probleem met de verrekening van de individuele watermeters

Cleo36
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

probleem met de verrekening van de individuele watermeters

#1 , 02 okt 2018 18:53

Ik ben eigenares van een appartement in een gebouw van 5 kavels.
De opname van de individuele watermeters in elk appartement EN de verrekening ervan werd in het verleden door de zoon van een andere eigenaar gedaan.
Nu is er verleden jaar een burenruzie ontstaan met die persoon. Het is zelfs zover gekomen dat ik klacht heb moeten indienen bij de politie omwille van een enkele serieuze bedreigingen die hij meerdere keren naar mij geuit heeft.
Ik kan zijn onafhankelijkheid en eerlijkheid onmogelijk nog kan vertrouwen.
Ik heb toen met de syndicus afgesproken dat ik mijn meterstanden van het water zelf zou noteren die ik bovendien staaf met foto's EN een verklaring op eer zodat zij alles correct kan berekenen.
Nu eist de syndicus (een nieuwe beheerder van het gebouw bij dezelfde syndicus) dat ik alsnog alles moet doorgeven aan die zoon zodat hij alsnog die berekening kan maken, terwijl ik opteer dat de berekening door de syndicus zelf gedaan moet worden en ik haar eis eigenlijk onwettig vind. Haar opmerking van 'zo werd het in het verleden gedaan, dus nu ook'. En ik kan daar niet mee akkoord gaan...
Ik vertrouw hem gewoon voor geen meter meer en wil niet dat hij zich nog maar met een enkel detail van mijn appartement kan bemoeien.

Mijn vragen:
1. is het wettelijk dat de zoon van een eigenaar de verrekening kan en mag doen? Ik denk dat het toch de taak en de plicht is van de syndicus?

2. Is er nu geen sprake van mogelijke belangenvermenging en moet dat niet ten allen tijde vermeden worden?

3. hoe kan ik zeker zijn dat alles correct verloopt? Ik heb nu als eigenaar geen enkele controle over de juistheid van de gegevens, behalve van die van mezelf. Ik vrees nu dat er allerhande zaken zullen mislopen, temeer omdat mijn quotiteiten aanzienlijk hoger liggen (20%) dan bij de andere eigenaars en hij er in theorie alle belang bij heeft om te gaan 'foefelen'.

Jullie antwoord(en) zijn meer dan welkom!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38600

#2 , 02 okt 2018 19:39

is bij mijn weten een taak van syndicus en van de AV.
De volledige berekening met alle info en meterstanden moet gekend zijn bij alle eigenaars.
Of anders is de verdeling per quotiteiten van elk appartement + gemene delen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 02 okt 2018 20:05

En je hebt recht om een kopie van de totale officiële waterfactuur te ontvangen.

Reclame

adsummam
Berichten: 582

#4 , 03 okt 2018 10:51

B.W. Art. 577-8 § 5

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”