vruchtgebruik voortuin

tompietje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

vruchtgebruik voortuin

#1 , 07 aug 2018 13:03

Goedemiddag,

ik heb een tijd geleden een appartement gekocht op de gelijksvloer, voor het appartement is er een open plaats van circa 4 op 6 meter, tussen stoep en voortuin(plaats) is er een muurtje van ong. 50 cm hoog.

In de akte van de notaris staat dat het vruchtgebruik heb over deze open plaats (voortuintje) en ik het muurtje mag afbreken en er autostaanplaats(en) van mag maken.. nu ben ik daar mee naar de gemeente gegaan maar zij zeggen dat dat niet toegelaten is omdat ik anders parkeerplaatsen afsnoep van de straat... kan dit zomaar?

ook staan er veel fietsen van de bovenburen op deze plaats, mag ik eisen dat deze fietsen hier niet meer mogen staan?

Mocht ik het niet kunnen gebruiken voor een autostaanplaats, mag ik deze dan helemaal naar mijn zinnen renoveren? beplanten, nieuwe tegels etc, en mag ik deze dan afbakenen zodat iemand anders hier geen toegang meer door heeft?


mvg Tom,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 07 aug 2018 13:07

Een voor tuin is een voortuin en geen parkeerplaats. Wetgeving gaat boven een contract.
U hebt wel het gebruiksrecht dus alle andere bewoners moeten daar uit blijven.
Dus best goed afsluiten ipv af te breken ( wat u mogelijk ook van stedenbouw niet had gemogen)

tompietje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 aug 2018 13:15

dank voor je snelle reactie,
ik noemde het voortuin, maar in princiepe is het niet meer dan een plaats voor het appartement waar enkel klinkers liggen... als ik er dan toch geen parkeerplaats van maken zou ik toch graag dat lelijk muurtje afbreken en er boompjes van dezelfde hoogte (50cm) plaatsen en die klinkers vervangen door een mooie terrastegel, kan er hier dan iemand lastig over doen?

Reclame

adsummam
Berichten: 581

#4 , 07 aug 2018 15:30

U hebt het gebruiksrecht maar dient zich ook te schikken naar :

B.W. Art. 577-7 § 1 1 ° b)

Ook :

https://ondernemingsdatabank.indicator. ... earch=Zoek (betaalmuur)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 07 aug 2018 16:25

Je zal het akkoord moeten hebben van de mede-eigenaars op een AV.
Weet niet of die gemeente nog een nieuwe vloer zal toelaten. Moet tegenwoordig waterdoorlatend zijn.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”