Verharde voortuin

Cz11850
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verharde voortuin

#1 , 24 sep 2018 10:23

Het gaat hier over een huis, 5m breed, met vroeger een oprit en garage op het gelijkvloers. Jaren geleden werd de voorgevel veranderd, de garage verwijderd en in de plaats kwam een gewone gevel met deur en raam. De oprit werd steeds als parkeerplaats gebruikt.
Nu werd ook de oprit veranderd met nieuwe plavuizen, zonder groen. Er is op dit adres geen meer auto ingeschreven. De borduur verlaagd voor het gedeelte waar vroeger de inrit was, vanaf +/- 2/3 van de voordeur. De verharde voortuin is niet afgesloten.
Mijn vragen:
1) De persoon van deze eigendom claimt het straatgedeelte, dus 5m voor het huis. Zelfs 10 cm voorbij de huisgrens parkeren resulteerd in foto's nemen en naar de politie telefoneren. Is dit wettelijk?
2) Moest bij de heraanleg van de "parkeerplaats" een gedeelte groene zone worden voorzien?
3) Mag ik deze "verharde voortuin, oprit" betreden om mijn planten te snoeien, zodat deze niet over de scheiding komen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 sep 2018 13:23

1) bellen naar de politie mag altijd. Of zij daar dan iets mee doen, dat is een ander verhaal.
2) dat kan je weten door te bellen naar de dienst omgeving/stedenbouw. De voorschriften zijn voor ieder perceel anders.
3) dat mag, maar dat moet je eerst vragen aan de eigenaar. Het is immers zijn domein. Google op 'ladderrecht' en je vindt meer uitleg

adsummam
Berichten: 581

#3 , 25 sep 2018 09:24

Al nagegaan waar de rooilijn ligt?

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 okt 2018 12:00

Al nagegaan waar de rooilijn ligt?
wat heeft die daar mee te maken? De rooilijn is de grens tussen het openbaar domein en het privé perceel. Een grens tussen twee percelen heet gewoon perceelsgrens.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”