Aanpassen perceelgrenzen

bgf324
Topic Starter
Berichten: 2

Aanpassen perceelgrenzen

#1 , 15 aug 2018 22:58

Beste,
Ik weet niet of volgende vraag hier op zijn plaats is.

2 jaar geleden kochten mijn partner en ik het blauw omrande perceel (nr 926). Dit is het laatste perceel bouwgrond in de straat. Verderop liggen nog enkele percelen landbouwgrond.
Naast ons ligt 1 groot stuk grond, dat door een landbouwer uit de buurt wordt bewerkt. Het ziet er uit als 1 stuk grond, doch bestaande uit percelen 908 en 813. De landbouwer in kwestie is eigenaar van perceel 813, zijn zoon is dan weer eigenaar van perceel 908.

Het probleem met onze grond is de vreemde hoek achteraan. Voor ons is dit eigenlijk een verloren stuk. Recentelijk vernamen wij dat de landbouwer ook verveeld zit met die hoek. Elke hoek in een perceel is voor een landbouwer namelijk een verliespost.

Wijzelf zijn voorstander van een rechtrekking zoals de rode lijn aangeeft. (Vooraan willen we ons perceel iets breder maken. Dit is onderhandelbaar.)*
Hierdoor zouden de grenzen van 3 percelen moeten aangepast worden. Een optie ‘B’ voor ons is de groene lijn. Hier zijn er slechts 2 betrokken partijen.

We vroegen ons af of er groot verschil zal zijn registratie- en notariskosten tussen beide opties?
Zijn er praktische bezwaren tegen deze 'correctie' van de perceelgrenzen?


* noot: Ik weet dat het hier niet om bouwgrond gaat, en dat dit kleine stukje in principe dus niet vertuind mag worden. Het is ook niet mijn bedoeling om op dit stukje verharding aan te brengen.



Alvast bedankt voor de reacties,



https://image.ibb.co/g1mbwU/perceel.png
Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 aug 2018 09:21

1. De hoek waarvan sprake is een stompe hoek; voor een landbouwer geen "echt" probleem.

2. Jij wenst je eigendom ook uit te breiden aan de straatzijde. In het geheel genomen ben jij hier de grote winnaar. In de toekomst creeer je hiermee een meerwaarde.

3. Landbouwers zijn meestal niet van gisteren en zullen wel doorhebben wat jij hiermee kan bereiken. Bijgevolg zal je hiervoor flink moeten betalen ... en niet aan de prijs van landbouwgrond.

4. De extra-kosten zullen zwaar doorwegen; landmeter, 2x registratie- en 2x aktekosten.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 16 aug 2018 09:41

En je zal een verkavelingsvergunning moeten hebben.

Reclame

bgf324
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 16 aug 2018 20:02

En je zal een verkavelingsvergunning moeten hebben.
De bouw van mijn toekomstige woning is reeds gestart op perceel 926. Mij is het nu enkel te doen om mijn tuin vooraan iets breder te laten lijken, bijvoorbeeld door een strook gras van 2 à 3 meter. Veel meer dan wat gras zaaien mag men toch niet doen op landbouwgrond.

Intussen heeft de boer ons zelf gecontacteerd met de vraag om eens samen te zitten "om die nutteloze hoek" weg te werken. Ik ben benieuwd naar zijn voorstel.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 aug 2018 08:42

Een landbouwer die jou vraagt om een "nutteloze" hoek weg te werken, heeft zijn eigen agenda.
Boer pas op je ganzen ...

tira00
Berichten: 929

#6 , 17 aug 2018 11:33

Een landbouwer die jou vraagt om een "nutteloze" hoek weg te werken, heeft zijn eigen agenda.
Boer pas op je ganzen ...
,

Inderdaad, boeren en hun land....

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 17 aug 2018 12:19

Toch lijkt het me een win-winsituatie.

Allen goed opletten dat de eerste win een beetje in evenwicht blijft met de tweede win...

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 aug 2018 12:45

Landbouwers een beetje kennende ( zelf landbouwer in bijberoep), zal de verkoper jou een prijs willen aanrekenen die weinig met gangbare landbouwgrondprijzen te maken heeft.
Jij bent vragende partij, de landbouwer verliest slechts peanuts.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”