervalide
plaats te mogen staan , aangezien ik een officiële mindervalidekaart heb .
Na een jaar staan ongeveer komen ze terug op de afspraak en willen ze de
plaats verhuren voor 75€/maand of 16000€ kopen . Heb ik echt niet het
recht om daar te staan? Er zijn ongeveer 90 staanplaatsen waarvan 6 mindervalideplaatsen en de ruimten zijn nagenoeg leeg . Willen jullie mij wat advies geven aub .
Hartelijk dank Ron

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 19 okt 2018 15:53

Om een lang verhaal kort te
maken kregen we de toestemming om in de algemene ruimte op een mindervalide
plaats te mogen staan , aangezien ik een officiële mindervalidekaart heb .
Wat noemt u de "algemene ruimte" :?:

Is die ruimte (en de parkeerplaatsen) publiek toegankelijk, of enkel voor bewoners/eigenaars/huurders :?:
Afgesloten op een of andere manier :?:
Heb ik echt niet het recht om daar te staan?
Hangt er van af wat de status van die parkeerplaatsen is...
Als die parkeerplaatsen openbaar zijn & gemarkeerd zijn als voorbehouden voor mindervaliden, mag u daar gewoon parkeren met uw kaart.


Bij de gemeente/stad kan u misschien eens navragen of er, en zo ja hoeveel publieke parkeerplaatsen er voorzien dienden te worden bij het bouwproject, en hoeveel daarvan voorbehouden zijn voor gehandicapten.

Rvv
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 okt 2018 17:50

Er zijn twee ruimtes ,
één privé waar alle garages zich bevinden, afgesloten door een poort waar wij toegang toe hebben , doordat onze twee garages zich daar bevinden.
De andere ruimte is bedoeld voor commerciele panden (winkels , personeel ,of klanten ervan...) die zich op de benedenverdieping onder de appartementen bevinden.
Ook wij hebben daar toegang toe omdat we die eerst moeten inrijden om zo aan de garages te kunnen.
De panden onder de appartementen zijn nog niet allemaal verkocht of verhuurd. Van alle 90 staanplaatsen zijn er momenteel maar 5 verkocht/ verhuurd. De mindervalide plaats waar wij zouden willen staan is niet eens rolstoeltoegankelijk tenzij je via de privé (waar de garages zich bevinden) naar de lift kan.
Aan de ingang van de algemene ruimte komt er een lift ongeveer 150meter van waar wij zouden staan .Na 3 jaar is deze er nog steeds niet.
Waar wij zouden staan is er enkel een trap waar je wel naar boven buiten kan ,(waar de winkels zijn ) maar daar kan je niet naar beneden terug , die is afgesloten voor de veiligheid.
Ik weet dat het ingewikkeld is , maar we doen ons best om het goed te schetsen .
Alvast bedankt voor de reactie.

Reclame

Rvv
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 okt 2018 18:06

Nog een aanvulling : De ruimtes zijn gemarkeerd als ,voorbehouden voor mindervaliden

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 19 okt 2018 19:17

De andere ruimte is bedoeld voor commerciele panden (winkels , personeel ,of klanten ervan...) die zich op de benedenverdieping onder de appartementen bevinden.
Ook wij hebben daar toegang toe omdat we die eerst moeten inrijden om zo aan de garages te kunnen.
De parkeerplaatsen zijn dus publiek (oa klanten) toegankelijk , zonder enige toegangscontrole (badges, sleutel, ..).

Dan gaat het om openbare weg & kan u daar parkeren.

Gezien de winkels was publieke parkeerplaatsen (deels voorbehouden voor mindervaliden) waarschijnlijk zelfs een bouwvereiste - vraag eens na bij de gemeente.


Als ik dat zo lees, bouwpromotor die centen nodig heeft ...

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 19 okt 2018 21:31

Wat zegt de basisakte?
Ook niet in orde met grootte van parkeerplaatsen - quotiteiten van uw garage /staanplaats.
Wat doet uw notaris u vraagt er twee naast elkaar en u krijgt die niet...moet wel in de overeenkomst staan.

Rvv
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 okt 2018 14:59

inderdaad een goed idee om eens langs de gemeente Destelbergen te gaan ,nog niet aan gedacht.Doen we deze week nog.
De beide poorten zijn wel toegankelijk met een afstandsbediening .Hoe ze dit gaan openstellen voor publiek , is nog steeds een discussiepunt .
De bouwheer en de bouwfirma zijn in zwaar conflict en daardoor probeert de bouwheer nu van alles geld te maken.
Er lopen hier al tientallen gerechtszaken tegen hen , van eigenaars van de appartementen
De notaris komt er zeker niet tussen , hij is ook de notaris voor de bouwheer , dus daar heeft hij een goede klant aan.
In de overeenkomst staat enkel de aankoop van 2 garages , voor de rest niks.
Sommige bewoners blijven staan , zij vinden dat het na een jaar een verworven recht is.
Wij willen met niemand conflict hebben , ook niet met de bouwheer ,daarom ook onze vraag naar jullie toe voor raad.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”