Ik heb weer een indrukwekkende vraagstelling

adizal
Topic Starter

Ik heb weer een indrukwekkende vraagstelling

#1 , 18 sep 2018 12:15

Betreft onderhoud gemeenschappelijke delen in een klein appartement blokje met 3 appartementen boven elkaar. Dus gelijkvloers, 1e en 2e verdiep.
Er word verwacht van iedere bewoner dat hij de gemeenschappelijke delen onderhoud, eventueel in beurtrol. Er staat niks bepaald in het contract.
Ik versta onder gemeenschappelijke delen, alle delen van het huis en het gaanpad naast de voortuin, dat u nodig hebt om van uw appartement naar de openbare straat te gaan, met inbegrip van de trap en de plaats waar de nutsmeters gas en elektriciteit staan in de kelder.
Is dit correct? Of hoe zien andere forumleden het begrip gemeenschappelijke delen.
Of is er meer specifieke regelgeving over...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 sep 2018 12:34

De gemeenschappelijke delen staan gewoonlijk omstandig beschreven in de basisakte.
Als huurder heb je die mogelijks niet.
Als gemeenschappelijk kan je omzeggens alles aanzien van het gebouw, met uitzondering van de private delen, en dat zijn gewoonlijk de delen die je huurt en vermeld zijn in uw huurovereenkomst. Ook het dak, de muren, de gevels, de funderingen enz... zijn gemeenschappelijk. Hangt ervan af of je huurder of eigenaar bent in welke van de gemeenschappelijke kosten je moet tussenkomen.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 18 sep 2018 14:32

Gemeenschappelijke delen is dat wat niet privaat is.
Privaat is datgene wat niet gemeenschappelijk is.

Om op uw indrukwekkende vraag concreet te antwoorden:
eens voorbij de deur van uw appartement is het privaat
(welteverstaan bij het binnenkomen van het appartement, niet in de andere richting).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

adizal
Topic Starter

#4 , 18 sep 2018 16:27

Gemeenschappelijke delen is dat wat niet privaat is.
Privaat is datgene wat niet gemeenschappelijk is..
Stel...Ik woon op het gelijkvloers, de trap naar 1e en de doorgang en de trap naar het 2e verdiep, dat zijn voor mij toch geen gemeenschappelijke delen, ik heb daar niks te maken, ik heb die plaatsen niet nodig om mijn appartement te bereiken of ziet u dat anders?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 sep 2018 16:34


Stel...Ik woon op het gelijkvloers, de trap naar 1e en de doorgang en de trap naar het 2e verdiep, dat zijn voor mij toch geen gemeenschappelijke delen, ik heb daar niks te maken, ik heb die plaatsen niet nodig om mijn appartement te bereiken of ziet u dat anders?
Man man toch waar ben jij nu mee bezig?

Lees eens goed wat Thomas Morus schreef, dit is de definitie van gemeenschappelijke delen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 18 sep 2018 16:48

Ga je nu ook al de tegels tellen en aanduiden waarover je loopt, en al de anderen zijn volgens u dus niet gemeenschappelijk omdat jij ze niet gebruikt, en die moeten dus niet gekuist worden op uw kosten? Je woont in een gemeenschap, en dan is alles dat niet privé is (dus achter uw voordeur van het appartement) gemeenschappelijk.lijkvloers
Als er een kuisvrouw de trapzaal komt kuisen en jij woont op het gelijkvloers, en er zijn 99 verdiepingen, dan moet jij meebetalen voor die 98 andere verdiepingen. Anders moe je in een huis gaan wonen. Daar betaal je alles alleen.

adizal
Topic Starter

#7 , 18 sep 2018 18:03

Ga je nu ook al de tegels tellen en aanduiden waarover je loopt, en al de anderen zijn volgens u dus niet gemeenschappelijk omdat jij ze niet gebruikt, en die moeten dus niet gekuist worden op uw kosten? Je woont in een gemeenschap, en dan is alles dat niet privé is (dus achter uw voordeur van het appartement) gemeenschappelijk.lijkvloers
Als er een kuisvrouw de trapzaal komt kuisen en jij woont op het gelijkvloers, en er zijn 99 verdiepingen, dan moet jij meebetalen voor die 98 andere verdiepingen. Anders moe je in een huis gaan wonen. Daar betaal je alles alleen.
Maar beste man....DAAR heb ik het toch niet over, maak u toch niet druk, ik tel geen tegels....ik heb geen kuisvrouw
Ik zal de vraag anders stellen.

stel dat ik op het gelijkvloers woon....Moet ik dan ook heel de trapzaal kuisen van boven naar beneden, volgens mij zijn dat niet mijn gemeenschappelijke delen en heb ik daar niks te maken of moet ik alleen de gang van het gelijkvloers doen...
Moeilijke vraag he......Als je niet wil antwoorden , doe het dan niet,.... simpel....

eylis
Berichten: 8836

#8 , 18 sep 2018 18:06

even off-topic (ik kan deze echt niet laten liggen...) ik ben helemaal onder de indruk.....

adizal
Topic Starter

#9 , 18 sep 2018 18:48

even off-topic (ik kan deze echt niet laten liggen...) ik ben helemaal onder de indruk.....
Dat zijn nu vraagstukken die menig huurder aanspreekt omdat daar geen duidelijke regeling voor is.
Spijtig dat men soms dingen er bij haalt waar niets over gezegd of gevraagd word.
Ik heb al meer gemerkt dat men hier zenuwachtig word als men vragen stelt die niet wettelijk geregeld zijn.
Misschien zijn er hier op het forum die men boekenwormen zou kunnen noemen, maar weinig kennis hebben van het realistisch leven.

CityBird
Berichten: 792

#10 , 18 sep 2018 19:13


stel dat ik op het gelijkvloers woon....Moet ik dan ook heel de trapzaal kuisen van boven naar beneden, volgens mij zijn dat niet mijn gemeenschappelijke delen en heb ik daar niks te maken of moet ik alleen de gang van het gelijkvloers doen...
Moeilijke vraag he......Als je niet wil antwoorden , doe het dan niet,.... simpel....
Dat komt toch op hetzelfde neer.

- Als jullie met elkaar afspreken om enkel julie verdieping te poetsen zijn de poetsbeurten korter maar wel frekwenter.
- Als jullie met elkaar afspreken om de volledige trappenhal te poetsen is een poetsbeurt langer, maar je hebt minder poetsbeurten.

Nu zou het toch duidelijk moeten zijn dacht ik, niet?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 18 sep 2018 20:06

Dat moet je niet hier bespreken maar met uw mede-bewoners op een AV.
Als er enkel niet akkoord zijn om dat te doen, zal er een kuisman of vrouw moeten komen en moeten de kosten volgens quotiteiten over iedereen verdeeld worden.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 18 sep 2018 20:11

Wat er wordt gekuist en door wie bepaalt in het geheel niet wat de gemene delen zijn.
Dat verband leggen zou inderdaad indrukwekkend zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Tope
Berichten: 916

#13 , 18 sep 2018 20:56

Ons gebouw heeft ook drie appartementen en drie eigenaars.
Het gelijkvloers en de tweede verdieping worden verhuurd.
Ik woon op de eerste verdieping en ben eigenaar.
Mijn verdieping wordt door mijn poetshulp onderhouden, maar voor de rest gebeurt er in het gebouw geen enkel onderhoud.

Wie is er verantwoordelijk voor het onderhoud van de gemene delen: de eigenaar of de huurder?
Wie moet het onderhoud van de gemene delen volgens quotiteiten betalen, indien er een poetsdienst aangesteld wordt?
Kunnen de eigenaars deze kosten vooralsnog aan hun huurders aanrekenen, ook al zitten deze niet in de algemene kosten?

adizal
Topic Starter

#14 , 19 sep 2018 09:22

Beste mensen, bedankt voor jullie antwoorden, je geeft de antwoorden die bijna overal wel toegepast worden en dat is dat iedereen voor zijn eigen deur kuist en de trap naar het lager gelegen verdiep.Er bestaat geen reglementering of wetgeving over en het hangt af van wat je overeen komt met je mede buren. Maar ik wijk toch niet af van mijn standpunt dat bvb iemand die op het gelijkvloers woont niks te maken heeft op het 1e of 2e verdiep want dat zijn geen gemeenschappelijke delen van hem.

Oude Belg
Berichten: 3192

#15 , 19 sep 2018 10:13

want dat zijn geen gemeenschappelijke delen van hem.
Gemeenschappelijke delen zijn nooit van één persoon, dan zou het privatief zijn. U bent mede-eigenaar van de trap, van het dak, van de fundamenten,..., ook al komt u er nooit.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”