Faillissement, overlast door niet onderhouden tuin geklasseerd gebouw.

Philippe Joseph
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Faillissement, overlast door niet onderhouden tuin geklasseerd gebouw.

#1 , 23 aug 2018 16:11

Situatie
We wonen al dertig jaar naast een geklasseerd gebouw met grote tuin.
Indertijd verzocht ik de bewoonster, een hoogbejaarde dame, enkele keren om haar tuin wat beter op orde te houden, vraag waar ze sporadisch aan voldeed. Maar meestal deed ik zelf het nodige.
Enkele jaren geleden, na het overlijden van de bewoonster, kwam het kasteeltje in handen van een immokantoor.
Die pleegden er tal van bouwovertredingen. Immokantoor ging failliet, zaakvoerder werd veroordeeld.

De laatste twee-drie jaar is de overlast door het niet onderhouden van de tuin onbeheersbaar geworden: takken groeien meters ver over (onbereikbaar qua hoogte), takken, klimplanten en ander onkruid verstoppen de dakgoten, bomen staan op omvallen (hangen in een hoek van 90°).
Politie oordeelt, net als wij, dat er sprake is van zware overlast en risico op schade of ongevallen.

- Wijkinspecteur politie heeft alle partijen al meerdere keren tevergeefs gecontacteerd.
- Curator stelt: er is geen geld in het faillissement, ik kan geen werken laten uitvoeren.
- Departement Omgeving van de Vlaamse overheid verzekert dat zij geen werken zullen laten uitvoeren op hun kosten. Er hangen ook overal bordjes “Verboden het domein te betreden”.
- Stadsbestuur stelt dat het privédomein betreft. Ze weigeren iedere hulp of advies, antwoorden zelfs niet op onze brieven en mails.
- Ik vroeg de brandweer of zij preventief vaststellingen kunnen doen ivm risico op stormschade. Zij antwoorden dat ze geen tuinexperts zijn en verwijzen weer naar het Stadsbestuur.

En zo loop ik al maanden rondjes.
We hebben nu onze rechtsbijstand aangesproken in de hoop dat zij iets in beweging krijgen.
Ik begrijp min of meer iedereens standpunt, maar wij blijven met een onoplosbaar kluwen, veel overlast en het risico op zware schade achter.
Wat kan ik in het beste geval van de Vrederechter verwachten? Dat hij nog een dwangsom oplegt? Daar schiet ik niet mee op: er zijn al tal van schadeclaims (niet betaalde aannemers) en dwangsommen (bouwovertredingen).

Eén van de vragen die ik de brandweer stelde: ik heb toch recht op een veilige woonomgeving? Draagt, vanuit dit gegeven, het Stadsbestuur ook geen verantwoordelijkheid?

Iemand die hier een mening over heeft waar ik iets mee aan kan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 aug 2018 17:37

Je hebt hopelijk toch al gehoord van de rechtbank? Als het niet vrijwillig kan opgelost worden, moet het maar kwaadwillig, en zal de rechter wel de curator op zijn plichten wijzen . Hij is momenteel in de plaats gekomen van de eigenaar. Curator moet zijn verkoopprijs maar laten zakken om van het gebouw vanaf te raken.

Philippe Joseph
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 aug 2018 11:21

Ja, dat is de weg die we nu opgaan via onze rechtsbijstandverzekering.
Maar ik vermoed dat de curator het gebouw zoals het nu erbij staat (volledig vervallen en leeggehaald, plus nog alle dwangsommen en schadeclaims) zelfs niet gratis kwijt kan. Hij kan niet verplicht worden dit uit eigen middelen te betalen.
Ik vind vooral ook onbegrijpelijk dat het Stadsbestuur hier geen enkele verantwoordelijkheid dient op te nemen.
Het probleem aan de perceelgrens is er evengoed aan de straatkant: het voetpad is volledig onbruikbaar, takken hangen meters ver over de rijbaan.
Stadsbestuur negeert daar haar eigen GAS reglement, en is volgens mij zelfs nalatig.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 aug 2018 11:30


Maar ik vermoed dat de curator het gebouw zoals het nu erbij staat (volledig vervallen en leeggehaald, plus nog alle dwangsommen en schadeclaims) zelfs niet gratis kwijt kan.

.
Die dwangsommen en schadeclaims die blijven in het faillissement, daar maakt de curator zich geen zorgen over, ik denk dat enkel de stad die deze tuin voorlopig er iets moet aan doen, maar je kan moeilijk iemand verplichten om zijn tuin te onderhouden, distels hoef je zelfs niet meer te verdelgen, voor de vele soorten vlinders en vogels .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 aug 2018 16:27

Idem hier in Leuven. Bijna dagelijks moet ik voorbij een grote kasteeltuin, met middenin een nog bewoonde, maar niet onderhouden villa (kasteeltje) Een groot deel van de bomen in het park zijn rot en ziek, en de stuiken hebben vrije groei.
Bij iedere storm liggen er grote takken op de rijweg. Eigenaars vertikken het er iets aan te doen, nadat ze een negatief advies kregen van de stad voor een verkaveling van het park in een 30-tal grote bouwperselenpenselen. Het werd geweigerd omdat het in parkgebied ligt.
Vorig jaar is er een boomkapper een 10 tal bomen komen omkappen die te dicht bij de straat stonden en een gevaar vormden voor de openbare weg, maar verder blijven ze staan, en blijven ze maar omvallen bij iedere stevige wind. Die boomkapper werkt in opdracht van de stad, na een gerechtelijke procedure.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 06 sep 2018 17:16

Bij overlast en gevaar openbare veiligheid kan gemeente wel ingrijpen kosten voor curator / faling.

Philippe Joseph
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 sep 2018 11:58

Stadsbestuur vindt klaarblijkelijk dat het begrip "openbare veiligheid" hier niet van toepassing is, omdat een deel van de perceelgrens tussen twee eigendommen loopt: ons huis en het kasteeltje dat in de faling zit (aan de straatkant is het probleem even groot, maar ook daar doen ze er niets aan).
Stadsbestuur weigert met ons te praten. Brieven of mails worden niet beantwoord. (kan dit zomaar?)
Departement Omgeving houdt het domein afgesloten, Stadsbestuur negeert ons, curator zegt dat er geen geld in het faillissement zit en dat hij de tuin niet op eigen kosten zal laten opruimen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 10 sep 2018 12:51

De verkiezingen komen eraan. Probeer eens een journalist van een krant te overtuigen eens te komen kijken en erover te schrijven.
Daar zijn politici in deze periode zeeeeer gevoelig aan.

Philippe Joseph
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 sep 2018 14:29

Is ook al door mijn gedachten gegaan.
Of de politieke oppositie. Hoewel, in een plattelandsgemeente waar dezelfde partij al altijd de burgemeester leverde, zal dit laatste niet veel indruk maken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”