Buren: loslopende geiten.

Stephanieken
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Buren: loslopende geiten.

#1 , 24 aug 2018 15:42

Halo iedereen.

Verhaal:
We hebben sinds nu ong 2 jaar een boerderij gekocht.
Eerst kwamen we goed overeen met de buren in kwestie.
Maar dat is helemaal verandert na ze hun huur huis gekocht hebben met aanpalende grond aan ons stuk.

Ons domein is omheind met draad. ( soort vergelijkbaar met schapen draad)
Hun veld hadden ze toen niet omheind.

Gevolg hun paard schruurde tegen onze draad waardoor we schade elke dag hadden aan onze omheining. We hebben ze toen meermaals op gewist dat hun paard tegen ons draad schuurd, maar dit werd door hun van de tafel geveegd.
Tot op een moment dat 1 van onze pony's een stuk ijzer ( waarmee draad bevestig is aan de palen) in haar hoef zat. Gevolg gat in de hoef en tot bloedend toe.

We wouden er toen vriendelijk en beleefd er over praten dat het zo niet meer kan en er een oplossing voor moet komen. Jammer genoeg werd ze enorm kwaad. Kort om als puntje bij paaltje kwam en zware schade opliep aan onze omheining ze zelf weigerde om er iets aan te doen eveneens als samen een oplossing te zoeken voor het probleem.
Uiteindelijk heeft ze haar paard opgesloten tot ze deels aan onze kant hun omheining konden zetten.

Probleem nu:
Nu staat hun stuk dus wel omheind voor inderdaad de paarden maar nu erger ik me er wat aan dat ze hun geiten ook op het veld laten en deze dus door onze draad op ons domein komen.
Gevolg weer schade aan de omheining.
Weer geprobeert om dit de melden en er over te praten zonder succes.

We hebben hierdoor het gevoel dat we onze honden moeten beperken van dat stuk want kan anders wel eens slecht aflopen.

Ik vind het vreselijk jammer dat ze er niets aan doen en elke keer we hun erover aanspreken we worden aangevallen. Alsook worden we straal genegeerd.

Wat kan ik nog doen aan dit probleem?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 24 aug 2018 17:15

Elke tuin moet voldoende en duurzam omheind zijn (met eigen draadwerk) om eigen dieren en kleinvee binnen te houden. Omheining voor paarden moet zelfs tot een halve meter afstand staan van de perceelsgrens omdat de paarden anders de planten/omheining van de buren kunnen beschadigen. Kleinvee zoals schapen en geiten: dan moet er rastergaas staan. dus de buur moet niet op uw omheining rekenen, maar er zelf zetten.
Stuur een AS naar de buren met verwijzing naar artikel 88 van het veldwetboek, daaruit blijkt dat als hun dieren uw grond, omheining of aanplanting beschadigen dit onderwerp kan uitmaken van een boete. Dat u foto's neemt van hun dieren op uw erf en dat u vanaf nu klacht neerlegt bij de politie als dit alsnog gebeurt:

(1)<ORD 2014-05-08/54, art. 118, 010:

Art. 88.Met geldboete van vijf tot vijftien frank worden gestraft :

Het misdrijf gepleegd op bezaaid land of op land waarvan de oogst niet is ingezameld of binnen een besloten landelijk erf, wordt gestraft met geldboete van tien frank tot vijftien frank en eventueel met gevangenisstraf van één dag tot twee dagen.
3° Zij die vee of pluimgedierte, van welke soort ook, waarvan zij eigenaar of houder zijn, op andermans eigendom laten loslopen.
Het misdrijf gepleegd binnen de omheining van een woning, hetzij op bezaaid land of op land waarvan de oogst niet is ingezameld, hetzij binnen een besloten landelijk erf, wordt gestraft met geldboete van tien frank tot vijftien frank en eventueel met gevangenisstraf van één dag tot twee dagen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 24 aug 2018 17:24

Als er nog een geit op jullie grond komt, sluit dan het gat, zodat dat beest niet terug kan, tenzij met de uitdrukkelijke belofte (op papier) van een degelijke herstelling

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 24 aug 2018 19:41

goed idee van mava. En eventueel veeweyde bellen dat er een geit is gevonden.

jef007
Berichten: 1679

#5 , 24 aug 2018 21:02

of een moslimfamilie voor een laat offerfeest

Stephanieken
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 aug 2018 10:21

Badankt voor de antwoorden.
Bedankt eylis daar ben ik wel wat mee.

Aan mava105 dat heb ik ook al geprobeerd enkel maken ze dan een ander gat in de omheining en krijg je geen tijd voor ze te pakken.

Stephanieken
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 aug 2018 16:04

Het ergste wat kon gebeuren is dus gebeurt. Men honden hebben een geit gepakt die op ons domein liep.
Buren zijn razend nog thans hadden we ze meer maals verwittigd... Kan dit voor problemen zorgen of?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 28 aug 2018 16:18

Uw honden doe op uw terrein wat ze willen. Die geit was daar een indringer en honden zagen dat ook zo.

jef007
Berichten: 1679

#9 , 28 aug 2018 16:48

zijn de geiten voorzien van een geregistreerd oormerk?

ik dacht : blauwe kleur voor geiten en oranje voor schapen

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 28 aug 2018 17:32

Zie een hond die kleuren wel en indien ja, weet hij dan welke kleur bij welke soort.

Stephanieken
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 aug 2018 21:07

De politie is geweest en er word enkel een pv op gestelt ze zouden ook duidelijk hebben gemaakt dat de buren in kwestie in fout is en een draad moeten spannen. Voor de rest word er via hun niets meer aan gedaan. ( dit heb ik ook na gevraagt) ook gewoon als klacht word er via hun niets aan gedaan.
De geiten van hun hebben geen oormerk... Zelf hebben we kleine schapen ras zitten en onze honden lopen gewoon vredig tussen de dieren zowel paarden pony's als kippen en de schapen. Dus denk wel dat ze weten welke niet van ons zijn... Dus kortom dat ze weten welke in hun " pak, roedel" zit.

tira00
Berichten: 929

#12 , 29 aug 2018 08:48

Dus denk wel dat ze weten welke niet van ons zijn... Dus kortom dat ze weten welke in hun " pak, roedel" zit.

Neen, dat weet een hond niet.
Tv zever van een Amerikaanse/Mexicaanse filmster.
Honden leven zelfs niet in een groep, zijn geen groepsdieren, volgens recente (eigenlijk al 20 jaar geleden ontdekt) wetenschappelijke onderzoeken.
Of uw hond bijt op vee of hij bijt er niet naar.
Persoonlijk vind ik het heel raar dat ze de geiten aanvallen en uw schapen niet.
Klopt dit verhaal wel?

eylis
Berichten: 8837

#13 , 29 aug 2018 09:10

tira, of de honden nu een welkomstBBQ hielden voor de bezoekende geiten of ze in hun achterbouten beten, de buurman was in fout. Hij moest er voor zorgen dat zijn geiten niet in de tuin van de buren binnen geraakten. De politie was er formeel over, dus case closed. En geheel terzijde: honden reageren op geuren en beweging. Een bokkend geval dat anders ruikt binnen hun terrein wekt zeer waarschijnlijk geen sympathie op.

Stephanieken
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#14 , 29 aug 2018 10:34

Dus denk wel dat ze weten welke niet van ons zijn... Dus kortom dat ze weten welke in hun " pak, roedel" zit.

Neen, dat weet een hond niet.
Tv zever van een Amerikaanse/Mexicaanse filmster.
Honden leven zelfs niet in een groep, zijn geen groepsdieren, volgens recente (eigenlijk al 20 jaar geleden ontdekt) wetenschappelijke onderzoeken.
Of uw hond bijt op vee of hij bijt er niet naar.
Persoonlijk vind ik het heel raar dat ze de geiten aanvallen en uw schapen niet.
Klopt dit verhaal wel?
Ja hoor klopt. Kun je net vergelijken met onze katten hoor. Geen probleem met onze katten maar een andere kat das op zo leuk die jagen ze weg.
Dus klopt deels je uitspraak niet.
Daarbij hoef ik me daarin niet te verantwoorden. En heeft dit niets te maken met het probleem.

tira00
Berichten: 929

#15 , 29 aug 2018 10:44


Ja hoor klopt. Kun je net vergelijken met onze katten hoor. Geen probleem met onze katten maar een andere kat das op zo leuk die jagen ze weg.
Dus klopt deels je uitspraak niet.
Daarbij hoef ik me daarin niet te verantwoorden. En heeft dit niets te maken met het probleem.
Neen,dat komt omdat vreemde katten snel weg rennen als ze een vreemde hond zien.
Kan best dat die hond thuis een kat gewoon is: het is het snel weg rennen dat de hond triggert.
En neen je hoeft je niet te verantwoorden, maar honden die eigen vee gewent zijn jagen meestal niet op "vreemd" vee.
Zij zijn lopende dieren gewoon.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”