Overlast muizen/Afval buren

wideeyedkey
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Overlast muizen/Afval buren

#1 , 19 aug 2018 12:39

Wij(inclusief meerdere mensen uit onze straat) hebben last van muizen of ratten(geen dierenexpert) waarvan we zo goed als zeker zijn dat ze van mijn directe buur komen.

We hebben al gemerkt dat onze directe buren bij het ophalen van het afval nooit zakken buiten zetten en hun tuin staat voor 1/3de vol met zwarte afvalzakken. We hebben in de straat nog nooit last gehad hiervan tot dit gezin in onze straat kwamen wonen.

Een bijkomend probleem is dat deze muizen nu binnen zijn gekomen en zich in onze oven/kookfornuis hebben genesteld. We kwamen dit te weten omdat bij het gebruik van de oven een zware ammoniak geur bovenkwam. We hebben de oven/kookfornuis open gedaan en ze hebben in de isolatielaag rondom de oven zich genesteld. De muizen zelf hebben we niet gevonden aangezien het onmogelijk is om heel die isolatieloog van de oven te doen zonder de bedrading van het kookfornuis te beschadigen en door het gebruik van de oven neem ik aan dat die niet meer leven. Het deel van de isolatie laag dat open is zit vol met muizenstront/muizenurine.

Mijn vraag is nu wat ik hier aan kan doen. Ik ga morgen al bellen naar de dienst volksgezondheid om dit te melden. Maar kan ik ook iets doen i.v.m. de oven/kookfornuis en mijn buren hiervoor aansprakelijk stellen? Ik neem aan dat dit moeilijk gaat zijn aangezien ik niet direct kan bewijzen dat de muizen of ratten hier zijn door het feit dat de buren hun afval in zwarte zakken in de tuin laten liggen.

Alvast dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 19 aug 2018 14:36

Vredegerecht.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

wideeyedkey
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 aug 2018 14:59

Heeft het wel nut om naar de volksgezondheid te bellen? We hebben geen harde bewijzen dat het door hun afval berg in de tuin komt dat de muizen er zijn.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 19 aug 2018 15:17

Neen, maar de muizen zijn er wel, dus de ongezonde situatie is er sowieso.

Hebt uzelf al iets ondernomen tegen het ongedierte? Doet de gemeente iets aan dergelijke problemen, ongeacht de oorzaak? Er zijn gemeenten die tussenkomen, gaande van vergif ter beschikking stellen tot effectief zelf vallen en/of vergif op professionele manier aanbrengen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”