recuperatie aansluitingkosten via syndicus

stroedel
Topic Starter
Berichten: 5

recuperatie aansluitingkosten via syndicus

#1 , 03 apr 2008 12:31

iedereen,

ik heb even advies nodig, ga het in het kort proberen samen te vatten.

In 2005 koop ik een appartement. Op de dag van de voorlopige oplevering moet ik 4.000 ophoesten voor aansluitingskosten (elec, gas, water, .. ). Zonder dit bedrag te betalen kreeg ik sleutel niet.

Afrekening zou gebeuren via syndicus, omdat ik teveel zou betalen.
Dit stond ook in aankoop overeenkomst... dat de aansluitingskosten via syndicus geregeld zouden worden.

Na lang uitzoeken.. blijkt dat ik 2000€ teveel betaald heb.
Maar de syndicus kan mij niet uitbetalen daar hij van de mensen welke te weinig betaalt hebben, hun geld niet meer kan recuperen. Dus was er de oplossing om iedereen reeds deel te geven namelijk heb ik toen 1000€ ontvangen. Openstaande saldo was dus nog 1000€ - 600€ welke ik reeds via bouwpromotor ontvangen heb. Dus ik heb nog 400€ te recuperen.

Al gedurende 3 jaar probeer ik dit geld te recuperen.
Maar helaas vang ik steeds bot.
Het staat weldegelijk op papier dat ik dit nog te goed heb!
Nu heb ik mijn appartement verkocht.. laatste afrekening gebeurt in mei.
Indien ik zou moeten bijbetalen voor onkosten zoals water.. zou ik die 400 € hiervan kunnen recuperen door bvb afrekening niet te betalen?

Als ik dit nu niet doe zal ik mijn geld nooit terug zien.
Ik zal aangetekende brief versturen naar syndicus waarom ik mijn resterende saldo niet betaal.

Iemand advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 04 apr 2008 12:16

iedereen,

ik heb even advies nodig, ga het in het kort proberen samen te vatten.

In 2005 koop ik een appartement. Op de dag van de voorlopige oplevering moet ik 4.000 ophoesten voor aansluitingskosten (elec, gas, water, .. ). Zonder dit bedrag te betalen kreeg ik sleutel niet.

Afrekening zou gebeuren via syndicus, omdat ik teveel zou betalen.
Dit stond ook in aankoop overeenkomst... dat de aansluitingskosten via syndicus geregeld zouden worden.

Na lang uitzoeken.. blijkt dat ik 2000€ teveel betaald heb.
Maar de syndicus kan mij niet uitbetalen daar hij van de mensen welke te weinig betaalt hebben, hun geld niet meer kan recuperen. Dus was er de oplossing om iedereen reeds deel te geven namelijk heb ik toen 1000€ ontvangen. Openstaande saldo was dus nog 1000€ - 600€ welke ik reeds via bouwpromotor ontvangen heb. Dus ik heb nog 400€ te recuperen.

Al gedurende 3 jaar probeer ik dit geld te recuperen.
Maar helaas vang ik steeds bot.
Het staat weldegelijk op papier dat ik dit nog te goed heb!
Nu heb ik mijn appartement verkocht.. laatste afrekening gebeurt in mei.
Indien ik zou moeten bijbetalen voor onkosten zoals water.. zou ik die 400 € hiervan kunnen recuperen door bvb afrekening niet te betalen?

Als ik dit nu niet doe zal ik mijn geld nooit terug zien.
Ik zal aangetekende brief versturen naar syndicus waarom ik mijn resterende saldo niet betaal.

Iemand advies?
Uw info is me iets te onduidelijk/onvolledig om hier dieper op in te gaan. Gaat het hier trouwens om privatieve of om gemeenschappelijke zaken? In se heeft de syndicus niets te maken met de privatieve zaken. Dit lijkt me eerder een (contractuele) aangelegenheid tussen de individuele eigenaar en de bouwheer (koop/verkoop). Naar terugvordering toe zou ik wel opletten met de geldende verjaringstermijnen!

stroedel
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 04 apr 2008 18:57

iedereen,

ik heb even advies nodig, ga het in het kort proberen samen te vatten.

In 2005 koop ik een appartement. Op de dag van de voorlopige oplevering moet ik 4.000 ophoesten voor aansluitingskosten (elec, gas, water, .. ). Zonder dit bedrag te betalen kreeg ik sleutel niet.

Afrekening zou gebeuren via syndicus, omdat ik teveel zou betalen.
Dit stond ook in aankoop overeenkomst... dat de aansluitingskosten via syndicus geregeld zouden worden.

Na lang uitzoeken.. blijkt dat ik 2000€ teveel betaald heb.
Maar de syndicus kan mij niet uitbetalen daar hij van de mensen welke te weinig betaalt hebben, hun geld niet meer kan recuperen. Dus was er de oplossing om iedereen reeds deel te geven namelijk heb ik toen 1000€ ontvangen. Openstaande saldo was dus nog 1000€ - 600€ welke ik reeds via bouwpromotor ontvangen heb. Dus ik heb nog 400€ te recuperen.

Al gedurende 3 jaar probeer ik dit geld te recuperen.
Maar helaas vang ik steeds bot.
Het staat weldegelijk op papier dat ik dit nog te goed heb!
Nu heb ik mijn appartement verkocht.. laatste afrekening gebeurt in mei.
Indien ik zou moeten bijbetalen voor onkosten zoals water.. zou ik die 400 € hiervan kunnen recuperen door bvb afrekening niet te betalen?

Als ik dit nu niet doe zal ik mijn geld nooit terug zien.
Ik zal aangetekende brief versturen naar syndicus waarom ik mijn resterende saldo niet betaal.

Iemand advies?
Uw info is me iets te onduidelijk/onvolledig om hier dieper op in te gaan. Gaat het hier trouwens om privatieve of om gemeenschappelijke zaken? In se heeft de syndicus niets te maken met de privatieve zaken. Dit lijkt me eerder een (contractuele) aangelegenheid tussen de individuele eigenaar en de bouwheer (koop/verkoop). Naar terugvordering toe zou ik wel opletten met de geldende verjaringstermijnen!
het gaat over de gemeenschappelijke zaken.. kosten voor opbreken voetpad, aanleg oprit naar garages.. maar dan ook aansluiting water (1 aansluiting voor 6 appartementen met dan een tussenteller)..

het is nu 3 jaar geleden, maar effectieve kostprijs van aansluitingskosten zijn pas jaar nadien aan ons medegedeeld.. bij de algemene vergadering..
toen hebben we dan ook via syndicus 1/2 gekregen..

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 04 apr 2008 19:32

iedereen,

ik heb even advies nodig, ga het in het kort proberen samen te vatten.

In 2005 koop ik een appartement. Op de dag van de voorlopige oplevering moet ik 4.000 ophoesten voor aansluitingskosten (elec, gas, water, .. ). Zonder dit bedrag te betalen kreeg ik sleutel niet.

Afrekening zou gebeuren via syndicus, omdat ik teveel zou betalen.
Dit stond ook in aankoop overeenkomst... dat de aansluitingskosten via syndicus geregeld zouden worden.

Na lang uitzoeken.. blijkt dat ik 2000€ teveel betaald heb.
Maar de syndicus kan mij niet uitbetalen daar hij van de mensen welke te weinig betaalt hebben, hun geld niet meer kan recuperen. Dus was er de oplossing om iedereen reeds deel te geven namelijk heb ik toen 1000€ ontvangen. Openstaande saldo was dus nog 1000€ - 600€ welke ik reeds via bouwpromotor ontvangen heb. Dus ik heb nog 400€ te recuperen.

Al gedurende 3 jaar probeer ik dit geld te recuperen.
Maar helaas vang ik steeds bot.
Het staat weldegelijk op papier dat ik dit nog te goed heb!
Nu heb ik mijn appartement verkocht.. laatste afrekening gebeurt in mei.
Indien ik zou moeten bijbetalen voor onkosten zoals water.. zou ik die 400 € hiervan kunnen recuperen door bvb afrekening niet te betalen?

Als ik dit nu niet doe zal ik mijn geld nooit terug zien.
Ik zal aangetekende brief versturen naar syndicus waarom ik mijn resterende saldo niet betaal.

Iemand advies?
Uw info is me iets te onduidelijk/onvolledig om hier dieper op in te gaan. Gaat het hier trouwens om privatieve of om gemeenschappelijke zaken? In se heeft de syndicus niets te maken met de privatieve zaken. Dit lijkt me eerder een (contractuele) aangelegenheid tussen de individuele eigenaar en de bouwheer (koop/verkoop). Naar terugvordering toe zou ik wel opletten met de geldende verjaringstermijnen!
het gaat over de gemeenschappelijke zaken.. kosten voor opbreken voetpad, aanleg oprit naar garages.. maar dan ook aansluiting water (1 aansluiting voor 6 appartementen met dan een tussenteller)..

het is nu 3 jaar geleden, maar effectieve kostprijs van aansluitingskosten zijn pas jaar nadien aan ons medegedeeld.. bij de algemene vergadering..
toen hebben we dan ook via syndicus 1/2 gekregen..
In dat geval heeft u recht op UW geld waar het aan de organieke vertegenwoordiger van de VME, dus de syndicus , is om hiervoor te zorgen. Hij staat in voor het financieel beheer. Als de VME u niet kan terug betalen, dan ligt dat aan het feit dat de syndicus geen haar op zijn tanden heeft en zijn financieel beheer slecht regelt. Het is niet omdat anderen niet betalen dat hij zich er gemakkelijk vanaf kan maken door te stellen dat hij het geld niet heeft en hij het aandeel van diegene die teweinig betaald hebben niet kan recupereren. Hebt u trouwens bewijzen gezien waaruit blijkt dat de syndicus alles in het werk heeft gesteld om het geld te recupereren? Wat is zijn argumentatie naar de AV toe? Wat is de argumentatie van de AV zelf? Wanneer de syndicus daadwerkelijk niets kan worden verweten, dan dient helaas de VME hiervoor op te draaien en dient de syndicus er voor te zorgen dat u uw geld krijgt. Uit uw info blijkt immers dat de VME de schuldenaar van uw tegoeden is. Eis ze door middel van een aangetekende ingebrekestelling bij de syndicus op. Opgelet, u stuurt de ingebrekestelling wel aan de VME en dus niet aan de syndicus in persoonlijke naam. Zeg dat wanneer u de gelden niet binnen X aantal dagen op uw rekening hebt, u overgaat tot juridische invordering. M.a.w dat u de VME dan zal dagvaarden. Of u dit dan daarna ook daadwerkelijk doet hangt natuurlijk van u af. Houd er wel rekening mee dat (naar ik me herinner) de schuld van de VME ten opzichte van u na 5 jaar verjaart. Dus hoe langer u wacht hoe meer kans dat u heeft om een definitieve "njet" te krijgen. Een en ander geldt onder voorbehoud dat inzake door de AV geen beslissingen werden genomen waarmee u akkoord ging, minstens ze niet binnen de protesttermijn hebt aangevochten. Succes!

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 05 apr 2008 09:59

“Art.1290.Schuldvergelijking heeft van rechtswege plaats uit kracht van de wet, zelfs buiten weten van de schuldenaars; de twee schulden vernietigen elkaar op het ogenblik dat zij tegelijk bestaan, ten belope van hun wederkerig bedrag.”(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

stroedel
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 05 apr 2008 12:05

In dat geval heeft u recht op UW geld waar het aan de organieke vertegenwoordiger van de VME, dus de syndicus , is om hiervoor te zorgen. Hij staat in voor het financieel beheer. Als de VME u niet kan terug betalen, dan ligt dat aan het feit dat de syndicus geen haar op zijn tanden heeft en zijn financieel beheer slecht regelt.
VME heeft eigenlijk totaal geen beslissingsrecht in ons appartementsgebouw. Syndicus zit vooraan en beslist alle uitgaven.
Ben aan zee bij appartement van ouders ook ooit aanwezig geweest op AV, en daar liep alles totaal anders. Syndicus diende zelf buiten te gaan bij stemming om syndicus te herverkiezen. Het ging hier dan over domein van 300 appartementen, terwijl er bij ons slechts 36 zijn, maar dit zou geen excuus mogen zijn. Daar er vorige keer twijfel was om verder te gaan met syndicus, omdat hij nogal veel banden heeft met promotor, hebben we mogen stemmen. Maar dan wel in zijn aanwezigheid en met hetgeen dat hij iedereen ook onder druk ging zetten dat het niet verstandig was om nieuwe syndic te kiezen. Mensen zijn snel beinvloedbaar als persoon in kwestie zelf aanwezig is. Iedereen kreeg papiertje waarop hij ja of neen mocht schrijven :)

Het is niet omdat anderen niet betalen dat hij zich er gemakkelijk vanaf kan maken door te stellen dat hij het geld niet heeft en hij het aandeel van diegene die teweinig betaald hebben niet kan recupereren. Hebt u trouwens bewijzen gezien waaruit blijkt dat de syndicus alles in het werk heeft gesteld om het geld te recupereren?
Op AV is er enkel de vraag gesteld of deze mensen zouden willen betalen, echter indien ze dit niet deden, kregen ze zelfs geen aangetekend schrijven! Dus wie zou er dan betalen...

Wat is zijn argumentatie naar de AV toe? Wat is de argumentatie van de AV zelf? Wanneer de syndicus daadwerkelijk niets kan worden verweten, dan dient helaas de VME hiervoor op te draaien en dient de syndicus er voor te zorgen dat u uw geld krijgt. Uit uw info blijkt immers dat de VME de schuldenaar van uw tegoeden is. Eis ze door middel van een aangetekende ingebrekestelling bij de syndicus op. Opgelet, u stuurt de ingebrekestelling wel aan de VME en dus niet aan de syndicus in persoonlijke naam. Zeg dat wanneer u de gelden niet binnen X aantal dagen op uw rekening hebt, u overgaat tot juridische invordering. M.a.w dat u de VME dan zal dagvaarden. Of u dit dan daarna ook daadwerkelijk doet hangt natuurlijk van u af. Houd er wel rekening mee dat (naar ik me herinner) de schuld van de VME ten opzichte van u na 5 jaar verjaart. Dus hoe langer u wacht hoe meer kans dat u heeft om een definitieve "njet" te krijgen. Een en ander geldt onder voorbehoud dat inzake door de AV geen beslissingen werden genomen waarmee u akkoord ging, minstens ze niet binnen de protesttermijn hebt aangevochten. Succes!
Daar ik appartement toch verkocht heb, en algeme vergadering voor akte zal zijn, zal ik mijn kosten recuperen via eind afrekening. Het is aan hem om dan bij vrederechter uit te vechten of ik toch nog dien te betalen of niet. Maar ik vermoed dat hij mij niet voor 400€ naar vrederechter zal slepen, als hij dit bij mensen welke nog 1000 € dienen te betalen niet doet... tuurlijk als iedereen bij verkoop appartement deze kosten zoals mij zal komen recuperen.. gelukkig ben ik eerste welke verkoop.

Pedro
Berichten: 735

#7 , 05 apr 2008 15:42

[/quote]

Daar ik appartement toch verkocht heb, en algeme vergadering voor akte zal zijn, zal ik mijn kosten recuperen via eind afrekening. Het is aan hem om dan bij vrederechter uit te vechten of ik toch nog dien te betalen of niet. Maar ik vermoed dat hij mij niet voor 400€ naar vrederechter zal slepen, als hij dit bij mensen welke nog 1000 € dienen te betalen niet doet... tuurlijk als iedereen bij verkoop appartement deze kosten zoals mij zal komen recuperen.. gelukkig ben ik eerste welke verkoop.[/quote] Uiteraard is zoals ook door J. Demoor gesteld schuldvergelijking een optie. Dit natuurlijk in de veronderstelling dat u bij aankoop buiten de 4.000€ verder apart nooit een aandeel hebt dienen bij te dragen in het zgn. werkingskapitaal (op uw uitleg afgaande heeft jullie syndicus hier waarschijnlijk nog nooit van gehoord). Is dit wel het geval, dan heeft u eveneens recht om dit aandeel terugbetaald te krijgen bij verkoop wat op zich dan weer aanleiding voor de syndicus kan zijn om eveneens aan schuldvergelijking te doen. Hij verrekent dan met andere woorden uw aandeel in het WK met de eindafrekening wat dan weer als gevolg kan hebben dat u een tegoed zal blijven hebben! Dus in de veronderstelling dat het bij die 400€ blijft, kan u aan schuldvergelijking doen. In de andere hypothese (blijvend tegoed) zal de bal terug in uw kamp liggen.

stroedel
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 05 apr 2008 16:10

Daar ik appartement toch verkocht heb, en algeme vergadering voor akte zal zijn, zal ik mijn kosten recuperen via eind afrekening. Het is aan hem om dan bij vrederechter uit te vechten of ik toch nog dien te betalen of niet. Maar ik vermoed dat hij mij niet voor 400€ naar vrederechter zal slepen, als hij dit bij mensen welke nog 1000 € dienen te betalen niet doet... tuurlijk als iedereen bij verkoop appartement deze kosten zoals mij zal komen recuperen.. gelukkig ben ik eerste welke verkoop.[/quote] Uiteraard is zoals ook door J. Demoor gesteld schuldvergelijking een optie. Dit natuurlijk in de veronderstelling dat u bij aankoop buiten de 4.000€ verder apart nooit een aandeel hebt dienen bij te dragen in het zgn. werkingskapitaal (op uw uitleg afgaande heeft jullie syndicus hier waarschijnlijk nog nooit van gehoord). Is dit wel het geval, dan heeft u eveneens recht om dit aandeel terugbetaald te krijgen bij verkoop wat op zich dan weer aanleiding voor de syndicus kan zijn om eveneens aan schuldvergelijking te doen. Hij verrekent dan met andere woorden uw aandeel in het WK met de eindafrekening wat dan weer als gevolg kan hebben dat u een tegoed zal blijven hebben! Dus in de veronderstelling dat het bij die 400€ blijft, kan u aan schuldvergelijking doen. In de andere hypothese (blijvend tegoed) zal de bal terug in uw kamp liggen.[/quote]

goh, dit was ik nog vergeten.. bedankt!
ga dit eens moeten bekijken in papieren..
en eerst even navragen ! vermoedelijk gaat hij dit per maand ooit ingehouden hebben in eerste jaar.. zoja, heb ik nog geld te recuperen. maar als ik aan zet ben, is het terug verloren.. want bij vrederechter wil hij niet komen.. of zal hij niet komen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”