Brandwerende kelderdeur

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

Brandwerende kelderdeur

#1 , 30 sep 2018 07:02

Hallo,

Ik heb een technische vraag en hoop dat ik ze hier mag stellen:

Onze Vereniging van Mede-eigenaars heeft beslist een brandwerende keldertrap te laten plaatsen in overeenstemming met het brandweerrapport van ons gebouw.
Ik heb mij echter laten vertellen dat dit weinig zin heeft wanneer de keldertrap, alsook één zijkant van de keldertoegang, in niet-brandwerend materiaal is.
Is dat echt zo?
In die kelder staan alle meters, maar geen verwarmingsketel.
De syndicus wil die deur zo vlug mogelijk laten plaatsen om alvast in orde te zijn met dat brandweerrapport en eventuele aanpassingen daarna laten uitvoeren.
Ik zou liever omgekeerd te werk gaan, maar dan moet ik wel zeker zijn van mijn stuk.
Wie kan mij wat raad geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 sep 2018 09:09

In een dergelijk brandweerrapport staat meestal (bijna altijd) een datum tegen wanneer de werken moeten, zijn uitgevoerd. Tegen dan zal de BW wel eens terugkomen kijken. Is dat niet uitgevoerd, krijg je een negatief rapport, en zouden ze ook andere zaken meer van nabij kunnen gaan bekijken. Laat die deur dus plaatsen, en later kan je dan nog steeds de andere werken laten uitvoeren, als de BW ze nog vraagt.

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#3 , 30 sep 2018 09:57

Ter info: Dit brandweerrapport dateert van 2003.
Een eigenaar is daar toevallig op uitgekomen.

Ons gebouw heeft twee verdiepingen, er zijn drie appartementen van 50 m2 en 3 eigenaars.

In het Felix Pakhuis zijn wij aan de weet gekomen dat er in 2003 een aanvraag tot een bouwkundige vergunning ingediend werd om een derde verdieping aan het gebouw toe te voegen.
Die derde verdieping is er nooit gekomen, maar het brandrapport is gebleven en werd nooit uitgevoerd.
Er is -bij mijn weten- ook nooit een controle geweest op de uitvoering ervan.

Geen van de drie betrokken notarissen hebben iets gemeld over het feit dat er rond dit brandrapport nog niets gedaan was.
Ik kocht mijn appartement in 2012 en de andere twee eigenaars kwamen wat later.

Nu zijn wij gedoemd om alle stipulaties van dit brandweerrapport uit te laten voeren, wat een kost van min. € 5000 betekent.

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 okt 2018 10:07

is het dan geen optie om eerst een correct branweerrapport aan te vragen?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”