verhuurd appartement waterschade aan onderbuur

Nicolasvdh
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verhuurd appartement waterschade aan onderbuur

#1 , 10 sep 2018 16:11

Mijn case is als volgt.

Ikzelf ben eigenaar van een appartement op de derde verdieping. In april 2018 hebben wij in mijn appartement dat verhuurd is een nieuwe douche geplaatst en getest op lekken. Deze was toen volledig in orde.

5 Maanden later, ondertussen 2 weken terug, is er in het appartement op de tweede verdieping (onderbuur) waterschade zichtbaar geworden. Zijn plafond was doorweekt en er lekte water uit de deurlijsten. De concièrge van het gebouw heeft mij (eigenaar) verwittigd een week na de waterplekken zichtbaar waren omdat ze bleven verergeren. Ik ben dan ter plaatse komen kijken en zag dat de siliconen die de douche afkitten niet meer voldoende functioneerden en dus water lekten, dat zo zijn weg kon vinden in de muur. Ook aan de kraan kon er water insijpelen door de valse wand (kraan zelf was dus niet defect). Dit zijn volgens mij allemaal lekken ten gevolge van slijtage. De bewoners lieten mij zelf weten dat zij soms de siliconen heel hard afschrobben met een tandenborstel.

Ondertussen heb ik als eigenaar alles opnieuw afgekit en enkele dagen later was het water gestopt met lekken bij de onderbuur en is dus het probleem opgelost. De vraag is nu: "wie is hier aansprakelijk en welke brandverzekering moet de schade betalen'. De huurders hebben een wettelijke verplichting in hun huurcontract om zelf een brandverzekering af te sluiten en er is ook een brandverzekering voor het gebouw, die ik als eigenaar mee betaal in de algemene kosten.

Belangrijke info: het waterlek was te zien onder de douchebak als je de 'covertje' erafnam dat met magneten vasthangt, maar er is nooit water onder de bak uitgestroomd. het is dus niet onlogisch dat ze dat zelf niet hebben opgemerkt.

Graag jullie mening over wie aansprakelijk is, want naar mijn insziens is slijtage de verantwoordelijkheid van de huurders.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 10 sep 2018 16:16

Slijtage is in principe voor de verhuurder, niet de huurder, maar kleine herstellingen zoals siliconen zijn de verantwoordelijkheid van de huurder. Noem het dus zeker geen "normale" slijtage, dat is juridisch gesproken glad ijs.

Lijkt me wel sterk dat je op 5 maanden goed aangebrachte silicone kan wegschrobben. Ofwel heeft de huurder inderdaad agressieve poetsmethodes gebruikt, ofwel was het van in het begin toch niet goed afgekit.
"sowieso" schrijf je zo.

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 10 sep 2018 17:07

Slijtage is in principe voor de verhuurder, niet de huurder, maar kleine herstellingen zoals siliconen zijn de verantwoordelijkheid van de huurder. Noem het dus zeker geen "normale" slijtage, dat is juridisch gesproken glad ijs.

Lijkt me wel sterk dat je op 5 maanden goed aangebrachte silicone kan wegschrobben. Ofwel heeft de huurder inderdaad agressieve poetsmethodes gebruikt, ofwel was het van in het begin toch niet goed afgekit.

...........En het feit dat ook de kraan niet goed afgekit was, lijkt in die richting te wijzen.
Alleszins de eigen brandverzekering (of blokpolis) aanspreken dus; hebt u trouwens zelf die douche geplaatst, of laten plaatsen ? In voorkomend geval kan m.i. ook de plaatser aangesproken worden. De kans is groot dat trouwens de brandverzekering dit ook zal doen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”