mede-eigendom - zwart werk

holzkamin100
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

mede-eigendom - zwart werk

#1 , 03 aug 2018 17:58

Ik ben eigenaar van een appartement van een gebouw met 6 partijen. Een iemand is een handige Harry en trekt alle klusjes, inmiddels ongevraagd, naar zich toe en laat zich royal daarvoor betalen. De andere mede-eigenaars hebben er geen zicht op omdat ze hier niet wonen. Het gaat zover dat bij een acute leidingsbreuk die we hadden, die "klusser" de spoed-loodgieter naar huis stuurt en het zelf fixt. Maar dan aan het driedubbele van de prijs van een loodgieter en zonder bewijs van de gemaakte kosten voer materiaal en dergelijke.
Verder heb ik als inwonende en zelfstandige ook een factuur nodig over de klussen die aan het gebouw worden uitgevoerd omwille van de belastingen. Ik breng een gedeelte daarvan in als werkgerelateerde kosten.

Kan ik weigeren om zwart werk nog verder toe te laten? Heb ik recht op een factuur en op officieel werk?
Alvast bedankt al voor jullie antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 03 aug 2018 18:04

En wat is de rol van de syndicus daarin?
Oefent u een beroep uit in dat gebouw of woont u daar?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

holzkamin100
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 aug 2018 10:04

Ik ben zelf de syndicus maar wel iemand zonder inspraken. Ik wordt door de eigenaarsgemeenschap alleen gelaten in het bespreken van die issues. Ze willen vooral geen gedoe en dat krijg je als je de kerel die zich alles toeeigent gewoon volgt. Ik volg niet maar sta dan alleen. Verder wordt de syndicus hier niet au serieux genomen: geen jaarlijkse vergadering (enkel sporadisch, geen verslag van de vergadering), niemand houdt zich aan de dingen die besproken werden op zo een vergadering. Omdat het kleinschalig is, "werkt" het nog op die manier. Maar zelf kan ik er niets aan doen. Ik heb mijn syndicustaak daarom neergelegd. Maar dat bekommert niemand dat nu de rekeningen niet betaald worden. Er is niemand die het nu oppakt en ik laat de boel tegen de muur lopen. De andere eigenaars hebben huurders die wel iets laten horen als het water afgezet wordt omdat de rekening niet is betaald.
Ik woon in dit gebouw en gebruik 1 van de twee slaapkamers als bureauruimte voor mij zelfstandige activiteit.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 04 aug 2018 12:14

Laat zelf de vrederechter een professionele syndicus aanstellen.
Met 6 appartementen is een syndicus wettelijk verplicht.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE


Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 04 aug 2018 19:27

Dat zwart werk al zeker doen stoppen. Mocht hij een ernstig ongeval tegenkomen - bv van een ladder vallen en invalide worden - zal hij van de VME een fortuin vorderen en krijgen.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 04 aug 2018 19:44

Intussen: geen factuur=niets betalen
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 04 aug 2018 20:17

Hopelijk hebt u als (ex) syndicus een verzekering van de VME?
Is er een blokpolis? wordt leuk als die niet betaald wordt.


Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”