Iets verkopen met vrijwillige verdeeldheid

Zonnebloempje
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Iets verkopen met vrijwillige verdeeldheid

#1 , 24 aug 2018 11:32

Mijn broer zus en ik bezitten een appartement dat aantal jaren geleden door ons 3 aangekocht werd. Nu willen we het verkopen . Om 1 of andere reden is 1 van de 3 tegen verkoop/verhuur van het appartement. Bij eventuele verkoop zal zij niet tekenen 2 andere wel, kan zij zonder reden een verkoop tegenhouden? Of kan men voorwaarden opleggen als zij bvb niet tekent dat zij appartement zelf moet kopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Zonnebloempje
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 aug 2018 11:43

Dankjewel voor het doorsturen van deze wettekst. Eerlijk gezegd vind ik het vrij ingewikkeld en maak ik eruit op dat er niet kan verkocht worden indien niet alle betrokken partijen akkoord gaan....
Mijn broer wint voor alle zekerheid info in bij zijn notaris ...

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 25 aug 2018 12:51

Enkel deze zin is van belang:
" Met het arrest van 20 september 2013 besliste het Hof van Cassatie dat artikel 815 van het Burgerlijk Wetboek niet van toepassing is op de vrijwillige mede-eigendom. "
Daarom moeten jullie alle drie akkoord zijn om te verkopen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Zonnebloempje
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 aug 2018 13:03

Mijn broer zus en ik bezitten een appartement dat aantal jaren geleden door ons 3 aangekocht werd. Nu willen we het verkopen . Om 1 of andere reden is 1 van de 3 tegen verkoop/verhuur van het appartement. Bij eventuele verkoop zal zij niet tekenen 2 andere wel, kan zij zonder reden een verkoop tegenhouden? Of kan men voorwaarden opleggen als zij bvb niet tekent dat zij appartement zelf moet kopen?
Ben er vergeten bij te vermelden dat mijn moeder die momenteel in rusthuis verblijft vruchtgebruiker is, en misschien wel zal tekenen voor verkoop, dus 3 (waarvan 1 vruchtgebruiker) wel 1 niet.. kan die ene persoon alles tegenhouden?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 25 aug 2018 13:10

Ja, aangezien het een vrijwillige aankoop was.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

adsummam
Berichten: 581

#7 , 25 aug 2018 17:01

Bij verkoop zal de handtekening van de vruchtgebruiker NIET gevraagd worden.
Het is natuurlijk wel beter als alles in ”peis en vrede” gebeurd.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”