herstelling muur

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

herstelling muur

#1 , 26 sep 2018 10:37

Beste,
Eén eigenaar van een appt op het vierde verd. heeft last van vocht binnen zijn kamer, komend van een buiten muur.
Het zou vocht insijpeling zijn: een dakwerker beweert dat dit de oorzaak zou zijn. Dit zouden we, alle andere eigenaars mogen financieren, als gemeenschappelijke herstelling van de blok.
Er zou geen kwestie van verzekering zijn. Klopt dit?
Maar vooral, deze eigenaar heeft dit appt gekocht een aantal jaar geleden en het was toen ook zo. Dus mijn grootste vraag is, moeten we (de rest van de eigenaars, 17 in totaal) mee betalen voor de renovatie/isolatie van deze muur, op het vierde?
Dank voor antwoord,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 sep 2018 12:36

Alle dragende muren in een dergelijk gebouw zijn gemeenschappelijk, en al zeker de buitenmuren, en dus moeten moeten de herstellingskosten en isolatiekosten gedragen worden door de gemeenschap. Zie uw basisakte er op na.

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 sep 2018 13:14

Beste Mava105,
Bedankt voor je reactie.
De vraag blijft, ze heeft het appt gekocht in hetzelfde staat als nu. Deze herstelling is dus een structurele oplossing. Zo kan dus iedereen vragen dat ze een betere isolatie willen bij de buitenmuren. Of andere verbeteringen aan het gebouw. Want dat is in mijn ogen wat er nu gebeurt. Kan dit? Moeten we meefinancieren?
Dank voor antwoord.

Reclame

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 26 sep 2018 16:50

Is er een syndicus? Is er een VME ? Is er een AV? Gemene delen moet worden onderhouden door de gemeenschap.

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 sep 2018 17:28

Ja. Er is een syndicus en AV. Maar dit is geen onderhoud, wel een structurele aapassing. Een verbetering van het gebouw.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 26 sep 2018 19:49

Als die werken met een meerderheid werden goedgekeurd op de AV , zal je ze moeten toestaan en mee betalen.

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 26 sep 2018 19:53

Pakt dan ineens de ganse buitenmuur (muren) aan ipv alleen dat ene appartement.
Het vocht binnen is mogelijk gevolgschade.
Uw VME heeft hopelijk toch een blokpolis?

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 sep 2018 09:16

als de AV moet beslissen, is dit een teken dat in elke geval niet verplicht om door alle eigenaars te dragen, of zie ik verkeerd? Op onze agenda van AV is eerder ingepland als een vraag over wanneer we dit zouden doen en niet als of we verplicht zijn om dit door alle eigenaars te dragen.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 27 sep 2018 09:57

Als er aan een gemeenschappelijke muur dient hersteld te worden, MOET de hele gemeenschap hierin meebetalen. Daar kom je niet onderuit (zelfs al je op de 99ste verdieping woont en er is onderaan op het gelijkvloers een kleine herstelling aan de gevel, al was het maar van 1 baksteen. Want als die steen de hele stabiliteit van het gebouw aantast, val jij ook naar beneden van uw loft op de 99ste verdieping.

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 sep 2018 10:06

het is een buitenmuur van een appartement, het gaat alleen over vocht insijpeling en niet over stabiliteit van de muur.
De eigenaar heeft vocht in zijn appartement en wilt daardoor zijn muur dus laten isoleren op kosten van gemeenschap.

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 sep 2018 10:45

@Franciscus: de syndicus beweert dat dit niet te geven is aan de blokpolis.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 27 sep 2018 12:14

Vochtinsijpeling is ook voor ALLE mede-eigenaars. Die steen was maar als voorbeeld.
En een blokpolis dient niet om onderhoud mee uit te voeren maar om schade te vergoeden.

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 sep 2018 12:27

Bedankt Mava105, wat ik nog altijd niet begrijp: vochtinsijpeling is in mijn ogen op te lossen door een product in te spuiten in de muur of speciaal product op de muur smeren of een dubbele muur plaatsten, in ieder geval, niet isoleren, want dat heb ik mondeling van de syndicus begrepen dat de oplossing zou zijn.
Wie bepaalt wat juist te doen valt en vooral wie maakt het beste analyse van wat er aan de hand is?

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 sep 2018 12:30

extra inlichting, wat we deze discutie veroorzaakt heeft: een eigenaar heeft vocht in een slaapkamer. Syndicus heeft gezegd (nergens een rapport gezien) dat er vochtinsijpeling is.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 27 sep 2018 13:55

: vochtinsijpeling is in mijn ogen op te lossen door een product in te spuiten in de muur of speciaal product op de muur smeren of een dubbele muur plaatsten, in ieder geval, niet isoleren,
Zijn uw ogen die van een vochtdeskundige of van een isolatiedeskundige? Hoeveel jaren heb jij ondervinding in de bouw? Ben jij architect of ingenieur? En wat de syndicus zegt is volgens u dus wet? Ik denk dat hij de wetgeving ook niet kent, als hij op een AVnog geen werken heeft gevraagd om dat vochtprobleem op te lossen. Werd jullie dak al geïsoleerd? Indien niet begin dan al maar te sparen, want tegen eind 2020 moet da gebeuren, of woon jij beneden ergens en hoop je dat je hierin niet te moeten meebetalen?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”