Onverdeeldheid: uitkopen één van de betrokken partijen

KayGee
Topic Starter
Berichten: 1

Onverdeeldheid: uitkopen één van de betrokken partijen

#1 , 02 apr 2008 00:33

Ik bezit op dit moment samen met 2 zusters een huis in onverdeeldheid (waar ik ook in woon). Eén van mijn zusters eist haar deel op, de andere niet (tenzij vanaf een in de akte te stipuleren datum) zodat ik voor 2/3 eigenaar wil (moet) worden van het huis. Wat is de geijkte procedure en zijn de te verwachten kosten om dit af te handelen ? Bij voorbaat dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
simonjo
Berichten: 285

#2 , 03 jan 2009 19:22

1) Ofwel komt ge een uitkoopprijs overeen ofwel wordt het een gedwongen (openbare) verkoop. Dit laatste zou ik vermijden.

Informeer u bij een aantal immo kantoren (iets overprijsd) of een vastgoedschatter omtrent een correcte prijs van de woning, kwestie van uw huiswerk te maken vooraleer te onderhandelen over de uitkoopprijs.

Meestal wil de uittredende partij te veel geld krijgen, in dat geval kan je voorstellen dat ze het zelf kopen aan die prijs.

Uiteindelijk kan je niet vrijelijk beschikken over de woning wegens de onverdeeldheid en dit kan de prijs negatief beinvloeden.


2) Uit onverdeeldheid treden kost 1% registratierechten (dacht dat dit afgeschaft gaat worden !?) + ereloon notaris.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”