ladderrecht

flyerke136
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

ladderrecht

#1 , 23 aug 2018 13:18

Ze gaan naast mijn deur bouwen en zouden een stelling zetten op ons paadje (ladderrecht). Moeten ze steeds onze doorgang vrij laten of niet? Mijn vrouw en ik passeren daar geregeld met onze (motor)fiets maar als er daar een stelling staat kunnen we niet meer aan onze stal waar de fietsen staan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 23 aug 2018 13:30

Ten eerste zou ik willen vermelden dat voor nieuw te bouwen constructies het ladderrecht niet van toepassing is. Men moet het gebouw zo ontwerpen dat men de stijgers, stellingen, bouwkranen enz op eigen terrein kan plaatsen.

De wet spreekt over bestaande situaties, nergens wordt er beschreven dat het ladderrecht van toepassing is op nieuwe gebouwen.

"""
Art. 31. De eigenaar van een niet gemene levende haag of een niet gemene muur is gerechtigd, buiten de tijd dat de vruchten te velde staan, het erf van zijn nabuur te betreden om de haag te korten, te snoeien, het snoeisel weg te halen, de muur te herstellen of te onderhouden. Indien dit erf afgesloten is, moet overgang gevraagd worden aan de nabuur, die de plaats daarvoor naar keuze kan aanwijzen. In geval van weigering moet het erf betreden worden op de minst beschadigbare plaats en behoudens vergoeding van veroorzaakte schade.
"""


Je mag dus niet zomaar andersmans grond gebruiken om een nieuw gebouw neer te plaatsen.

Los van bovenstaande laten we uiteraard het gezond verstand zegevieren... Beter een goede buur...
Indien jullie overlast hebben van het ladderrecht dient dit door te tegenpartij vergoed te worden of dienen zij met een oplossing te komen.

flyerke136
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 aug 2018 12:11

Ze bouwen tot tegen mijn eigendom, naast mijn huis loopt nog een pad van 1m20 waarvan er eigenlijk maar 1m van ons is. Als ze goodwill tonen dan is er niks aan de hand maar met 1m is het nipt om met mijn moto naar achter te gaan (maar ik heb maar recht op 1m, dat pad is mss al 40 jaar 1m20 ma soit). De eigenaar zou liever een strook gras van 3 meter tussen ons en zijn huis gelaten hebben maar hij moet zo dicht mogelijk tegen de rooilijn bouwen van de gemeente. Dus voor de binnensteen is er geen probleem maar voor de buitensteen en deze dan eventueel op te voegen zal hij een stelling moeten plaatsen op mijn paadje. Goed dat ik ook nog rechten heb als ze mij eventueel het leven zuur zouden maken. Bedankt voor de snelle respons.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 24 aug 2018 16:33

Dan moet hij maar en stelling laten plaatsen waar je onderdoor kan met uw moto en/of fiets. Daarvoor is die 1.20 meter ruim voldoende.
En heb jij wel 1.00 m nodig om met uw moto door te kunnen? Je hebt toch een motorrijbewijs? Die doorgang is er natuurlijk enkel maar als je nuchter bent. :lol:

flyerke
Berichten: 2

#5 , 25 aug 2018 11:18

Ik heb een motorrijbewijs. Met mijn spiegels omlaag geklapt heb ik 93 cm in de breedte met mijn spiegels omhoog 86cm, dus das geen probleem.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”