verslag algemene vergadering

sec052
Topic Starter
Berichten: 29

verslag algemene vergadering

#1 , 31 mar 2008 11:44

Beste deskundigen,

De notulen van de vergadering bevatten heel wat foutieve gegevens. Zo ontbreken bijlagen, worden in één punt verschillende resultaten opgenomen betreffende de stemmingsopname, staan geen gestelde vragen of antworoden in het verslag.

Naar mijn informatie heb ik een maand de tijd in de hoedanigheid als medeëigenaar om mijn bemerkingen te formuleren. Hieronder de twee vragen/bedenkingen die ik hierbij heb.

1/ staat mijn mogelijkheid naar bemerkingen binnen de maand na ontvangst van het verslag ergens wettelijke bepaald ?
2/ indien uit mijn of andere bemerkingen zou blijken dat het verslag dient herwerkt: a/ op welke manier dient dit te gebeuren b/ mag de syndicus hier bijkomende kosten rekenen (nieuwe kopies, nieuwe verzendingskosten, ... ) naast de initiële kosten die ons hiervoor worden aangerekend ??

Beste dank voor uw visie terzake !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 31 mar 2008 16:52

Het verslag of de notulen van de algemene vergadering moeten een getrouwe weergave zijn van de besprekingen en vooral van de beslissingen. U beschikt over drie maanden, te rekenen van de dag van de AV om uw opmerkingen aan de syndicus over te maken. U kan bij ernstige gevallen binnen de drie maanden de bij de vrederechter een verzoek indienen om de beslissingen van de AV te vernietigen. In dit geval raadpleegt u best een advokaat.

sec052
Topic Starter
Berichten: 29

#3 , 31 mar 2008 17:57

Bedankt voor uw spoedig antwoord.
Kunt u mij ook zeggen naar welke wettelijke bepalingen ik hier mag antwoorden ? Ik neem aan dat die definitie ook wel ergens te achterhalen is, die is zeer allesomvattend.

Hernieuwde dank mij hierbij te willen helpen !

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 01 apr 2008 12:20

[quote="sec052"]Beste deskundigen,

De notulen van de vergadering bevatten heel wat foutieve gegevens. Zo ontbreken bijlagen, worden in één punt verschillende resultaten opgenomen betreffende de stemmingsopname, staan geen gestelde vragen of antworoden in het verslag.

Naar mijn informatie heb ik een maand de tijd in de hoedanigheid als medeëigenaar om mijn bemerkingen te formuleren. Hieronder de twee vragen/bedenkingen die ik hierbij heb.

1/ staat mijn mogelijkheid naar bemerkingen binnen de maand na ontvangst van het verslag ergens wettelijke bepaald ?

Neen! Tenzij de syndicus uw opmerkingen gegrond acht en hij op eigen initiatief overgaat tot het veranderen van de notulen ten opzichte van alle mede-eigenaars, zullen uw opmerkingen niets aan de volgens de syndicus geïnterpreteerde genomen beslissingen wijzigen. Het zal uw woord tegen dat van de syndicus zijn. Hij kan uw opmerkingen naast zich neerleggen aangezien de wet nergens spreekt over het protesteren van de notulen. Zij spreekt enkel over het aanvechten van de genomen beslissingen. In uw geval zou ik de syndicus een ter post aangetekende zending sturen met uw opmerkingen waarbij u stelt dat hij de notulen kosteloos binnen bv. de 2 weken dient aan te passen en toe te sturen naar alle partijen. Maak een voorbehoud dat wanneer hij dat niet doet, u overweegt om naar de rechtbank te stappen en dat hij in weerwil met uw kennisgeving toch overgaat tot het uitvoeren of niet uitvoeren van de volgens u onrechtmatig onregelmatig dan wel bedriegelijk genomen (lees: genotuleerde) beslissingen, alle nadelige gevolgen die hieruit zouden voortspruiten, ten zijne laste zullen worden gelegd.

Aangezien u aanwezig was tijdens de vergadering heeft u kennis genomen van de beslissingen op het ogenblik dat ze werden genomen wat maakt dat u binnen een vervaltermijn van 3 maanden, startende de dag van de vergadering, de beslissingen zal moeten aanvechten.

Vooraleer dit daadwerkelijk te doen zou ik toch eerst even navragen of u niet "alleen" staat maar of er ook andere eigenaars dezelfde mening zijn toegedaan of niet. Merkt u dat u geïsoleerd staat, dan denk ik dat het naar bewijslast toe zeer moeilijk zal worden.


[/b]

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 02 apr 2008 10:36

“Art.577-8...§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :...2° de beslissingen van de algemene vergadering te notuleren in het register bedoeld in artikel 577-10, § 3...Art.577-9...§ 2. Iedere medeëigenaar kan aan de rechter vragen een onregelmatige, bedrieglijke of onrechtmatige beslissing van de algemene vergadering te vernietigen of te wijzigen.Deze vordering moet worden ingesteld binnen drie maanden te rekenen van het tijdstip waarop de belanghebbende kennis van de beslissing heeft genomen. De medeëigenaar die op regelmatige wijze is opgeroepen, wordt geacht kennis van de beslissing te hebben genomen op het tijdstip waarop ze door de algemene vergadering is goedgekeurd.”(Burgerlijk Wetboek).

Indien wordt aangetoond dat de syndicus een beslissing fout genotuleerd heeft dan kan hij die notulering aanvullen met een correctie.Doet hij dit niet dan is de genotuleerde beslissing ‘onregelmatig’ en te bestrijden overeenkomstig art.577-9,§2.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”