syndicus

Danny Lacoere
Topic Starter
Berichten: 4

syndicus

#1 , 28 mar 2008 18:50

Geachte ,
Ons huidige syndicus weigert een jaarlijkse algemene vergadering te beleggen Ik heb in de hoedanigheid als voorzitter een bijzondere algemene vergadering bijeengeroepen via aangetekend schrijven.Nu weigert de syndicus aanwezig te zijn.
De eventuele nieuwe syndicus wenst te beginnen met een schoone lei en heeft natuurlijk een overdracht nodig , we hebben nog steeds geen afrekening gekregen van het werkjaar 2006 en natuurlijk ook niet van 2007.
Ik ben ten einde raad en zou graag advies krijgen welke stappen ik kan ondernemen
Groeten en dank op voorhand
Danny

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 28 mar 2008 23:51

Geachte ,
Ons huidige syndicus weigert een jaarlijkse algemene vergadering te beleggen Ik heb in de hoedanigheid als voorzitter een bijzondere algemene vergadering bijeengeroepen via aangetekend schrijven.Nu weigert de syndicus aanwezig te zijn.
De eventuele nieuwe syndicus wenst te beginnen met een schoone lei en heeft natuurlijk een overdracht nodig , we hebben nog steeds geen afrekening gekregen van het werkjaar 2006 en natuurlijk ook niet van 2007.
Ik ben ten einde raad en zou graag advies krijgen welke stappen ik kan ondernemen
Groeten en dank op voorhand
Danny
Beste, ik zou u een aantal mogelijkheden kunnen aanreiken. Ik beperk evenwel m'n tussenkomst op het forum. Mijns inziens kan best navolgende pad worden bewandeld: Vooreerst: heeft u vooraleer zelf de vergadering bijeen te roepen (opgelet u dient aan bepaalde voorwaarden te voldoen wil u zelf een vergadering rechtsgeldig samen roepen! Zo heeft u o.a. minstens 20% van de totale aandelen nodig en zelfs dan kunnen de statuten nog strengere bepalingen voorzien) aan de syndicus expliciet gevraagd om een vergadering te organiseren? Zo ja, heeft u duidelijk schriftelijk de dagordepunten opgegeven waarover dient te worden beslist? Heeft u dit vervolgens via een ter post aangetekende zending gedaan (bewijslast)? Indien u op alles ja antwoordt, dan kan artikel 577-9 §3 B.W. worden ingeroepen en ik citeer het B.W.: "Iedere medeëigenaar kan eveneens aan de rechter vragen, binnen een termijn die deze laatste vaststelt de bijeenroeping van een algemene vergadering te gelasten ten einde over een door voornoemd medeëigenaar bepaald voorstel te beraadslagen, wanneer de syndicus verzuimt of onrechtmatig weigert zulks te doen." Zo zal de vergadering van rechtswege worden samengeroepen.

Tijdens deze vergadering kan dan de huidige syndicus worden ontslagen en de nieuwe onmiddellijk aangesteld. Indien niet aan deze voorwaarden voldaan, dan lijkt me het best dat u dit vooralsnog doet. Ik raad u o.a. ifv de overdracht van de dossiers (volgens zowel de wettelijke taken als de deontologie binnen het beroepsinstituut dient een uittredende syndicus zonder retentierecht alle stukken, gelden,... aan de opvolger door te geven zoniet kan hij daartoe op straffe van het betalen van een dwangsom per dag vertraging toe worden verplicht), opmaak en afgifte afrekeningen,... aan om bijkomend een aantal belangrijke zaken op de agenda op te nemen. Deze punten en de gang van zaken volledig toelichten zou ons hier te ver leiden. Indien gewenst kan jullie VME op mijn diensten beroep doen. Alvast succes.

Danny Lacoere
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 29 mar 2008 11:24

Geachte ,
Ik voldoe aan alle voorwaarden van U antwoord .Ik heb een aangetekend schrijven gestuurd voor een bijzondere algemene vergadering.
In onse laatste AV van 10/06/2006 schrijft de syndicus oa:
-)Als syndicus wordt benoemd voor de duur van één jaar de heer X
-)Datum voor volgende vergadering zal begin maart 2007 in overleg met het bestuur..
-)er wordt gevraagd om de rekeningen van het jaar 2006 samen met de uitnodiging van de AV in 2007 op te sturen.
Sedert 2002 heeft de huidige syndicus altijd belooft , maar nog geen enkele belofte waar gemaakt.
Nu heeft hij een brief gestuurd aan alle eigenaars
-)De door de heer Danny Lacoere voorziene bijzondere algemene vergadering van zaterdag 29.03.2008 kan op deze dag niet plaats vinden.
-) Op zaterdag 26 april 2008 zal de JAARlijkse algemene vergadering voor de dienstjaren 2006 en 2007 plaats vinden
Nu als voorzitter van raad van bestuur ben ik en hij weet dat zeer goed op deze datum in het buitenland (reis)
Groeten Danny

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 29 mar 2008 12:39

Geachte ,
Ik voldoe aan alle voorwaarden van U antwoord .Ik heb een aangetekend schrijven gestuurd voor een bijzondere algemene vergadering.
In onse laatste AV van 10/06/2006 schrijft de syndicus oa:
-)Als syndicus wordt benoemd voor de duur van één jaar de heer X
-)Datum voor volgende vergadering zal begin maart 2007 in overleg met het bestuur..
-)er wordt gevraagd om de rekeningen van het jaar 2006 samen met de uitnodiging van de AV in 2007 op te sturen.
Sedert 2002 heeft de huidige syndicus altijd belooft , maar nog geen enkele belofte waar gemaakt.
Nu heeft hij een brief gestuurd aan alle eigenaars
-)De door de heer Danny Lacoere voorziene bijzondere algemene vergadering van zaterdag 29.03.2008 kan op deze dag niet plaats vinden.
-) Op zaterdag 26 april 2008 zal de JAARlijkse algemene vergadering voor de dienstjaren 2006 en 2007 plaats vinden
Nu als voorzitter van raad van bestuur ben ik en hij weet dat zeer goed op deze datum in het buitenland (reis)
Groeten Danny
Wanneer vindt conform de statuten normaal jullie jaarlijkse algemene vergadering plaats? Indien deze datum nooit werd gewijzigd tijdens een vergadering, dan heeft de syndicus niet de minste vrijheid om de dag van de vergadering zelf te bepalen noch eenzijdig te wijzigen. Sanctie wanneer hij dit wel doet = mogelijke nietigheid van de vergadering (ik heb hier rechtspraak rond). U zou dus, als deze vergadering op 26/04/2008 zou doorgaan, deze nadien kunnen aanvechten. Maar als ik van u was zou ik niet zo lang wachten. Op basis van hetgeen ik meldde heeft de syndicus immers geweigerd om op uw vraag in te gaan. U kan dus in se zelf aan de rechtbank vragen de vergadering samen te roepen.

Danny Lacoere
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 29 mar 2008 16:14

Geachte ,
Dank u voor het antwoord
ik zal binnen kort antwoorden hoe het is verlopen
vriendelijke groeten Danny

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”