Tuinschutting

Jeffrey87
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Tuinschutting

#1 , 01 aug 2018 19:08

Goedenavond,

Ik zit met een dilemma over mijn pas geplaatste schutting, en op internet kom ik niet achter de antwoorden die ik zoek.

Het verhaal is als volgt.

Toen ik in mijn huidige woning kwam, was de tuin gescheiden van de buurman middels betonnen paaltjes en prikkeldraad. Daar wij daardoor een stukje privacy miste en ons huisdier niet vrij kon rondlopen in de tuin, heb ik ervoor gekozen om een schutting te plaatsen.

Ik had de buren toentertijd al even niet gezien daar zij op vakantie waren.

Toen ik alle middelen in huis had heb ik nog even contact gehad met de buren over de plannen. Zij vonden het een mooie oplossing.

Ik heb ze laten weten dat het een keuze van mij was om de tuinen op deze manier te scheiden, en dat ze daardoor niet hoeven te betalen.

Ik heb de schutting, welke 40m lang is, bewust 10cm van de grens op mijn grond gezet. Ik heb dit gedaan omdat ik dan ook een paar “regels” kan opstellen. Zeg dat ik dit deels ook heb gedaan wegens een “voorgevoel” dat er nog wel eens onenigheid over de schutting kan komen. Maar dat terzijde.

Ik heb mijn buurman laten weten dat hij gerust een bloembakje eraan mag hangen of iets dergelijks, maar ik heb uitdrukkelijk laten weten dat er geen klimop langs mag komen, en dat er niet in geschroefd wordt om de levensduur niet onnodig in te korten.

Nu heeft mijn buurman buiten mijn weten om, over de hele lengte draad tegen de schutting aan geniet, om zo zijn klimplanten langs de schutting te laten groeien. De beplanting komt nu door en over de schutting en ik heb er zowat een dagtaak aan om dat steeds bij te houden.

Mijn vraag is nu kan en mag dat zomaar? Ik wil mijn buurman er graag op aanspreken maar wil graag weten of ik in mijn recht sta om hem te “verbieden” hier begroeiing langsop te laten groeien.

Met vriendelijke groet,

Jeffrey

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jeffrey87
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 aug 2018 19:23

Nog even aan toevoegen, de schutting lijdt ook onder het gewicht van de begroeiing. Ik heb deze al moeten verstevigen door over de hele lengte een extra paal in de grond te zetten. Ook deze kosten heb ik voor mijn eigen rekening genomen. Het totaal plaatje zit ondertussen ver over de 2000 euro heen, en ik wil ook graag jarenlang ervan kunnen genieten.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 aug 2018 22:04

De schutting staat volledig op jouw eigendom.
Bijgevolg mag de buur daar niets aan bevestigen.
Spreek er hem eerst over aan en wacht zijn reactie af.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 06 aug 2018 13:06

Ook eens lezen
https://inverde.be/content/supportpages ... de_wet.pdf

Een schutting die op uw grond staat is van u.
Uw buur mag daar totaal geen gebruik van maken. Niets ophangen en geen nagels in kloppen. Evenmin planten aan bevestigen. Planten moeten minstens 50 cm van de erfgrens worden geplant ( heesters en zo en een eigen haag). Dus de grond aan de andere kant die ook nog van u is daar moet hij ook afblijven ( in het kort).
Vrederechter is bevoegd.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 06 aug 2018 15:21

Wat heb je met de oude afsluiting gedaan? Kan hij zijn planten daar niet aan vastmaken?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”