mede-eigendom

flikka
Topic Starter
Berichten: 1

mede-eigendom

#1 , 26 mar 2008 13:02

Beste,

ik ben voor 1/5de medeeigenaar van een huis en een stuk land. Ik wil nu graag mijn deel verkopen. De overige eigenaars willen de echte waarde van mijn deel niet geven. Daarom wil ik het verkopen aan iemand anders.
Mijn vraag: kan ik 1/5de deel van een huis in onverdeeldheid verkopen?

met dank voor jullie antwoord,
vriedelijke groeten,
F

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 26 mar 2008 19:10

Ik dacht van niet.

U kunt hen dwingen om openbaar te verkopen (of om U uit te kopen aan uw voorwaarden).

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 28 mar 2008 10:53

“Art.544.Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te BESCHIKKEN...Art.1598.ALLES wat in de handel is, kan verkocht worden wanneer geen bijzondere wetsbepalingen de vervreemding ervan verbieden” (Burgerlijk Wetboek).

Het 1/5de deel van het huis is uw eigendom,een huis is in de handel en geen bijzondere wetsbepalingen verbieden de vervreemding ervan.

U kan dus over uw eigendom,zijnde 1/5de deel van het huis,BESCHIKKEN op de meest volstrekte wijze(=verkopen,schenken...).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”