GEBREK AAN VEREISTE VERGUNNING VOOR FUNCTIEWIJZIGING?

Wappi
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

GEBREK AAN VEREISTE VERGUNNING VOOR FUNCTIEWIJZIGING?

#1 , 18 okt 2018 12:10

Mijn partner en ik hebben een onroerend goed gekocht in 2010.

Dit onroerend goed was voor voorheen een familiebedrijf met 2 huizen waarachter nog een groot pand ligt gescheiden met een gemeenschappelijke doorgang (afgesloten met een poort). De doorgang tussen beide woonhuizen is behept met een erfdienstbaarheid, in die zin dat de eigenaars, hun rechtsopvolgers en/of de gebruikers van beide woonhuizen en van de werkplaats gebruik mogen maken van de doorgang, onder last van het vrijhouden en het onderhoud van deze doorgang.
Deze 2 huizen hebben een oprit voor het telkens plaatsen van 2 auto's.
Wij hebben het rechtse huis gekocht en het linkse huis van onze buurman heeft ook het achterhuis.

Oorspronkelijke erfgenamen broer en zus hebben ruzie gekregen vandaar dat ons huis te koop stond.
Er zijn véél problemen omdat die andere eigenaar het nogal eens gemakkelijk neemt en nog altijd denkt dat alles van hem is.
Hij verhuurt het achterhuis.
Oorspronkelijk was er sprake van één onroerend goed als woonhuis met het achterhuis als achterliggende werkplaats.
Sinds 3 jaar wordt er een yoga/welzijns center uitgebaat.
Dit zorgt voor overlast daar zij haast 7/7 open zijn en dan nog tot in de late uurtjes.
Daarnaast verhuren zij zelf ook nog eens hun pand.

Om een lang verhaal kort te maken, is er vanalles al ondernomen zoals gaan praten met de buurman (haalde niets uit), dan afgesproken met zijn zoon (idem dito), uiteindelijk een advocaat onder de hand genomen en er is een oproep geweest voor het vredegerecht waar geen van de partijen (buurman/eigenaar incl. huurders is komen opdagen). Het probleem ligt volgens hen aan ons.
De advocaten hebben een brief naar het stad gestuurd om de vergunning aan te kaarten.

Daar het achterhuis volgens onze informatie in 1946 vergund is als werkplaats, menen wij dat dit ressorteert onder de categorie ‘industrie en ambacht’.
Een yoga- en welzijnscentrum ressorteert ons inziens onmiskenbaar onder de categorie dagrecreatie en in elk geval geenszins onder de categorie industrie en ambacht, zodat deze functiewijziging ons inziens overeenkomstig het besluit een vergunning behoeft…


ze zijn langsgeweest en moet lukken dat het toen dicht was.

Vorige week heb ik opnieuw (zelf) een klacht ingediend aan het stad in de hoop dat er nu iets ondernomen wordt...

Ook aan de doorgang valt precies niet veel te ondernemen. Deze wordt druk in gebruik genomen en er is constante hinder.
Ook hebben de huurders en eigenaar planten gezet in de doorgang. Een tapijtje werd gelegd over beide zijden / planten werden ook aan onze zijde gezet...

Onze beide fietsen staan aan onze kant (dat is het enige) en dit gebruiken ze zelf naar ons toe als het gaat over het 'vrijhouden' van de doorgang
Met aandrang werd verzocht om een fietsenstalling te plaatsen daar er constant fietsen aan onze kant gestald werden.
Dit is ondertussen ondernomen door hen terwijl de vraag er al was voor aanvang. Zij vinden dat ze al genoeg gedaan hebben.
Regelmatig staan er auto's voor onze oprit geparkeerd en ook soms op onze oprit.
En zo zijn er nog van die zaken....
het komt erop neer dat wij moeten inschikken naar hun wensen.
De aardgasmeter van het achterhuis ligt ook in onze kelder. Aanvankelijk hadden wij daar geen probleem mee maar nu zouden wij het liefst dit verwijderd/ontkoppelt zien.

Iemand raad?

dank bij voorbaat.
Wappi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 okt 2018 16:30

Laat uw raadsman een aangetekende brief sturen met een opsomming van uw klachten. Laat hen ook weten dat ze xx weken de tijd hebben om de gasmeter te verplaatsen. Eens die tijd versteken zal je de meter opzeggen. Telkens politie bellen als er een wagen of fiets hindert. Zet de nodige bordjes die aanduiden waar uw eigendom begint

Wappi
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 okt 2018 12:46

Dank voor je antwoord en was het maar zo gemakkelijk...

De raadsman heeft al verschillende pogingen gedaan (aangetekend) om de klachten op te sommen. (tijdsduur is ondertussen 2,5 jaar).Uiteindelijk zijn wij ermee naar de vredesrechtbank gegaan omdat zij ons altijd van de nodige repliek diende. Het kwam er telkens op neer dat wij het probleem zijn. Op de vredesrechtbank hebben de 2 partijen (eigenaar en huurders) hun advocaat gestuurd wat eigenlijk zeer ongebruikelijk is. Die heeft gezegd dat wat wij vragen onmogelijk is en dat zij hun bereidwilligheid al getoond hebben door een fietsenstalling te plaatsen . Einde discussie. Onze raadgevers hebben toen gezegd om in hoger beroep te gaan. Aanvankelijk zagen wij dit zitten maar wat wij er zelf voor moesten doen was een (dure) deurwaarder in dienst nemen die dan terug alle documentatie van foutparkeren/fietsen en overlast zou moeten registreren met datum. Over het fout parkeren heb ik toen ook de politie gebeld en nadat die met de andere eigenaar gesproken had zijn zij terug in de auto gestapt. Ik vroeg hen om een pv op te stellen maar zij zeiden dat dat niet nodig was gezien er geen auto's voor de poort in de weg staan (de doorgang is nl geen uitrit voor wagens). Indien een wagen op uw terrein geparkeerd wordt doet de politie ook niets omdat dit een hoofdstuk van privé terrein is en daar zijn zij niet voor bevoegd.
Voorts zeiden de raadsmannen om onze eigen fietsen in de doorgang weg te halen. Het kwam er eigenlijk op neer om alles te registreren geluid (overlast), overmatig gebruik van licht (waar schijnt het, leg het vast), foto's deurwaarder,... We hebben de procedure stopgezet. Ik vind het bijzonder vreemd dat er niets tegen gedaan kan worden tenzij je een lange arm hebt of véél geld.
ik was aan het overwegen om een landmeter te laten komen maar weet niet goed wat het zal uithalen.
Dit was de raad van een notaris maar iedereen zegt zie dat je in communicatie blijft maar daar zijn wij al over. Er is geen medewerking.
Ik probeer nu zelf raad in te winnen zonder dat het hopen kost en dat het ook iets zou kunnen uithalen.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 19 okt 2018 16:38

ik was aan het overwegen om een landmeter te laten komen maar weet niet goed wat het zal uithalen.
.
Niets, want een eigen aangetelde landmeter heeft voor een rechtbank geen enkele bewijskracht. Enkel een landmeter die door de rechtbank zelf werd aangesteld heeft enige bewijskracht.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”