Info plaatsen nieuwe gaskachel,+ het boren van een gat door de muur ,tegen rook en koolmonoxide .

Badman
Topic Starter
Berichten: 39

Info plaatsen nieuwe gaskachel,+ het boren van een gat door de muur ,tegen rook en koolmonoxide .

#1 , 29 jul 2018 13:11

Hallo allemaal,
Ik ben een mede eigenaar van een appartement in een appartementsblok met 7 appartementen. Nu ik heb een nieuwe gaskachel besteld en die man kan mij enkel een goedkeuring geven na het plaatsen van mijn kachel,als ik een gat laat boren door de muur van mijn appartement dit voor als er ooit eens iets moest gebeuren ,dus tegen rook en koolmonoxide,als ook een brandalarm. moet er geplaats worden.Nu moet ik hiervoor de toestemming hebben van mijn syndicus of in het ergste geval de andere mede-eigenaars hiervoor laten bijéén roepen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 29 jul 2018 13:30

Aangezien een gat boren door de gevel een wijziging is van de gemene delen is hiervoor de toelating vereist van de Vereniging van Mede-Eigenaars. Het punt dient ter stemming worden voorgelegd.
De syndicus heeft geen enkele bevoegdheid.

Ik vermoed dat het "gat" moet dienen om lucht aan te zuigen voor een goede verbranding en niet als evacuatie voor als er iets misloopt.
Dat een brandalarm verplicht zou zijn op een gasketel heb ik nog nooit gehoord of gelezen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Badman
Topic Starter
Berichten: 39

#3 , 29 jul 2018 13:49

Bedankt Thomas,
Tja volgens de installateur moet er in ieder geval een gat geboord worden,één van de dagen komt deze mijn nieuwe gaskachel plaatsen,en zoals u uitlegde is dit voor het aanzuigen van lucht(ik dacht ook koolstof....),een soort beveiliging.De gaskachel word aangesloten zoals vroeger aan de schouw,en dan om van de installateur een goedkeuring te krijgen moet dus dat gat gemaakt worden.Er zitten hier meerdere mensen met een gaskachel,geen enkele heeft zo'n gat in de muur ik zou nu de enige zijn,u begrijpt dat ik moeilijk nu alle eigenaars kan gaan raadplegen om een goedkeuring ,en dan binnen 5 maanden die installateur terugroepen om dat gat te boren,hij beweerde ook dat de verzekering niet zou tussenkomen als er iets gebeurt(ik ben van plan om te verhuren)als ik dat gat laat boren zou ik de enigen zijn in de blok die in orde is,bovendien beweerde de installateur dat als hij dit zou aan de nodige instanties zou doorgeven het gebouw zou afgekeurd worden.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 29 jul 2018 14:16

Welk type ketel is dat?
En welk type stond er voordien?
En welk type hebben de andere eigenaars.
Zijn alle ketels op een gemeenschappelijke schouw aangesloten?

Het probleem dat u hebt is gekend en een gevolg van dwaze wetgeving die geen rekening houdt met de verplichtingen eigen aan de gedwongen mede-eigendom.
zie bv: https://forum.livios.be/nl/technieken/c ... ppartement
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Badman
Topic Starter
Berichten: 39

#5 , 29 jul 2018 14:43

Het was een gewone gaskachel,10 jaar geleden toen ik mijn kachel liet nakijken vertelde men mij dit al,maar nu als deze vervangen word moet ik dat gat laten maken,simpel..kijk wij zijn maar met 7 eigenaars,onze syndicus legd niet ieder jaar een vergadering in,omdat er meestal toch niets te melden is,ik verwacht de volgende vergadering van de mede eigenaars in 2019 ,want tegen 2020 moet het dak geisoleerd zijn.Ik val de andere eigenaars nu niet zo graag lastig met dit,maar dan moet ik die installeur nog eens laten terugkomen bv in 2020 ..het gat zou ook mooi afgewerkt zijn,geen extreme uitsteeksels ofzo.Ik ben bijna zeker dat de andere bewoners hier met een gaskachel geen luchtaanvoer kanaal hebben,gewoon rechtstreek op de schouw zoals het bij mij altijd geweest is.IK vraag hier enkel om advies om eventuele gezever te vermijden,er word hier zoveel geboord en gedaan,dus...als ik dat gat zonder iemand te raadplegen laat maken,wat zouden de eventuele gevolgen voor mij zijn...in het slechtste geval

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 29 jul 2018 22:45

[quote="Badman"rechtstreek op de schouw zoals het bij mij altijd geweest is.[/quote]

Dat waren vroeger atmosferische kachels. Ik neem aan dat die nu niet meer geplaatst mogen worden omdat er al te veel doden gevallen zijn.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 jul 2018 10:03

Een gastoestel dat verse lucht aanzuigt uit de ruimte waar het staat is een type B toestel. Volgens de Vlaamse Wooncode is het inderdaad nodig, voor de veiligheid, dat er voldoende verse lucht kan aangezogen worden, met andere woorden, dat er onderverluchting is. Dus ja, een gat rechtstreeks naar buiten van minstens 15cm².

Je zou beter vragen aan jouw installateur om een type C toestel, die haalt de verse lucht van buiten de woning via de schouw (een concentrische buis word dan in de schouw geplaatst, en dan heb je aan-en afvoer in dezelfde schouw)

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 30 jul 2018 12:32

Een gastoestel dat verse lucht aanzuigt uit de ruimte waar het staat is een type B toestel. Volgens de Vlaamse Wooncode is het inderdaad nodig, voor de veiligheid, dat er voldoende verse lucht kan aangezogen worden, met andere woorden, dat er onderverluchting is. Dus ja, een gat rechtstreeks naar buiten van minstens 15cm².

Je zou beter vragen aan jouw installateur om een type C toestel, die haalt de verse lucht van buiten de woning via de schouw (een concentrische buis word dan in de schouw geplaatst, en dan heb je aan-en afvoer in dezelfde schouw)
In de meeste gevallen maakt dat het probleem nog veel erger omdat in de meeste oudere appartementsgebouwen de schouwen veel te klein zijn
qua diameter om die buizen in onder te brengen. Het volstaat soms dat één of twee appartementen condensatieketels plaatsen opdat de resterende schouwdiameter zo klein wordt dat de bestaande atmosferische ketels hun rookgassen niet meer wegkrijgen.
Alleszins blijft het probleem van TS dan hetzelfde: hij mag geen concentrische buis laten aanbrengen in een gemene schouw zonder voorafgaande toelating van zijn VME.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Badman
Topic Starter
Berichten: 39

#9 , 31 jul 2018 10:39

Ik heb een notaris aangesproken ,zij raad mij aan gewoon alle mede eigenaars op de hoogte te stellen,in het slechtste geval moet ik de werken die ik ga laten uitvoeren terug in de oorspronkelijke staat laten herstellen,langs de andere kant moet ik mij kunnen verwarmen,en een oude gaskachel vervangen door een nieuwe is doodnormaal,en dat luchttoevoerkanaal is nu eenmaal nodig is volgens de wet,zo laat deze mij weten..Ik verwacht niet direct problemen,ik ga proberen iedereen via e-mail te bereiken,je weet nooit maar moest er iemand mij dit weigeren dan denk dat ik samen met installateur best de vrederechter inschakel ,

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 31 jul 2018 12:11

Waarschijnlijk meest logische wijze van handelen in de gegeven omstandigheden.
En ja als het echt nodig is dan moet de rechterlijke macht zich maar uitspreken over de tegenstrijdige en dwaze wetgeving van de wetgevende macht!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Badman
Topic Starter
Berichten: 39

#11 , 01 aug 2018 10:04

zo is het,desnoods overleg ik met mijn installeur ,het vredegerecht kan meestal voor een oplossing zorgen

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 01 aug 2018 11:26

VR zal mogelijks eerst wel een deskundige aanstellen, voorschot door u te betalen, maar van tegenpartij terug et vorderen bij gelijk krijgen.
Heb je de syndicus hierover al aangesproken? Mogelijks zitten wij hier maar te kletsen en raad te geven voor niets

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 01 aug 2018 12:05

Waarom zou TS zijn VME dagvaarden?
Hij kan beter de kat uit de boom kijken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Badman
Topic Starter
Berichten: 39

#14 , 02 aug 2018 10:07

ik heb iedereen een mailtje gestuurd om een toestemming te krijgen ook de syndicus die hier ook een eigenaar is,ik heb hen de tijd gegeven tot 18 augustus 2018 daarna laat ik de werken starten,ik kan moeiljk een nieuwe gaskachel laten plaatsen in het putteke van de winter,of na waarschijnlijk de jaarlijkse vegadering volgend jaar in maart 2019

Badman
Topic Starter
Berichten: 39

#15 , 14 aug 2018 11:59

Hallo iedereen,deze mail heb ik naar de mede -eigenaars gestuurd van 3 van de heb ik tot hier toe een ok gekregen,ééntje heb ik aan de telefoon gehad ook ok volgens haar,ik weet niet of mijn eigen stem meetelt ik heb dus een ok van 4 personen van de 6,zou dit voldoende zijn? ik heb hen tijd gegeven tot 18 augustus dan kan ik de werken laten plaatsvinden?
Hallo iedereen
Ik heb mijn oude gaskachel laten demonteren door de firma Van(naam hier wegelaten) ik heb bij deze installateur ook ineens een nieuwe gaskachel besteld.

Om veiligheidsredenen en volgens Van . door de wet verplicht moet ik nu echter een luchtkanaal laten plaatsen(anders geen goedkeuring) van binnenin mijn appartement ,naar buiten ,in mijn living daar waar de gaskachel staat komt een rooster,en aan de buitenkant aan de buitenmuur een afdekkapje.Daar er een gat moet geboord worden door de gemene delen moet ik volgens notaris Ann(naam hier weg gelaten) hierover best toestemming vragen aan de mede eigenaars.
Vandaar deze e-mail naar jullie toe,als er iemand bezwaar mocht hebben is het mogelijk mij hierover te berichten voor 18.08.2018 daarna kan ik de installeur eventueel aan de werken laten beginnen?
Met vriendelijk groeten,

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”