Betreft uitweg met erfdienstbaarheid

irka
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Betreft uitweg met erfdienstbaarheid

#1 , 17 sep 2018 22:12

Geachte,

Betreft uitweg met erfdienstbaarheid 3.50 breed loopt op de achterste delen van de percelen nr. 96 tot 102 op private grond staat in eigendomsakte vermeld

nr. 102 lot 9 11.90 (mijn deel ingang uitweg)
nr. 100 lot 8 3.95
nr. 98 lot 7 4.76
nr. 96 lot 6 5.01

Het is meer een nadeel dan een voordeel. deze uitweg is in slechte staat door het feit dat het om een gewone aardeweg gaat en niet bestemd is voor auto’s, het zorgt alleen maar voor conflicten ben het beu. Vroeger werd de uitweg gebruikt om koeien naar de weide te brengen nu is de weide een bos in een natuurgebied van Stad Brugge.
Er zijn ook geen garages

Enkele weken geleden is stad Brugge begonnen met het aanleggen van een fietspad, alle percelen werden opnieuw uitgemeten door een landmeter nu blijk er dat een deel van de uitweg 3.30 van Stad Brugge is tot einde van mijn schutting en 5 meter tot aan uitweg.

Mag ik op de scheidingslijn tussen stad Brugge en mijn deel einde erfdienstbaarheid een afsluiting plaatsen zodat er geen auto’s meer door kunnen. Vind dat deze uitweg geen nut meer heeft er is voldoende parking in de omgeving en de buren hebben hun ingang aan de voorkant van de straat

Met vriendelijke groeten

elsie kint

elsie-kint@hotmail.com

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 sep 2018 21:30

Voor erfdienstbaarheden geldt een verzwaringsverbod (art. 701-702 BW): de eigenaar van het lijdend erf mag de uitoefening niet moeilijker of onmogelijk maken.

Als de erfdienstbaarheid 30 jaar lang niet meer gebruikt is, dan kan bevrijdende verjaring gelden.
Maw als je een afsluiting plaatst en iemand gaat hiermee niet akkoord, dan is het aan jou om te bewijzen dat de doorgang gedurende een ononderbroken periode van 30 jaar niet gebruikt werd (op die wijze).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 22 sep 2018 08:17


Als de erfdienstbaarheid 30 jaar lang niet meer gebruikt is, dan kan bevrijdende verjaring gelden.
Volgens welke wettekst?

eylis
Berichten: 8840

#5 , 22 sep 2018 09:07

Neem contact op met de gemeente: als de weg leidt naar een bos en vroeger alleen diende om dieren en tractor naar en van de wei te rijden, dan mag daar nu niet met personenwagens over gereden worden . Vraag of de gemeente een signalisatie kan zetten dat enkel voetgangers, ruiters en fietsers door mogen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 sep 2018 09:24


Als de erfdienstbaarheid 30 jaar lang niet meer gebruikt is, dan kan bevrijdende verjaring gelden.
Volgens welke wettekst?
Art. 2262 BW.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

tira00
Berichten: 929

#7 , 22 sep 2018 18:52


Als de erfdienstbaarheid 30 jaar lang niet meer gebruikt is, dan kan bevrijdende verjaring gelden.
Volgens welke wettekst?
Art. 2262 BW.
Ben geen gerechtskenner, maar ooit persoonlijk meegemaakt dat het lijdend erf dit wou inroepen voor onze erfdienstbaarheid van doorgang.
Blijkbaar is dat toch niet zo simpel want behalve hun dreigen erover hebben ze nooit geen wettelijke stappen ondernomen.
Daarom blijf ik twijfelen of een erfdienstbaarheid van doorgang wel kan vervallen.
Is het wel een zakelijke rechtsvordering of een persoonlijke rechtsvordering (is altijd op een perceel, niet op persoon) ?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”