Afval beleid appartement

ludopeeters
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Afval beleid appartement

#1 , 21 sep 2018 09:51

Beste,

Ik had eens een vraagje inzake afvalbeleid in een appartementsgebouw.

Wij wonen in een appartementsblok met 18 appartementen aan de kust.

Een deel van de appartementen worden bewoond door eigenaars, een deel wordt verhuurd en een deel wordt gebruikt als tweede verblijf, Wij zijn tweede verblijvers.

In het appartement is een vuilnis kelder beschikbaar maar iedere bewoner is momenteel verantwoordelijk om zijn eigen vuilzakken aan te kopen en buiten te zetten. Er is geen regeling voorzien in de basisakte van het appartement.

Via de AV wil men een betalende regeling invoeren om het afval buiten te zetten en eventueel vuilzakken aan te kopen.

Ben ik verplicht om hierop in te stappen als dit goedgekeurd wordt op de AV. Momenteel deponeren wij ons vuilnis in de afvalcontainers die de stad Oostende beschikbaar stelt.

Een tweede vraag: In het appartement is een vuilnis kelder, kinderwagen stalling en fietsenstalling voorzien. Staat beschreven in de basisakte.
Via de AV zou men afvalbakken voorzien om het huishoudelijk afval in te deponeren maar de vuilniskelder is te klein om al deze containers te plaatsen. Darvoor zou men de kinderstalling willlen omvormen tot extra vuilnis kelder. Kan deze bestemmingswijziging zomaar?

mvg,

Ludo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 21 sep 2018 10:26

Voor de wijziging van bestemming van het "kinderwagenlokaal" is een 4/5de meerderheid nodig omdat hiervoor de basisakte moet aangepast worden (wat op zijn beurt geld kost)

Voor de wijziging van de afvalafhandeling is mi een 3/4e meerderheid nodig. Het kan nuttig zijn om "samen te spannen" met de tweedeverblijvers om dit punt weggestemd te krijgen.

Mocht het punt goedgekeurd worden dan worden de kosten verdeeld volgens de quotiteiten (ook voor de tweedeverblijvers)

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 21 sep 2018 14:00

Ik denk eerder dat een gewone meerderheid volstaat voor het eerste deel van de vraag. Bij ons werd voor dergelijke dienst gekozen op vraag van de tweedeverblijvers in het gebouw, omdat ze meestal niet aanwezig zijn op de dagen van de vuilnisophaling.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 22 sep 2018 09:28

Volgens mij is er nog een verschil in bestemmingswijziging. Een bestemming wijzigen is bvb van een handelsgelijkvloers een appartement maken. En is het dat niet van een kelder voor kinderwagens een vuilzakkenkelder maken. Het blijven beiden kelders om iets op te bergen. Er is er dus geen 4/5 meerderheid voor nodig en evenmin een wijziging van de basisakte bij de notaris.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”