gracht op de scheidingslijn

sofie.michiels
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

gracht op de scheidingslijn

#1 , 18 okt 2018 15:01

Hallo.
Een buur graaft al jaren systematisch beetje dieper een grachtje op de scheidingslijn met mijn eigendom.
Ik heb hem indertijd mondeling reeds gemeld geen "gracht" te willen.
Dit doet hij om water af te leiden dat via een andere, 3de buur op zijn grond komt.
Dit water kan niet echt weg, het wordt naar mij geleid, waar de gracht stopt.
Ondertussen is mijn confinerenhaag die net voor dit grachtje op mijn grond staat, kapot....terwijl deze een eind verder....waar geen grachtje meer is, deze natuurlijk perfect groeit.
Ik ben dus genoodzaakt een nieuwe haag te zetten.
De grond is door zijn gracht daar afhellend en afkalvend...zal moeilijk lukken.
Ik denk op mijn grond betonplaten op bodemhoogte langs de scheiding te plaatsen, zodoende een stevige basis te hebben voor mijn nieuwe haag.

Vraag:
- Mag jij daar zomaar greppels en grachten graven op de scheidingslijn?
- Mag hij water van een 3de via zijn grond en deze gracht naar mijn eigendom leiden, waar het abrupt stopt
- Hoever van de scheidingslijn moet/mag ik mijn betonplaatje in de grond steken?
- indien ik hulp/advies wil inroepen, moet ik naar een advocaat? Advies vragen, betekent dit dan ook betalen?

Dank u wel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 okt 2018 16:31

wijzigingen aan het reliëf zijn vaak vergunningsplichtig (net als het plaatsen van betonnen keerwanden). Ik zou mijn licht eens opsteken bij de dienst stedenbouw en/of bij de wijkagent.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”