Vergoeding syndicus

Davy 1979
Topic Starter
Berichten: 6

Vergoeding syndicus

#1 , 03 apr 2008 13:46

Wat kan beschouwd worden als een normale syndicus vergoeding?

Momenteel rekent de syndicus ongeveer 220 euro per jaar/per eigenaar aan.

Dit is uiteraard veel, maar 'probleem' is dat hij ook 'kleine klusjes' doet (licht vervangen, gras afrijden,... ) die dan niet doorgerekend worden. Dus op zicht heb ik 'schrik' om op dit bedrag te reageren, want het zou wel eens kunnen dat indien we vb tuinman moeten nemen, dat dit duurder uitkomt...

Maar mag dit infeite zomaar (een bedrag doorrekenen zonder factuur e.d.)
iemand ervargingen hiermee?

mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 04 apr 2008 12:27

Wat kan beschouwd worden als een normale syndicus vergoeding?

Momenteel rekent de syndicus ongeveer 220 euro per jaar/per eigenaar aan.

Dit is uiteraard veel, maar 'probleem' is dat hij ook 'kleine klusjes' doet (licht vervangen, gras afrijden,... ) die dan niet doorgerekend worden. Dus op zicht heb ik 'schrik' om op dit bedrag te reageren, want het zou wel eens kunnen dat indien we vb tuinman moeten nemen, dat dit duurder uitkomt...

Maar mag dit infeite zomaar (een bedrag doorrekenen zonder factuur e.d.)
iemand ervargingen hiermee?

mvg,
Uit uw uitleg leid ik af dat de syndicus een mede-eigenaar is? Ik zie immers geen enkele beroepssyndicus het gras afrijden,... of bestaan er écht zulke indealisten? Graag dan zijn coördinaten.....
Indien mijn stelling correct, dan ontvangt hij volgens mij wel een " zeer hoge vergoeding". Afhankelijk van de grootte van het gebouw, wordt doorgaans door een beroepssyndicus gemiddeld per maand tussen de 12 - 18 euro per pand gerekend. Er zijn er goedkopere en duurdere. Het gras afrijden, lampen vervangen, .... moet hier dan wel nog worden bijgerekend, tenzij dit belangeloos en kosteloos door een eigenaar gebeurt.


Is jullie mede-eigenaar syndicus verzekerd in beroepsaansprakelijkheid? Geeft hij zijn inkomsten aan? Quid controle? Quid aansprakelijkheid VME wanneer zou worden opgeworpen dat deze de eigenaar "zw." betaalt?
Heeft de VME de nodige voorzorgen getroffen? Als de eigenaar-syndicus in naam van en voor rekening van de VME werken bestelt zonder factuur( lijkt me m.a.w. "zwart"), dan handelt hij in opdracht van de VME en dan is deze laatste mee verantwoordelijk, enz.... gevaarlijke situatie in jullie gebouw lijkt mij! Voor de "kritikasters"; ik wil hier absoluut niet de beroepssyndicus promoten want ik weet maar al te goed welk kaf er hier tussen het koren zit.

Davy 1979
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 04 apr 2008 13:23

De syndicus is inderdaad mede-eigenaar (bezit verschillende appartementen, maar betrekt er geen enkel zelf).
Het gebouw bestaat uit 12 'eenheden', waarvan 2 commerciële (tandarts and logopedie), dus niet zo een groot gebouw.
Maar 12 euro per maand , is dat per appartement of per gebouw in het geheel?

Verzekerd tegen beroepsaansprakelijkheid => geen idee, maar dat vragen we hem volgende vergadering.
Alle andere bestellingen e.d. worden wel met factuur gedaan, en de afrekeningen die we ontvangen zijn vrij in orde wat mij betreft. Het gaat me hier vooral om de vrij hoge vergoedingen => als je even een som maakt, komt dat (alle eigenaars/huurders samen en na aftrek van een 'normale syndicus vergoeding' ) toch op 1000 -1200 euro per jaar. En dat om gras af te rijden en af en toe een lamp te vervangen.

Alvast bedankt voor de input :)

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 05 apr 2008 15:43

Maar 12 euro per maand , is dat per appartement of per gebouw in het geheel? per appartment.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”